Välkommet med sänkt drivmedelsskatt
Regeringen kom i dag med ett kraftfullt åtgärdspaket för att hantera den senaste tidens kraftigt stigande energi- och drivmedelspriser.
”Vi välkomnar att regeringen sänker skatten på drivmedel till EU:s miniminivåer. Vi ser det som ett första steg mot lägre drivmedelspriser och som inte innebär lägre klimatambitioner. Däremot är det viktigt att regeringen fortsätter att se över hela skattetrycket på drivmedel i takt med omställningen”, säger Jessica Alenius, VD Drivkraft Sverige.
Regeringen lade vid sin presskonferens fram förslag till åtgärder för att möta prisuppgångarna i det korta perspektivet. Bland annat vill regeringen sänka skatten med 1,30 kronor lägre vid pump för bensin och diesel mellan den 1 juni till den 31 oktober. Skatten ska dessutom sänkas med 50 öre från den 1 maj.
Så föreslås en drivmedelskompensation med 1000 kronor till alla privata bilägare och med ytterligare 500 kronor per bil till dem som bor i stödområden på gles- och landsbygden där avstånden är långa. Regeringen kommer även att öka satsningarna på klimatbonussystemet med ytterligare fyra miljarder kronor i samband med Vårpropositionen.
För ett omtag på längre sikt vill regeringen pausa reduktionsplikten 2023, vilket innebär att den inte kommer att räknas upp vid årsskiftet utan frysas till 2022 års nivåer. Dessutom tidigareläggs Energimyndighetens utvärdering till september i år.
”Reduktionsplikten är ett viktigt styrmedel för att nå klimatmålet till 2030. Den ger förutsägbarhet så att branschen kan investera i omställningen. Därför är det viktigt att Energimyndigheten ges möjlighet att göra en ordentlig konsekvensanalys", avslutar Jessica Alenius.
Kontakter
Ebba FredinKommunikationsstrateg och presskontakt
Tel:+46 73 044 71 20ebba.fredin@drivkraftsverige.seBilder
Om
Drivkraft Sverige är branschorganisationen för drivmedelsbranschen. Våra medlemsföretag erbjuder hållbar mobilitet och ser till att det finns drivmedel för hållbara resor och transporter samt bitumen till vägar i hela landet. Vi arbetar för att Sverige ska bli klimatneutralt till 2045. Våra medlemsföretag omfattar cirka 3000 marknadsplatser och 9 raffinaderier som tillsammans producerar 4 miljoner kubikmeter biodrivmedel.
Följ Drivkraft Sverige
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Drivkraft Sverige
Nya reduktionsplikten räcker inte för att Sverige ska uppfylla sina klimatåtaganden inom EU12.11.2024 07:00:00 CET | Pressmeddelande
Regeringen föreslår i promemorian ”Hållbarhetskriterier för vissa bränslen och en ny reduktionsplikt” en höjning av reduktionsplikten från 6 till 10 procent för både bensin och diesel. Drivkraft Sverige, som idag skickat in sitt remissvar gällande promemorian, är positiv till höjningen men anser att 10 procent är en för låg nivå för att Sverige ska klara sina klimatåtaganden inom EU till 2030.
Fortsatt högt tempo i utbyggnaden av den publika laddinfrastrukturen26.9.2024 07:00:00 CEST | Pressmeddelande
Drivkraft Sverige presenterar idag Omställningsbarometern som mäter trycket på omställningen från fossilt till fossilfritt för bränsle-, drivmedels- och laddbolagen. Trots att elbilsförsäljningen har planat ut så fortsätter utbyggnaden av den publika laddinfrastrukturen hålla högt tempo. Det fanns i augusti 3 479 laddpunkter för publik snabbladdning i Sverige jämfört med 2 718 motsvarande tid förra året.
Förslag från statlig utredning riskerar att försämra drivmedelsberedskapen9.8.2024 07:00:00 CEST | Pressmeddelande
Delbetänkandet ”En ny beredskapssektor - för ökad försörjningsberedskap”, SOU 2024:19 föreslår att en ny beredskapssektor för industri, bygg och handel, där drivmedel ska ingå, skapas och att Tillväxtverket blir beredskapsmyndighet för den nya sektorn. I sitt remissvar avstyrker Drivkraft Sverige detta förslag eftersom det riskerar att skapa otydlighet och onödig administration och försämra drivmedelsberedskapen som idag hanteras av Energimyndigheten.
Trendbrott - Sveriges utsläpp ökar när andelen förnybart sjunker i bensin och diesel4.7.2024 07:00:00 CEST | Pressmeddelande
Drivkraft Sverige presenterar idag ”Omställningsbarometern” som mäter trycket på omställningen från fossilt till fossilfritt inom drivmedels- och laddoperatörsbranschen. Andelen hållbara biodrivmedel var 13,2 procent under första kvartalet 2024 vilket är en halvering jämfört med motsvarande period 2023. Användningen av HVO100 är däremot högre 2024. Sammantaget ökar koldioxidutsläppen från bensin och diesel under första kvartalet 2024 till följd av förändringarna i reduktionsplikten.
Biodrivmedel minskade kraftigt i januari till följd av sänkningen av reduktionsplikten10.4.2024 07:00:00 CEST | Pressmeddelande
Andelen biodrivmedel på energibas har minskat kraftigt från 26,6% för helåret 2023 till 14,2 % i januari 2024. Minskningen beror på att reduktionsplikten för diesel och bensin sänktes till 6 % från 30,5 % respektive 7,8 % den 1 januari 2024. Det är framför allt HVO drop in som rasat från 14,6 % 2023 till 1,4 % i januari 2024. Däremot har HVO 100 ökat från 2,7% till 4,9 %.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum