Fortsatt högt tempo i utbyggnaden av den publika laddinfrastrukturen
Drivkraft Sverige presenterar idag Omställningsbarometern som mäter trycket på omställningen från fossilt till fossilfritt för bränsle-, drivmedels- och laddbolagen. Trots att elbilsförsäljningen har planat ut så fortsätter utbyggnaden av den publika laddinfrastrukturen hålla högt tempo. Det fanns i augusti 3 479 laddpunkter för publik snabbladdning i Sverige jämfört med 2 718 motsvarande tid förra året.
Den publika laddinfrastrukturen byggs ut i snabb takt
Elektrifieringen är en av transportsektorns megatrender. Under 2024 har dock elektrifieringen fått sig en törn. De senaste årens starka elbilsförsäljning har planat ut och flera myndigheter har skruvat ned förväntningarna framåt. Trots det ökar antalet publika laddstationer i snabb takt och Drivkraft Sveriges medlemmar och partners driver utvecklingen. I augusti 2024 var det totala antalet publika snabbladdningspunkter 3 479. Motsvarande siffra för 2023 var 2 718. Av dessa finns ungefär 60 procent hos Drivkraft Sveriges medlemmar och partners*.
”För att elektrifieringen ska kunna fortsätta i ett högt tempo så behövs en tillgänglig och publik laddinfrastruktur, både för de som reser långt och för alla de som inte har möjlighet att ladda hemma. Därför är det både roligt och utvecklande att Drivkraft Sverige under året har kunnat välkomna laddbolagen Mer och Recharge som partners”, säger Thomas Schölin, ansvarig för e-Mobility på Drivkraft Sverige.
”Våra medlemmar och partners fortsätter att bygga publik laddinfrastruktur i snabb takt. För många av laddstationerna som nu öppnar togs dock ett investeringsbeslut för ett till två år sedan. För den vidare utbyggnaden är det viktigt att elektrifieringen av fordonsflottan fortsätter så att kundunderlaget växer och motiverar fortsatta investeringar”, fortsätter Thomas Schölin.
Drivmedelsvolymerna ökade marginellt första halvåret 2024
Omställningsbarometern visar dessutom att under första halvåret 2024 har utleveranserna av flytande drivmedel varit något högre än motsvarande period 2023. Under 2023 minskade leveranserna av drivmedel till slutanvändare med knappt 2 procent jämfört med 2022.
Låg andel förnybara drivmedel första halvåret 2024
Under första halvåret 2024 var andelen biodrivmedel lägre än motsvarande period 2023. Andelen hållbara förnybara biodrivmedel var 12,7 procent vilket kan jämföras med 27,6 procent för motsvarande period föregående år. Andelen hållbara förnybara biodrivmedel har sjunkit drastiskt på grund av förändringarna av reduktionsplikten som genomfördes 1 januari 2024.
*Enligt PowerCircles siffror för augusti 2024
Nyckelord
Kontakter
Thomas SchölinAnsvarig e-MobilityDrivkraft Sverige
Tel:070 - 429 60 10thomas.scholin@drivkraftsverige.seViktor GunnarssonAnsvarig Konkurrenskraftsfrågor Drivkraft Sverige
Tel:076 - 147 63 45viktor.gunnarsson@drivkraftsverige.seLänkar
Om oss
Drivkraft Sverige är branschorganisationen för bränsle-, drivmedels- och laddbolagen. Våra medlemsföretag omfattar cirka 3000 energistationer för lätta och tunga fordon och 6 raffinaderier. Branschen befinner sig mitt i omställningen från fossilt till fossilfritt där biodrivmedel och elektrifiering är hörnstenar för att lyckas bli klimatneutrala 2045.
Följ Drivkraft Sverige
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Drivkraft Sverige
Förslag från statlig utredning riskerar att försämra drivmedelsberedskapen9.8.2024 07:00:00 CEST | Pressmeddelande
Delbetänkandet ”En ny beredskapssektor - för ökad försörjningsberedskap”, SOU 2024:19 föreslår att en ny beredskapssektor för industri, bygg och handel, där drivmedel ska ingå, skapas och att Tillväxtverket blir beredskapsmyndighet för den nya sektorn. I sitt remissvar avstyrker Drivkraft Sverige detta förslag eftersom det riskerar att skapa otydlighet och onödig administration och försämra drivmedelsberedskapen som idag hanteras av Energimyndigheten.
Trendbrott - Sveriges utsläpp ökar när andelen förnybart sjunker i bensin och diesel4.7.2024 07:00:00 CEST | Pressmeddelande
Drivkraft Sverige presenterar idag ”Omställningsbarometern” som mäter trycket på omställningen från fossilt till fossilfritt inom drivmedels- och laddoperatörsbranschen. Andelen hållbara biodrivmedel var 13,2 procent under första kvartalet 2024 vilket är en halvering jämfört med motsvarande period 2023. Användningen av HVO100 är däremot högre 2024. Sammantaget ökar koldioxidutsläppen från bensin och diesel under första kvartalet 2024 till följd av förändringarna i reduktionsplikten.
Biodrivmedel minskade kraftigt i januari till följd av sänkningen av reduktionsplikten10.4.2024 07:00:00 CEST | Pressmeddelande
Andelen biodrivmedel på energibas har minskat kraftigt från 26,6% för helåret 2023 till 14,2 % i januari 2024. Minskningen beror på att reduktionsplikten för diesel och bensin sänktes till 6 % från 30,5 % respektive 7,8 % den 1 januari 2024. Det är framför allt HVO drop in som rasat från 14,6 % 2023 till 1,4 % i januari 2024. Däremot har HVO 100 ökat från 2,7% till 4,9 %.
Drivkraft Sverige lanserar ett 15-punktsprogram för att accelerera elektrifieringen1.12.2023 10:45:09 CET | Pressmeddelande
Laddinfrastrukturen spelar en avgörande roll för att lyckas med övergången till elektrifiering, både avseende personbilar, lätta lastbilar och tunga fordon. Drivkraft Sverige lanserar nu en handlingsplan med 15 konkreta förslag till att öka takten i elektrifieringen av transportsektorn.
Hasslers förslag riskerar att försena omställningen18.10.2023 17:10:21 CEST | Pressmeddelande
De 46 förslagen i Hasslers rapport innebär att Sverige måste börja om från början med nytt angreppsätt med nya klimatmål och styrmedel. I rapporten föreslås ett tio-tal nya uppdrag och utredningar. Det kommer att innebära att Sverige riskerar att tappa tempo och fokus i omställningen.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum