Drivkraft Sverige

Fortsatt högt tempo i utbyggnaden av den publika laddinfrastrukturen

Dela

Drivkraft Sverige presenterar idag Omställningsbarometern som mäter trycket på omställningen från fossilt till fossilfritt för bränsle-, drivmedels- och laddbolagen. Trots att elbilsförsäljningen har planat ut så fortsätter utbyggnaden av den publika laddinfrastrukturen hålla högt tempo. Det fanns i augusti 3 479 laddpunkter för publik snabbladdning i Sverige jämfört med 2 718 motsvarande tid förra året.

Den publika laddinfrastrukturen byggs ut i snabb takt
Elektrifieringen är en av transportsektorns megatrender. Under 2024 har dock elektrifieringen fått sig en törn. De senaste årens starka elbilsförsäljning har planat ut och flera myndigheter har skruvat ned förväntningarna framåt. Trots det ökar antalet publika laddstationer i snabb takt och Drivkraft Sveriges medlemmar och partners driver utvecklingen. I augusti 2024 var det totala antalet publika snabbladdningspunkter 3 479. Motsvarande siffra för 2023 var 2 718. Av dessa finns ungefär 60 procent hos Drivkraft Sveriges medlemmar och partners*.  

”För att elektrifieringen ska kunna fortsätta i ett högt tempo så behövs en tillgänglig och publik laddinfrastruktur, både för de som reser långt och för alla de som inte har möjlighet att ladda hemma. Därför är det både roligt och utvecklande att Drivkraft Sverige under året har kunnat välkomna laddbolagen Mer och Recharge som partners”, säger Thomas Schölin, ansvarig för e-Mobility på Drivkraft Sverige.

”Våra medlemmar och partners fortsätter att bygga publik laddinfrastruktur i snabb takt. För många av laddstationerna som nu öppnar togs dock ett investeringsbeslut för ett till två år sedan. För den vidare utbyggnaden är det viktigt att elektrifieringen av fordonsflottan fortsätter så att kundunderlaget växer och motiverar fortsatta investeringar”, fortsätter Thomas Schölin.

Drivmedelsvolymerna ökade marginellt första halvåret 2024
Omställningsbarometern visar dessutom att under första halvåret 2024 har utleveranserna av flytande drivmedel varit något högre än motsvarande period 2023. Under 2023 minskade leveranserna av drivmedel till slutanvändare med knappt 2 procent jämfört med 2022.

Låg andel förnybara drivmedel första halvåret 2024
Under första halvåret 2024 var andelen biodrivmedel lägre än motsvarande period 2023. Andelen hållbara förnybara biodrivmedel var 12,7 procent vilket kan jämföras med 27,6 procent för motsvarande period föregående år. Andelen hållbara förnybara biodrivmedel har sjunkit drastiskt på grund av förändringarna av reduktionsplikten som genomfördes 1 januari 2024.

*Enligt PowerCircles siffror för augusti 2024

Nyckelord

Kontakter

Länkar

Om oss

Drivkraft Sverige är branschorganisationen för bränsle-,  drivmedels- och laddbolagen. Våra medlemsföretag omfattar cirka 3000 energistationer för lätta och tunga fordon och 6 raffinaderier. Branschen befinner sig mitt i omställningen från fossilt till fossilfritt där biodrivmedel och elektrifiering är hörnstenar för att lyckas bli klimatneutrala 2045.

Följ Drivkraft Sverige

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Drivkraft Sverige

DRIVMEDELSÅRET 2024 – Sveriges utsläpp ökade när andelen förnybart sjönk12.3.2025 07:00:00 CET | Pressmeddelande

Drivkraft Sverige presenterar idag ”Omställningsbarometern” som mäter trycket på omställningen från fossilt till fossilfritt inom drivmedels- och laddbolagsbranschen. Koldioxidutsläppen från bensin och diesel ökade med 22 procent under 2024 jämfört med 2023. Orsaken till utsläppsökningen är främst att andelen hållbara biodrivmedel i vägtrafiken minskat kraftigt till följd av att reduktionsplikten sänkts. Andelen biodrivmedel är nu på den lägsta nivån sedan 2014. De totala utleveranserna av bränsle ökade också något vilket bidrar till utsläppsökningen. Användningen av HVO100 ökar men uppväger inte den sänkta reduktionsplikten.

Andelen biodrivmedel lägst sedan 2014, utsläppen ökar kraftigt20.12.2024 10:00:00 CET | Pressmeddelande

Drivkraft Sverige presenterar idag ”Omställningsbarometern” som mäter trycket på omställningen från fossilt till fossilfritt för drivmedels- och laddbolagen. Omställningen har fått sig en törn, koldioxidutsläppen från bensin och diesel ökar med 23 procent under årets första tio månader jämfört med samma period 2023. Orsaken till utsläppsökningen är att andelen hållbara biodrivmedel i vägtrafiken minskat kraftigt till följd av att reduktionsplikten sänkts. Andelen biodrivmedel är nu på den lägsta nivån sedan 2014. Användningen av HVO100 ökar men uppväger inte den sänkta reduktionsplikten.

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye