Farliga järnvägsövergångar fortsätter orsaka dödsolyckor
De obevakade järnvägsövergångarna innebär i många fall livsfara för trafikanter som önskar passera.
– Obevakade järnvägsövergångar är en kvarleva från svunnen tid då tågen gick långsamt och tuffade högljutt. Medan tågen har utvecklats till att bli allt tystare och allt snabbare med längre bromssträckor, har tusentals obevakade järnvägsövergångar blivit kvar som livsfarliga reliker. Tåg kan ha bromssträckor på över en kilometer. Även om en förare upptäcker en fara vid en plankorsning kan det redan vara för sent att bromsa, säger Tony Gunnarsson, sakkunnig trafiksäkerhet på Riksförbundet M Sverige.
I februari 2019 gjorde SVTs Uppdrag granskning ett uppmärksammat reportage om bristerna vid järnvägen, där de många obevakade järnvägsövergångarna lyftes fram. Då noterades cirka 3 500 obevakade järnvägsövergångar i Sverige. Nu tre år senare har fortfarande bara något hundratal av dessa blivit åtgärdade. Fortfarande saknar alltså cirka 3 400 järnvägsövergångar säkerhetsanordningar i form av bommar, ljus- eller ljudsignaler. Det är en majoritet av Sveriges 6 000 järnvägsövergångar.
– Plankorsningarna är alltför riskfyllda i dag och antalet dödsfall är i nivå med viltolyckorna. Det satsas mycket pengar på tågtrafiken i Sverige och då borde de farliga järnvägsövergångarna vara ett högprioriterat område. Säkerhetsbristerna i det befintliga järnvägsnätet bör åtgärdas innan satsningar görs på exempelvis nya höghastighetståg.
Regeringen avsatte år 2018 tre miljarder kronor och gav Trafikverket uppdraget att öka säkerheten vid plankorsningarna. Därefter sågs 1 000 plankorsningar över, varav 180 identifierades som extra farliga, en prioritering utifrån hur hårt trafikerade de korsande vägarna är och hur många människor som berörs. 18 av dessa har säkerhetsförbättrats i dag och därtill har flera andra slopats av säkerhetsskäl. Tidigast 2029 ska de prioriterade korsningarna vara åtgärdade, men utöver dessa återstår fortfarande tusentals obevakade järnvägsövergångar.
– Arbetet måste gå fortare, annars kommer vi ha kvar farliga övergångar i decennier fram. De farligaste måste byggas bort och andra förses med ljussignaler. Arbetet med att undanröja vegetation och siktskymmande föremål måste också intensifieras, Tony Gunnarsson.
Allvarliga plankorsningsolyckor |
|
År |
Antal |
2015 |
28 |
2016 |
29 |
2017 |
28 |
2018 |
39 |
2019 |
34 |
2020 |
24 |
2021 |
34 |
Detta ska du tänka på vid järnvägsövergångar:
- Alla passager över plankorsningar innebär en risk
- Respektera bommar och rödljus om sådana finns
- Titta ordentligt åt alla håll innan du passerar, tänk på att tågen kan komma snabbt och ljudlöst
- Stanna aldrig på spåret
- Stäng av musik eller annat ljud så att du hör eventuella signalerande tåg
- Fordon får inte parkeras inom ett avstånd av trettio meter från en plankorsning
- Om du fastnar mellan bommar: Kör genom bommen framför dig, den kommer att ge vika. Om bilen inte startar, rädda dina passagerare, lämna spårområdet skyndsamt.
Nyckelord
Kontakter
Gunnel Cirveriuspressekreterare
Tel:072-077 60 40gunnel.cirverius@msverige.seTony Gunnarssonsakkunnig trafiksäkerhet
Tel:072-076 23 09tony.gunnarsson@msverige.seLänkar
Om
Riksförbundet M Sverige är med 90 000 medlemmar Sveriges största konsumentorganisation för bilister och andra trafikanter. Under sin nästan 100 år långa historia har organisationen gett sina medlemmar stöd, råd och inspiration för säkrare och roligare bilresor. M Sverige arbetar för en hållbar, säker och tillgänglig mobilitet. Samtidigt fortsätter engagemanget för trafiksäkerhet och bilkonsumenters rättigheter.
Följ M Sverige
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från M Sverige
Skydda äganderätten – förbättra ELV-förslaget20.11.2024 07:00:00 CET | Pressmeddelande
Från EU-kommissionen har presenterats ett förslag på ny förordning gällande uttjänta fordon, eller så kallade ”end of life vehicles” – ELV. Nätverk på gemensam väg har tagit del av kommissionens förslag och ställer sig positivt till förslagets grundläggande syfte. Föreslaget är dock i konflikt med artikel 7 och 17 i EU:s stadga om de grundläggande rättigheterna liksom den svenska grundlagen.
Reflexer räddar liv5.11.2024 07:00:00 CET | Pressmeddelande
Ungefär 35 gående omkommer i trafikolyckor varje år, i huvudsak i kollisionsolyckor med biltrafik. Risken är högre under vinterhalvåret, då mörkret försämrar sikten. Därför är det viktigt att bära reflex.
8 av 10 kvinnor otrygga längs vägen30.10.2024 05:50:00 CET | Pressmeddelande
En majoritet av alla bilister känner sig otrygga om de stannar på en rastplats på kvällstid, enligt en ny undersökning. Störst är den upplevda otryggheten hos kvinnor. Att folk inte vågar stanna längs vägnätet ökar risken för trötthetsolyckor, enligt Riksförbundet M Sverige.
Inför bytet till vinterdäck24.10.2024 05:50:00 CEST | Pressmeddelande
Trots att det varma vädret hängt med längre än vanligt kommer tiden för vinterdäck närmare. Som bilägare är det viktigt att fundera på om det går att köra vidare på de gamla däcken eller om det är dags för nya.
Undvik företag på svarta listan – även Tesla11.10.2024 05:50:00 CEST | Pressmeddelande
Riksförbundet M Sverige arbetar för att trygga bilägares och konsumenters rättigheter och verkar för att bilbranschen följer de lagar och regler man kommit överens om ska gälla. Det förebyggande arbetet med rådgivning och påverkansarbete för konsumentens intressen är särskilt viktigt när stora aktörer väljer att inte följa regler och villkor.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum