Besiktning av gasbilar – konsumenter har tvingats betala för biltillverkarnas slarv
2018 infördes en särskild kontroll av gasbilarnas gastankar vid besiktning, alternativt uppvisande av ett intyg ifall gastankarna dolts av skyddande höljen och i stället kontrollerats på lämplig verkstad. Bilägarna har i dessa fall tvingats till extra utgifter i samband med den myndighetskontroll som bilbesiktningen utgör.
Bakgrunden till den utökade kontrollen var bland annat att ett antal incidenter skett då en gastank exploderat, på grund av att den angripits och försvagats av rost.
– Gasbilar är en viktig del i omställningen. Men genom åren har kvalitetsproblem uppmärksammats när bilars gastankar har rostat. Det menar vi ska vara ett ansvar som ligger på biltillverkaren eller dess underleverantörer. Det är helt fel att vi konsumenter ska betala för deras slarv, säger Carl-Erik Stjernvall, teknisk expert på Riksförbundet M Sverige.
Problemen som under en längre tid drabbat gasbilar har sannolikt påverkat konsumenters inställning till tekniken. Andelen gasbilar av nybilsförsäljningen är låg och det avregistreras fler bilar än som säljs. Myndigheter och politiker har haft all möjlighet att medverka till att ändra gasbilarnas negativa försäljningsutveckling, och borde i stället för att skapa oskäliga krav riktade mot oss konsumenter ha tydliggjort de regler som gäller för biltillverkarna.
– Förslaget i remissen är bra eftersom det leder till att kostnaden inte hamnar på enskilda konsumenter, men det är principiellt fel att låta hela det skattebetalande kollektivet genom myndighetskoordinerade riktade stöd stå för kostnader som orsakats av biltillverkarna.
I samband med införandet av besiktningsreglerna för gasbilarnas gastankar i maj 2018 kunde M Sverige visa att problemen med rostiga gastankar orsakats av ett bristande tillverkaransvar. Mer lämpliga rostskyddsmetoder kunde ha valts för tankar i stål. M Sverige var redan då tydliga med att ansvaret måste ligga på biltillverkarna.
Det finns särskilda regelverk för trycksatta kärl. De datummärks vid tillverkning, varpå de efter cirka 10–15 år måste bytas ut. Vanligtvis noteras utgångsdatumet för kärlen som en dispensanteckning i vägtrafikregistret. Om utbyte inte sker klarar inte bilen besiktningen och måste genomgå en registreringsbesiktning efter borttagande av gassystem.
– Från september 2021 finns det nya krav i bilens typgodkännande om att gastankar som monteras dolda ska kunna kontrolleras genom inspektionsluckor, så gasbilar som säljs idag omfattas tack och lov inte av det här problemet, säger Carl-Erik Stjernvall.
Nyckelord
Kontakter
Carl-Erik Stjernvallteknisk expert
Tel:072-076 73 40carl-erik.stjernvall@msverige.seLänkar
Om
Riksförbundet M Sverige är med 70 000 medlemmar Sveriges största konsumentorganisation för bilister och andra trafikanter. Under sin 100 år långa historia har organisationen gett sina medlemmar stöd, råd och inspiration för säkrare och roligare bilresor. M Sverige arbetar för en hållbar, säker och tillgänglig mobilitet. Samtidigt fortsätter engagemanget för trafiksäkerhet och bilkonsumenters rättigheter.
Följ M Sverige
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från M Sverige
Årets däcktest: Flera bra alternativ men även två däck att undvika20.3.2025 13:36:29 CET | Pressmeddelande
Bra däck på bilen är såväl en trafiksäkerhets- som en plånboksfråga. Bra däck är inte bara säkrare och bekvämare, de lönar sig dessutom ofta bättre än billiga och sämre däck som måste bytas oftare, menar Riksförbundet M Sverige som nu presenterar årets stora däcktest.
UPPDATERAT: Nytt krav på gasolkontroll i Tyskland i år17.3.2025 07:00:00 CET | Pressmeddelande
Från och med 19 juni gäller ett nytt krav på gasolkontroll i Tyskland. För den som planerar en Europa-semester gäller det att utföra gasolkontrollen, förslagsvis i samband med besiktningen av husbilen eller husvagnen, och att ha kontrollintyget med sig under färd.
Bakslag för klimatet när vägtrafikens utsläpp ökar12.3.2025 17:00:00 CET | Pressmeddelande
Idag rapporterar bränsle- och drivmedelsbolagen organisation Drivkraft Sverige att utsläppen från bensin och diesel ökade med 22 procent 2024 jämfört med 2023. Alltså den bransch som omfattades av den tuffa reduktionsplikten men vars medlemmar samtidigt såg fördelarna med att tvingas sänka sina utsläpp och utveckla framtidens bensin och diesel.
Bättre skyltning ökar säkerheten kring A-traktorer27.2.2025 07:00:00 CET | Pressmeddelande
Ett höjt bötesbelopp för felaktig skyltning är helt rätt när A-traktorerna blir fler.
Årets mätning: Fler län har tillräckligt många publika laddstolpar24.2.2025 07:00:00 CET | Pressmeddelande
För sjunde året granskar Riksförbundet M Sverige utbyggnaden av publika laddstolpar. Bristen på laddstolpar har varit omfattande varje år, men med de nya kraven enligt EUs AFIR-förordning hamnar många län plötsligt på en godkänd nivå.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum