Trendbrott - Sveriges utsläpp ökar när andelen förnybart sjunker i bensin och diesel
Drivkraft Sverige presenterar idag ”Omställningsbarometern” som mäter trycket på omställningen från fossilt till fossilfritt inom drivmedels- och laddoperatörsbranschen. Andelen hållbara biodrivmedel var 13,2 procent under första kvartalet 2024 vilket är en halvering jämfört med motsvarande period 2023. Användningen av HVO100 är däremot högre 2024. Sammantaget ökar koldioxidutsläppen från bensin och diesel under första kvartalet 2024 till följd av förändringarna i reduktionsplikten.

Totala andelen biodrivmedel sjunker dramatiskt
Omställningsbarometern visar att under första kvartalet 2024 var andelen biodrivmedel betydligt lägre än motsvarande period 2023. Andelen hållbara biodrivmedel var 13,2 procent vilket kan jämföras med 27,8 procent för motsvarande period föregående år.
”Detta utgör ett tydligt trendbrott i användningen av biodrivmedel och beror på en minskad ambition inom reduktionsplikten. Totalt stod låginblandning av biodrivmedel i bensin och diesel för närmare fem procent av drivmedelsleveranserna första kvartalet 2024 vilket kan jämföras med drygt 21 procent för samma period 2023”, säger Viktor Gunnarsson ansvarig för Konkurrenskraftsfrågor på Drivkraft Sverige.
Andelen rena och höginblandade biodrivmedel ökar
Samtidigt ökade andelen rena eller höginblandade biodrivmedel från 6,3 till 8,4 procent av drivmedelsleveranserna. Detta främst genom ökade mängder av HVO100. Dessa drivmedel omfattas inte av reduktionsplikten utan är i stället befriade från koldioxid- och energiskatt. Skattebefrielsen utgör ett statligt stöd som kräver godkännande från kommissionen. Det nuvarande godkännandet gäller till utgången av 2026.
De fossila koldioxidutsläppen ökar
Att inblandningen av biodrivmedel i bensin och diesel minskat gör att den förnybara andelen minskar på bekostnad av den fossila andelen som ökar. Detta ökar de fossila koldioxidutsläppen.
”Enligt vår bedömning innebär förändringarna från årsskiftet sammantaget att de fossila koldioxidutsläppen ökat med ca 24 procent första kvartalet 2024 jämfört med motsvarande tid 2023, trots att rena och höginblandade biodrivmedel ökar", fortsätter Viktor Gunnarsson.
Utbyggnaden av den publika laddinfrastrukturen fortsätter men nyregistreringen av elbilar har avstannat
Första kvartalet 2024 stod elbilar för ca 30 procent av nybilsförsäljningen jämfört med 36 procent under samma period 2023. Andelen elbilar av nybilsförsäljningen är däremot betydligt högre än för några år sedan. Vid utgången av 2023 var ca sex procent av Sveriges personbilsflotta elbilar.
”Utbyggnaden av laddinfrastrukturen är en viktig pusselbit i elektrifieringen. Drivkraft Sveriges medlemmar och partners har höga ambitioner och bygger nya laddstationer för både personbilar och lastbilar i snabb takt. I juni 2024 hade våra medlemmar och partners sammanlagt 793 publika laddstationer för snabbladdning med totalt 1983 laddpunkter”, fortsätter Viktor Gunnarsson.
Oklara förutsättningar för hela näringslivet 2027-2030
Sverige hade länge en särställning med högst andel biodrivmedel i hela Europa – mycket tack vara reduktionsplikten och innan det tack vare den omfattande skattebefrielsen. Regeringens sänkning av reduktionsplikten till sex procent för bensin och diesel har förändrat detta. Vad som händer efter 2026 när det gäller biodrivmedel i vägtrafiken och därmed för koldioxidutsläppen är i dagsläget mycket oklart.
”Regeringen har med sikte på EU-målen lovat att tillsätta en bred styrmedelsutredning samt återkomma med vad som händer med reduktionsplikten efter 2026. Klart och tydligt ledarskap i dessa frågor vore välkommet för att ge drivmedelsbranschen möjlighet att bidra till omställningen på ett effektivt sätt”, avslutar Viktor Gunnarsson.
Kontakter
Viktor GunnarssonAnsvarig Konkurrenskraftsfrågor Drivkraft Sverige
Tel:076 - 147 63 45viktor.gunnarsson@drivkraftsverige.seLänkar
Om oss
Drivkraft Sverige är branschorganisationen för bränsle- och drivmedelsbranschen. Våra medlemsföretag omfattar cirka 2700 energistationer och 6 raffinaderier. Branschen befinner sig mitt i omställningen från det fossila till det förnybara där biodrivmedel och elektrifiering är hörnstenar för att lyckas bli klimatneutrala 2045.
Följ Drivkraft Sverige
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Drivkraft Sverige
Stora skillnader i handläggningstider mellan elnätsbolagen27.1.2025 10:29:50 CET | Pressmeddelande
En färsk Novus-undersökning visar på stora skillnader i handläggningstider för tilldelning av den nätkapacitet som behövs för att kunna bygga ut laddinfrastrukturen. Tidsspannet för att få en anslutning kan sträcka sig från några månader till flera år. Mindre nätbolag på mindre/medelstora orter innebär ofta kortare handläggningstider och lägre kostnader.
Andelen biodrivmedel lägst sedan 2014, utsläppen ökar kraftigt20.12.2024 10:00:00 CET | Pressmeddelande
Drivkraft Sverige presenterar idag ”Omställningsbarometern” som mäter trycket på omställningen från fossilt till fossilfritt för drivmedels- och laddbolagen. Omställningen har fått sig en törn, koldioxidutsläppen från bensin och diesel ökar med 23 procent under årets första tio månader jämfört med samma period 2023. Orsaken till utsläppsökningen är att andelen hållbara biodrivmedel i vägtrafiken minskat kraftigt till följd av att reduktionsplikten sänkts. Andelen biodrivmedel är nu på den lägsta nivån sedan 2014. Användningen av HVO100 ökar men uppväger inte den sänkta reduktionsplikten.
Nya reduktionsplikten räcker inte för att Sverige ska uppfylla sina klimatåtaganden inom EU12.11.2024 07:00:00 CET | Pressmeddelande
Regeringen föreslår i promemorian ”Hållbarhetskriterier för vissa bränslen och en ny reduktionsplikt” en höjning av reduktionsplikten från 6 till 10 procent för både bensin och diesel. Drivkraft Sverige, som idag skickat in sitt remissvar gällande promemorian, är positiv till höjningen men anser att 10 procent är en för låg nivå för att Sverige ska klara sina klimatåtaganden inom EU till 2030.
Fortsatt högt tempo i utbyggnaden av den publika laddinfrastrukturen26.9.2024 07:00:00 CEST | Pressmeddelande
Drivkraft Sverige presenterar idag Omställningsbarometern som mäter trycket på omställningen från fossilt till fossilfritt för bränsle-, drivmedels- och laddbolagen. Trots att elbilsförsäljningen har planat ut så fortsätter utbyggnaden av den publika laddinfrastrukturen hålla högt tempo. Det fanns i augusti 3 479 laddpunkter för publik snabbladdning i Sverige jämfört med 2 718 motsvarande tid förra året.
Förslag från statlig utredning riskerar att försämra drivmedelsberedskapen9.8.2024 07:00:00 CEST | Pressmeddelande
Delbetänkandet ”En ny beredskapssektor - för ökad försörjningsberedskap”, SOU 2024:19 föreslår att en ny beredskapssektor för industri, bygg och handel, där drivmedel ska ingå, skapas och att Tillväxtverket blir beredskapsmyndighet för den nya sektorn. I sitt remissvar avstyrker Drivkraft Sverige detta förslag eftersom det riskerar att skapa otydlighet och onödig administration och försämra drivmedelsberedskapen som idag hanteras av Energimyndigheten.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum