Farliga järnvägsövergångar fortsätter orsaka dödsolyckor
De obevakade järnvägsövergångarna innebär i många fall livsfara för trafikanter som önskar passera.
– Obevakade järnvägsövergångar är en kvarleva från svunnen tid då tågen gick långsamt och tuffade högljutt. Medan tågen har utvecklats till att bli allt tystare och allt snabbare med längre bromssträckor, har tusentals obevakade järnvägsövergångar blivit kvar som livsfarliga reliker. Tåg kan ha bromssträckor på över en kilometer. Även om en förare upptäcker en fara vid en plankorsning kan det redan vara för sent att bromsa, säger Tony Gunnarsson, sakkunnig trafiksäkerhet på Riksförbundet M Sverige.
I februari 2019 gjorde SVTs Uppdrag granskning ett uppmärksammat reportage om bristerna vid järnvägen, där de många obevakade järnvägsövergångarna lyftes fram. Då noterades cirka 3 500 obevakade järnvägsövergångar i Sverige. Nu tre år senare har fortfarande bara något hundratal av dessa blivit åtgärdade. Fortfarande saknar alltså cirka 3 400 järnvägsövergångar säkerhetsanordningar i form av bommar, ljus- eller ljudsignaler. Det är en majoritet av Sveriges 6 000 järnvägsövergångar.
– Plankorsningarna är alltför riskfyllda i dag och antalet dödsfall är i nivå med viltolyckorna. Det satsas mycket pengar på tågtrafiken i Sverige och då borde de farliga järnvägsövergångarna vara ett högprioriterat område. Säkerhetsbristerna i det befintliga järnvägsnätet bör åtgärdas innan satsningar görs på exempelvis nya höghastighetståg.
Regeringen avsatte år 2018 tre miljarder kronor och gav Trafikverket uppdraget att öka säkerheten vid plankorsningarna. Därefter sågs 1 000 plankorsningar över, varav 180 identifierades som extra farliga, en prioritering utifrån hur hårt trafikerade de korsande vägarna är och hur många människor som berörs. 18 av dessa har säkerhetsförbättrats i dag och därtill har flera andra slopats av säkerhetsskäl. Tidigast 2029 ska de prioriterade korsningarna vara åtgärdade, men utöver dessa återstår fortfarande tusentals obevakade järnvägsövergångar.
– Arbetet måste gå fortare, annars kommer vi ha kvar farliga övergångar i decennier fram. De farligaste måste byggas bort och andra förses med ljussignaler. Arbetet med att undanröja vegetation och siktskymmande föremål måste också intensifieras, Tony Gunnarsson.
Allvarliga plankorsningsolyckor |
|
År |
Antal |
2015 |
28 |
2016 |
29 |
2017 |
28 |
2018 |
39 |
2019 |
34 |
2020 |
24 |
2021 |
34 |
Detta ska du tänka på vid järnvägsövergångar:
- Alla passager över plankorsningar innebär en risk
- Respektera bommar och rödljus om sådana finns
- Titta ordentligt åt alla håll innan du passerar, tänk på att tågen kan komma snabbt och ljudlöst
- Stanna aldrig på spåret
- Stäng av musik eller annat ljud så att du hör eventuella signalerande tåg
- Fordon får inte parkeras inom ett avstånd av trettio meter från en plankorsning
- Om du fastnar mellan bommar: Kör genom bommen framför dig, den kommer att ge vika. Om bilen inte startar, rädda dina passagerare, lämna spårområdet skyndsamt.
Nyckelord
Kontakter
Gunnel Cirveriuspressekreterare
Tel:072-077 60 40gunnel.cirverius@msverige.seTony Gunnarssonsakkunnig trafiksäkerhet
Tel:072-076 23 09tony.gunnarsson@msverige.seLänkar
Om
Riksförbundet M Sverige är med 90 000 medlemmar Sveriges största konsumentorganisation för bilister och andra trafikanter. Under sin nästan 100 år långa historia har organisationen gett sina medlemmar stöd, råd och inspiration för säkrare och roligare bilresor. M Sverige arbetar för en hållbar, säker och tillgänglig mobilitet. Samtidigt fortsätter engagemanget för trafiksäkerhet och bilkonsumenters rättigheter.
Följ M Sverige
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från M Sverige
Var rädd om eftersöksjägarna9.5.2025 07:00:00 CEST | Pressmeddelande
Eftersöksjakten är en viktig del av trafiksäkerheten, och beroende av att kunniga personer ställer upp.
M Sverige och Honda i samarbete för ökad trafiksäkerhet5.5.2025 07:00:00 CEST | Pressmeddelande
När sommaren kommer rullar återigen M Sveriges vägombud ut på vägarna. Med start den 3 juni kommer årets patrullbilar från Honda att synas över hela landet, utrustade för att hjälpa bilister och samla in viktig kunskap om trafiksäkerheten.
I dag börjar nationella potthållsveckan1.5.2025 07:00:00 CEST | Pressmeddelande
Under de kommande sju dagarna uppmanar vi från Riksförbundet M Sverige allmänheten att hålla utkik efter och rapportera in potthål och vägskador till Trafikverket.
Regeringen borde ha satsat på bredd i skrotningspremien29.4.2025 07:00:00 CEST | Pressmeddelande
Om klimatministern vill att pengarna som avsatts till skrotning av de sämsta bilarna ska gå åt måste premien nå fler än elbilsköpare när den nu förbättras.
Nationella potthålsveckan 1-7 maj28.4.2025 07:00:00 CEST | Pressmeddelande
Det är återigen dags för Nationella Potthålsveckan då vi tillsammans försöker ta ett krafttag för att förbättra vägarna i hela landet. Potthål skadar fordon och ökar riskmomenten i trafiken. I år är utsikterna för att bli av med dem ljusare än på länge.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum