Besiktning av gasbilar – konsumenter har tvingats betala för biltillverkarnas slarv
2018 infördes en särskild kontroll av gasbilarnas gastankar vid besiktning, alternativt uppvisande av ett intyg ifall gastankarna dolts av skyddande höljen och i stället kontrollerats på lämplig verkstad. Bilägarna har i dessa fall tvingats till extra utgifter i samband med den myndighetskontroll som bilbesiktningen utgör.
Bakgrunden till den utökade kontrollen var bland annat att ett antal incidenter skett då en gastank exploderat, på grund av att den angripits och försvagats av rost.
– Gasbilar är en viktig del i omställningen. Men genom åren har kvalitetsproblem uppmärksammats när bilars gastankar har rostat. Det menar vi ska vara ett ansvar som ligger på biltillverkaren eller dess underleverantörer. Det är helt fel att vi konsumenter ska betala för deras slarv, säger Carl-Erik Stjernvall, teknisk expert på Riksförbundet M Sverige.
Problemen som under en längre tid drabbat gasbilar har sannolikt påverkat konsumenters inställning till tekniken. Andelen gasbilar av nybilsförsäljningen är låg och det avregistreras fler bilar än som säljs. Myndigheter och politiker har haft all möjlighet att medverka till att ändra gasbilarnas negativa försäljningsutveckling, och borde i stället för att skapa oskäliga krav riktade mot oss konsumenter ha tydliggjort de regler som gäller för biltillverkarna.
– Förslaget i remissen är bra eftersom det leder till att kostnaden inte hamnar på enskilda konsumenter, men det är principiellt fel att låta hela det skattebetalande kollektivet genom myndighetskoordinerade riktade stöd stå för kostnader som orsakats av biltillverkarna.
I samband med införandet av besiktningsreglerna för gasbilarnas gastankar i maj 2018 kunde M Sverige visa att problemen med rostiga gastankar orsakats av ett bristande tillverkaransvar. Mer lämpliga rostskyddsmetoder kunde ha valts för tankar i stål. M Sverige var redan då tydliga med att ansvaret måste ligga på biltillverkarna.
Det finns särskilda regelverk för trycksatta kärl. De datummärks vid tillverkning, varpå de efter cirka 10–15 år måste bytas ut. Vanligtvis noteras utgångsdatumet för kärlen som en dispensanteckning i vägtrafikregistret. Om utbyte inte sker klarar inte bilen besiktningen och måste genomgå en registreringsbesiktning efter borttagande av gassystem.
– Från september 2021 finns det nya krav i bilens typgodkännande om att gastankar som monteras dolda ska kunna kontrolleras genom inspektionsluckor, så gasbilar som säljs idag omfattas tack och lov inte av det här problemet, säger Carl-Erik Stjernvall.
Nyckelord
Kontakter
Carl-Erik Stjernvallteknisk expert
Tel:072-076 73 40carl-erik.stjernvall@msverige.seLänkar
Om
Riksförbundet M Sverige är med 70 000 medlemmar Sveriges största konsumentorganisation för bilister och andra trafikanter. Under sin 100 år långa historia har organisationen gett sina medlemmar stöd, råd och inspiration för säkrare och roligare bilresor. M Sverige arbetar för en hållbar, säker och tillgänglig mobilitet. Samtidigt fortsätter engagemanget för trafiksäkerhet och bilkonsumenters rättigheter.
Följ M Sverige
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från M Sverige
Årets smartaste bilköp 2025: En begagnad Toyota med Toyotas begagnatgaranti18.12.2025 16:24:14 CET | Pressmeddelande
Riksförbundet M Sverige utser en begagnad Toyota med Toyotas begagnatgaranti till årets smartaste bilköp. Det är första gången som priset inte går till en helt ny bilmodell. – Det är väldigt vanligt att hushåll väljer att köpa en nästan ny bil, säger Carl-Erik Stjernvall, teknisk expert på Riksförbundet M Sverige.
Chans till riktigt säker jultrafik15.12.2025 07:00:00 CET | Pressmeddelande
Med en julafton som infaller på en onsdag har många möjlighet att vara flexibla med sina resor inför storhelgen. – Årets jul kan bli en av de minst olycksdrabbade om vi alla hjälps åt, säger Heléne Lilja, vd Riksförbundet M Sverige.
Tio år av släckta bilar ute i trafiken12.12.2025 07:00:00 CET | Pressmeddelande
Släckta bakljus kommer att finnas med i trafiken under lång tid. – Släckta bakljus på bilar i trafik är farligt och irriterande, säger Jacob Sidenvall på Riksförbundet M Sverige.
Alla som kör för färdtjänst får Årets hjulklapp av M Sverige för hur man med omsorg bistår med individuell mobilitet11.12.2025 07:00:00 CET | Pressmeddelande
Riksförbundet M Sveriges utmärkelse Årets hjulklapp 2025 tilldelas alla som kör för färdtjänst, för det samhällsuppdrag man utför dagligen genom sitt arbete att bistå med individuell mobilitet. – Vi vill uppmärksamma vad den här yrkeskåren bidrar med i samhället, säger Heléne Lilja, vd på M Sverige.
Varning för risker med prova-på-försäkringen3.12.2025 07:00:00 CET | Pressmeddelande
Den som köper bil hos en bilhandlare får ofta en 14-dagars prova-på-försäkring i samband med köpet, och kan sen i lugn och ro ta reda på vilken försäkring man ska välja därefter. Men det finns en okänd risk med att byta bolag - rättsskyddet kan sättas ur spel. – Det kan få stora konsekvenser, säger Carl-Erik Stjernvall.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum