Efter snökaoset: försämrad snöröjning att vänta
I M Sveriges undersökning svarade över 130 kommuner på frågor om finansiering och prioritering i vinterväghållet. Något som tydligt framkommer av undersökningen är att kommunerna prioriterar fotgängare och cyklister i vintervägunderhållet. 48 procent av kommunerna svarade att gång- och cykelvägar prioriteras högst, 45 procent svarade att gång- och cykelvägarna prioriteras högst tillsammans med vissa typer av vägar (till exempel huvudgenomfartsleder, vägar till skolor eller vägar som används av kollektivtrafiken), medan endast 6 procent uppgav att de prioriterar betydande vägar högst.
– Det kan finnas goda skäl för kommunerna att prioritera gång- och cykelvägar, såsom att oskyddade trafikanter är mer utsatta för vädrets påverkan och riskerar allvarligare skador vid olyckor. Vissa kommuner ser också prioriteringen som en del i målsättningen att fler ska cykla eller gå i stället för att ta bilen. Framkomligheten för bilister och framför allt utryckningsfordon måste dock också fungera. På detta område är det för dåligt i delar av landet, säger Tony Gunnarsson, sakkunnig trafiksäkerhet, på Riksförbundet M Sverige.
Endast 8 kommuner, eller 6 procent, har i år höjt budgeten för snöröjning. Resten index-uppräknar bara budgeten eller låter den ligga stilla. Detta kommer i många fall innebära sämre vinterväghållning eftersom lönsamheten vid snöröjning blir allt sämre och kommunerna har färre intresserade utförare. Riksförbundet M Sverige vill nu att Sveriges kommuner, liksom Trafikverket, ökar sina satsningar på vinterväghållning och snöröjning.
– Friktionen spelar avgörande betydelse för framkomlighet och trafiksäkerhet. Vintervägunderhållet genomförs i dag med varierande kvalitet i landet, där känsliga vägavsnitt inte sällan saknat halkbekämpning inom föreskriven tid med allvarliga olyckor som följd. Det behövs mer resurser, tydligare tidsgränser för insatser och fler uppföljande kvalitetskontroller av vinterväghållningen på både kommunala och statliga vägar.
Flera faktorer talar för försämrad vinterväghållning i framtiden med nuvarande utveckling. Högre bränslepriser, högre krav på maskiner och perioder med mindre snö har ätit upp lönsamheten i snöröjningen, varför färre entreprenörer är intresserade. Även lantbrukets tillbakagång och bristen på maskinförare gör anbuden färre.
Framför allt är dock försämring av vintervägunderhållet att vänta att till följd av den allmänna nedprioriteringen av vägunderhållet i Sverige.
– Vägunderhållet har under många år nedprioriterats, vilket har gjort att underhållsskulden har vuxit till 23 miljarder kronor, enligt Trafikverket. Vintervägunderhållet måste prioriteras högre i såväl kommunernas som statens budget, annars hotas trafiksäkerheten, säger Tony Gunnarsson.
Nyckelord
Kontakter
Gunnel Cirveriuspressekreterare
Tel:072-077 60 40gunnel.cirverius@msverige.seTony Gunnarssonsakkunnig trafiksäkerhet
Tel:072-076 23 09tony.gunnarsson@msverige.seLänkar
Om
Riksförbundet M Sverige är med 90 000 medlemmar Sveriges största konsumentorganisation för bilister och andra trafikanter. Under sin nästan 100 år långa historia har organisationen gett sina medlemmar stöd, råd och inspiration för säkrare och roligare bilresor. M Sverige arbetar för en hållbar, säker och tillgänglig mobilitet. Samtidigt fortsätter engagemanget för trafiksäkerhet och bilkonsumenters rättigheter.
Följ M Sverige
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från M Sverige
Vägunderhållet helt i Riksförbundets smak27.3.2025 07:00:00 CET | Pressmeddelande
Riksförbundet M Sveriges arbete för att få politiken att koppla greppet om vägunderhållet ser ut att bära frukt.
Felsökningsavgift trots garanti irriterar26.3.2025 07:00:00 CET | Pressmeddelande
Det går dåligt för många bilföretag och aktörer inom bilhandeln. Konkurserna i branschen duggar tätt, och i det tuffare klimatet upplever allt fler bilköpare att man hamnar i kläm.
M Sverige välkomnar EU:s beslut om A-traktorer25.3.2025 14:30:00 CET | Pressmeddelande
Länge såg det ut som att A-traktorerna skulle få 16-årsgräns, till skillnad från mopedbilen som får köras när man är 15 år. Nu ser det ut som att Sverige får ett undantag från körkortsdirektivet, något som Riksförbundet M Sverige välkomnar.
Årets däcktest: Flera bra alternativ men även två däck att undvika20.3.2025 13:36:29 CET | Pressmeddelande
Bra däck på bilen är såväl en trafiksäkerhets- som en plånboksfråga. Bra däck är inte bara säkrare och bekvämare, de lönar sig dessutom ofta bättre än billiga och sämre däck som måste bytas oftare, menar Riksförbundet M Sverige som nu presenterar årets stora däcktest.
UPPDATERAT: Nytt krav på gasolkontroll i Tyskland i år17.3.2025 07:00:00 CET | Pressmeddelande
Från och med 19 juni gäller ett nytt krav på gasolkontroll i Tyskland. För den som planerar en Europa-semester gäller det att utföra gasolkontrollen, förslagsvis i samband med besiktningen av husbilen eller husvagnen, och att ha kontrollintyget med sig under färd.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum