Skattehöjning presenterades som lösning på bränslekrisen
Under förra veckan presenterade regeringen en rad åtgärder i syfte att mildra effekterna av de rusande bränslepriserna. Det handlade bland annat om drivmedelskompensation till hushåll, tillfälligt sänkt bränsleskatt och höjt bostadsbidrag. För en av punkterna i åtgärdspaketet, ett reformerat reseavdrag, får nu regeringen kritik.
– Det är fräckt att presentera en ökad beskattning av nödvändiga bilresor som en åtgärd mot de kostnadshöjningar på bränsle som slår hårt mot både hushåll och näringsliv. Den lagrådsremiss som nu beslutats av regeringen innebär att den genomsnittliga skattelättnaden per person blir lägre i samtliga kommungrupper. Personer som gör avdrag för bilresor kommer i slutändan att betala in högre skatt på mellan 800 kronor och 4 300 kronor per år, beroende på avstånd, säger Caroline Drabe.
Med det nya förslaget skulle dagens avdrag göras om till en skattereduktion. I den lagrådsremiss som regeringen presenterade förra veckan föreslås en skattereduktion på 5 kr per mil. Eftersom nivåerna i dagens reseavdrag motsvarar 6 kr per mil skulle det nya systemet innebära en lägre ersättning för arbetsresor. Dessutom föreslås en övre avståndsgräns på 8 mil enkel väg. På torsdagens presskonferens öppnade dock regeringen för att till hösten justera upp nivåerna på skattereduktionen.
– Att öka beskattningen på arbetsresor med bil i en tid när priserna vid pump är rekordhöga är ohållbart. Det är välkommet att regeringen verkar förstå detta och ämnar återkomma med skattejusteringar. Men vi kan bara gå på det som regeringen beslutar, inte vad de säger att de vill göra efter nästa val. Det som faktiskt har presenterats är ett försämrat reseavdrag där de som är beroende av bilen hamnar i kläm, säger Caroline Drabe.
Reseavdraget har funnits i olika former i cirka 100 år och har haft till syfte att möjliggöra nödvändig arbetspendling. I och med den nya reformen vill regeringen också att reseavdraget ska bidra till ökad överflyttning av arbetsresor från bil till kollektiva färdmedel.
– Det är fel att göra reseavdraget till ett klimatpolitiskt verktyg. Det handlar inte om okynneskörning, utan om att ta sig till arbetet. Tidsvinst är den viktigaste anledningen till att människor arbetspendlar med bil. För de flesta svenskar är det inte ett fungerande alternativ att byta bort bilen. Det nya systemet motverkar samhällsmålen om högre sysselsättning, större arbetsmarknadsregioner och en levande landsbygd, säger Caroline Drabe.
Nyckelord
Kontakter
Caroline Drabevd
Tel:070-936 98 60caroline.drabe@msverige.seGunnel Cirveriuspressekreterare
Tel:072-077 60 40gunnel.cirverius@msverige.seLänkar
Om
Riksförbundet M Sverige är med 70 000 medlemmar Sveriges största konsumentorganisation för bilister och andra trafikanter. Under sin 100 år långa historia har organisationen gett sina medlemmar stöd, råd och inspiration för säkrare och roligare bilresor. M Sverige arbetar för en hållbar, säker och tillgänglig mobilitet. Samtidigt fortsätter engagemanget för trafiksäkerhet och bilkonsumenters rättigheter.
Följ M Sverige
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från M Sverige
Extraljus – för trafiksäkerheten?22.12.2025 07:00:00 CET | Pressmeddelande
Extraljus har blivit en populär utrustningsdetalj på bilen. Men bidrar det till säker körning, eller är det mest för utseendets skull?
Årets smartaste bilköp 2025: En begagnad Toyota med Toyotas begagnatgaranti18.12.2025 16:24:14 CET | Pressmeddelande
Riksförbundet M Sverige utser en begagnad Toyota med Toyotas begagnatgaranti till årets smartaste bilköp. Det är första gången som priset inte går till en helt ny bilmodell. – Det är väldigt vanligt att hushåll väljer att köpa en nästan ny bil, säger Carl-Erik Stjernvall, teknisk expert på Riksförbundet M Sverige.
Chans till riktigt säker jultrafik15.12.2025 07:00:00 CET | Pressmeddelande
Med en julafton som infaller på en onsdag har många möjlighet att vara flexibla med sina resor inför storhelgen. – Årets jul kan bli en av de minst olycksdrabbade om vi alla hjälps åt, säger Heléne Lilja, vd Riksförbundet M Sverige.
Tio år av släckta bilar ute i trafiken12.12.2025 07:00:00 CET | Pressmeddelande
Släckta bakljus kommer att finnas med i trafiken under lång tid. – Släckta bakljus på bilar i trafik är farligt och irriterande, säger Jacob Sidenvall på Riksförbundet M Sverige.
Alla som kör för färdtjänst får Årets hjulklapp av M Sverige för hur man med omsorg bistår med individuell mobilitet11.12.2025 07:00:00 CET | Pressmeddelande
Riksförbundet M Sveriges utmärkelse Årets hjulklapp 2025 tilldelas alla som kör för färdtjänst, för det samhällsuppdrag man utför dagligen genom sitt arbete att bistå med individuell mobilitet. – Vi vill uppmärksamma vad den här yrkeskåren bidrar med i samhället, säger Heléne Lilja, vd på M Sverige.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum
