Så uppfattades Sverige utomlands 2021 – årsrapport från Svenska institutet
- 2021 var ett år som fortsatt präglats av pandemin, men där också brottslighet och inrikespolitik har uppmärksammats i internationell media. I takt med att världen successivt har öppnats upp har Sverige också fångat världens uppmärksamhet inom idrott, inte minst i samband med att de stora mästerskapen återigen har kunnat genomföras. Vi följer hur medierapportering och stora händelser påverkar bilden av Sverige.Det krävs mycket för att förändra uppfattningen om ett land. Vissa händelser som det rapporteras mycket om fastnar dock i människors medvetande och kommer upp som förklaringar hos de som uppger att deras bild har förändrats i någon riktning. De är dock få i det stora hela, de allra flesta har en oförändrad bild av Sverige, säger Madeleine Sjöstedt, generaldirektör för Svenska institutet
- Det är glädjande att vi kan se att bland näringslivet på våra största exportmarknader så ses Sverige som en attraktiv part att handla med, säger Madeleine Sjöstedt.
Sverige rankas högst i Tyskland och Ryssland
Sverige fortsätter att ligga stabilt i topp tio i Nations Brand Index som rankar nationsvarumärken (i år placerades Sverige på plats nio).Sveriges rankas högst av Tyskland och i Ryssland (båda rankar Sverige på plats tre), följt av Kanada (plats fyra) och Frankrike (plats fem). Sverige rankas lägst i Indien, Saudiarabien och Sydafrika (samtliga rankar Sverige på plats 13). Det svenska samhället uppfattas som transparent samt att medborgares rättigheter respekteras. Sverige ses också som ett land som är engagerat i klimat och hållbarhetsfrågor samt arbeta aktivt för fred, säkerhet och fattigdomsbekämpning.
Mest rapportering om Sverige i Norge och Danmark
Den norska och danska rapporteringen om Sverige skiljer sig från rapporteringen i övriga länder. Rapporteringen har varit mer kontinuerlig, omfattande och vanligen också mer djupgående. Rapporteringen berör också betydligt oftare ländernas relationer med Sverige. Norska och danska medier bedöms även i något högre utsträckning ha publicerat analyser och kommentarer av läget i Sverige, t.ex. avseende coronapandemin, brottslighet och inrikespolitik.
Årsrapporten visar bland annat att:
- Sverige rankas högst (tillsammans med Schweiz) som det land som är mest engagerat i klimatfrågor.
- Från senare delen av våren och till ungefär mitten av hösten var brottslighet periodvis ett framträdande tema i internationell medierapportering om Sverige. Rapporteringen är i regel neutral men rapportering med såväl negativ som positiv tonalitet förekommer.
- Sverige har en särställning i Tyskland när det gäller handels- och investeringsfrågor och samarbetet mellan de två länderna ses som starkt.
Årsrapporten avser perioden januari-december 2021.
Läs rapporten i sin helhet här.
Nyckelord
Kontakter
Hanna HesslingPressansvarig/Press Officer
Tel:0706 88 87 28hanna.hessling@si.seBilder
Dokument
Om
Svenska institutet (SI) är en myndighet med uppdrag att skapa intresse och förtroende för Sverige utomlands. Vi arbetar med Sverigefrämjande, samarbete i Östersjöregionen och global utveckling. www.si.se.
Söker du som är journalist en fin miljö mitt i centrala Paris för intervju eller fotografering? Det finns möjlighet att vara på Svenska institutet Paris, ett stadspalats med trädgård, mötes- och utställningsrum mitt i Marais (www.institutsuedois.fr). Kontakt: gunilla.noren@si.se
Följ Svenska institutet
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Svenska institutet
Trots kritisk medierapportering: flertalet fortsatt positiva till Sverige visar ny undersökning av Svenska institutet22.4.2024 15:00:00 CEST | Pressmeddelande
Svenska institutets (SI) studie visar att medierapporteringen om Sverige var omfattande och kritisk i Mellanöstern, Nordafrika, delar av Asien och Turkiet under 2023. Koranbränningar och vilseledande budskap om att den svenska staten omhändertar muslimska barn har stått i centrum och fått mycket stor spridning.
Banbrytande konst på Svenska institutet Paris29.2.2024 08:00:00 CET | Pressmeddelande
Som första svenska institution visar Svenska institutet Paris upp den så gott som okände konstnären Lars Fredriksons banbrytande konst. I utställningen ”Suivre les ondes” sätts hans konstnärskap i dialog med Anastasia Ax och Christine Ödlund, två nutida konstnärer som delar en stark valfrändskap med Lars Fredriksons visionära skapande.
Sverigebilden 2023: Stabil men utmanad15.2.2024 06:45:00 CET | Pressmeddelande
Bilden av Sverige är sedan flera år stabil och positiv i stora delar av världen. I vissa delar har den dock förändrats under 2023. Svenska institutets årsrapport som publiceras idag visar att Sverigebilden har förbättrats i västländer, samtidigt som den har försämrats i vissa länder i Mellanöstern, Nordafrika och Asien. Trots de motsägelsefulla bilderna är Sveriges nationsvarumärke starkt.
Sverigebilden i Mellanöstern och Asien har försämrats men en majoritet är fortsatt positiv14.12.2023 07:15:00 CET | Pressmeddelande
Svenska institutets undersökning av Sverigebilden i Mellanöstern och Asien visar att koranbränningar och felaktiga budskap om att den svenska staten kidnappar muslimska barn har bidragit till en försämrad bild av Sverige. Dock har fler fortsatt en positiv uppfattning om Sverige än en negativ. Hög livskvalitet och engagemang i miljöfrågor anses vara landets främsta styrkor.
Sverige tappar en placering men är fortfarande tio-i-topp i Nations Brands index 20232.11.2023 07:00:00 CET | Pressmeddelande
Nation Brands Index 2023 visar att Sverige även i år återfinns bland de tio starkaste nationsvarumärkena. Sverige rankas som nummer tio, vilket är en placering lägre än 2022. Sveriges varumärke, när det rangordnas i förhållande till andra länder, står stabilt i stora delar av världen men har försämrats betydligt i Saudiarabien.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum