Swedish Match

Ny studie visar fördubbling av falska cigaretter i EU

Dela
En ny rapport från KPMG som utförts på uppdrag av Philip Morris International visar på en fördubbling av antalet förfalskade cigaretter i EU under 2020, en ökning från 5,5 miljarder till 10,3 miljarder. Konsumtionen av olagliga white och andra smuggelcigaretter minskade jämfört med året innan, men dessa nedgångar motverkades av ökningen av antalet förfalskade cigaretter.

KPMG:s rapport undersöker konsumtion och flöden av olagliga cigaretter i 30 europeiska länder (de 27 medlemsländerna i EU samt Storbritannien, Norge och Schweiz). Rapporten visar att den totala cigarettkonsumtionen i Europa fortsätter minska medan andelen olagliga cigaretter ökar. Den totala andelen illegala cigaretter uppskattas år 2020 till 7,8% vilket är en ökning med en halv procentenhet från 2019. I absoluta tal innebär det att totalt 34,2 miljarder illegala cigaretter konsumeras inom EU. De uteblivna skatteintäkterna för länderna i EU uppskattas uppgå till cirka 8,5 miljarder euro.

-  I Sverige kan vi se att de stängda gränserna har försvårat för illegala cigaretter att komma ut på marknaden men vi behöver öka insatserna ytterligare då vi riskerar en snabb ökning när gränserna öppnar igen säger Mathilda Stenman som är chef för External Affairs för Philip Morris Sverige och Island. Philip Morris fortsätter utveckla vårt pågående arbete med att motverka olaglig handel, bland annat genom att investera i och implementera toppmodern teknik för spårning fortsätter Stenman.

Philip Morris International: Levererar en rökfri framtid

Philip Morris International (PMI) leder en omvandling av tobaksindustrin för att skapa en rökfri framtid och slutligen ersätta cigaretter med rökfria produkter till förmån för vuxna som annars skulle fortsätta röka, samhället, företaget och dess aktieägare.

PMI är ett ledande internationellt tobaksföretag som tillverkar och säljer cigaretter, rökfria produkter och tillhörande elektroniska produkter och tillbehör samt andra nikotinhaltiga produkter på marknader utanför USA. PMI bygger en framtid på en ny kategori av rökfria produkter som, även om inte riskfria, är ett mycket bättre val än att fortsätta röka.

Genom multidisciplinära möjligheter inom produktutveckling, toppmoderna anläggningar och vetenskaplig underbyggnad syftar PMI till att säkerställa att dess rökfria produkter uppfyller vuxna konsumentpreferenser och strikta regelverkskrav.

PMI:s rökfria produktportfölj omfattar system för uppvärmd tobak, s.k.heat-not-burn, och nikotinprodukter. Per den 30 juni 2019 uppskattar PMI att cirka 8 miljoner vuxna rökare runt om i världen redan har slutat röka och skiftat till PMI:s produkt som värmer tobak, som för närvarande är tillgänglig för försäljning på 48 marknader i viktiga städer eller rikstäckande under varumärket IQOS.

För mer information, besök www.pmi.com och www.pmiscience.com.

Kontakter

Bilder

Om

Swedish Match
Swedish Match
Karlavägen 108
104 51 Stockholm

+46 8440 59 40https://www.pmi.com/markets/sweden/sv

Swedish Match – ett dotterbolag till Philip Morris International (PMI) – har varit ledande inom tobaksindustrin i mer än 200 år och arbetar för att leverera ett rökfritt Norden till 2035.

PMI:s Norden sysselsätter 1 600 personer i Sverige, Danmark, Finland och Norge, bland annat i produktionsanläggningar, butiker och Swedish Match innovationscenter och museum i Stockholm. Bolaget är verksamt som Swedish Match i Sverige och Norge och som Philip Morris Nordics i Danmark och Finland. 

PMI är ett ledande internationellt tobaksföretag som aktivt levererar en rökfri framtid och utvecklar sin portfölj på lång sikt för att inkludera produkter utanför tobaks- och nikotinsektorn. Sedan 2008 har företaget investerat 12,5 miljarder dollar för att utveckla, vetenskapligt underbygga och kommersialisera innovativa rökfria produkter för vuxna som annars skulle fortsätta röka, med målet att helt sluta försäljningen av cigaretter. Det omfattar utvecklingen av vetenskapliga förmågor i världsklass, särskilt inom områdena preklinisk systemtoxikologi, klinisk forskning och beteendevetenskaplig forskning, såväl som postmarknadsstudier.
I USA har livsmedels- och läkemedelsmyndighet (FDA) godkänt auktoriserade versioner av PMI:s elektroniska enheter och förbrukningsvaror, samt Swedish Matchs snus som Modified Risk Tobacco Products och ansökan om förnyelse behandlas för närvarande av FDA. Per den 30 juni 2024 fanns PMI:s rökfria produkter till försäljning på 90 marknader, och PMI uppskattar att 36,5 miljoner vuxna runt om i världen använder PMI:s rökfria produkter.

År 2022 förvärvade PMI Swedish Match – en ledare inom oral nikotinleverans – och skapade en global rökfri mästare. USA Food and Drug Administration har auktoriserade versioner av PMI:s uppvärmda tobaksprodukter och Swedish Match snusprodukter som modifierade risktobaksprodukter.

Följ Swedish Match

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Swedish Match

Marknaden för olagliga cigaretter fortsätter växa i EU4.9.2023 11:00:33 CEST | Pressmeddelande

Enligt en ny studie från KPMG fortsatte den olagliga cigarettmarknaden i den Europeiska Unionen (EU) att växa 2022. Ökningen är cirka 0,7%, huvudsakligen drivet av ökningar i Frankrike och Belgien. Den största olagliga marknaden inom EU finns i Frankrike och står nu för 47% av den totala olagliga cigarettkonsumtionen i regionen. En uppskattning är att 8 miljarder olagliga cigaretter som konsumerades i Frankrike var förfalskade produkter vilket är mer än hela den svenska cigarettmarknaden som omsätter cirka 5 miljarder cigaretter.

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye