Swedish Match

Philip Morris i Sverige blir Swedish Match

Dela

Nu integreras Swedish Match och Philip Morris i Sverige under varumärket Swedish Match. Det här är ett betydande steg i den integration som pågått sedan det amerikanska tobaksbolaget Philip Morris International 2022 förvärvade Swedish Match med en bred portfölj av av snus och nikotinportioner.

Redan den 1 januari 2024 utsågs Anna Hällöv till ny chef för den kommersiella organisationen Philip Morris Sverige och Swedish Match och från och med 1 september kommer de båda organisationerna vara helt integrerade under det gemensamma namnet Swedish Match.

Som Sverigechef rapporterar Anna Hällöv till Anette Rosengren som är nordisk koncernchef. Båda har en bred och lång erfarenhet från fast moving consumer goods.

  • "Valet att fortsätta den kommersiella verksamheten under varumärket Swedish Match är en naturlig del av vår resa framåt, där vi fortsätter att bygga vidare på Swedish Match starka traditioner samtidigt som vi intensifierar vårt arbete med att erbjuda vuxna rökare fler rökfria alternativ," säger Anette Rosengren som är nordisk koncernchef för Swedish Match.
  • ”Tillsammans med en bred portfölj av rökfria produkter får vi ännu större möjligheter att konkurrera på en marknad i snabb förändring, samtidigt som det påskyndar vårt gemensamma arbeta för en rökfri framtid,” säger Anna Hällöv som är Sverigechef för Swedish Match.

Swedish Match i Sverige får en bred portfölj av rökfria produkter med snus, nikotinportioner samt uppvärmd tobak. Portföljen innehåller starka varumärken som General, Göteborgs Rape, Zyn, IQOS och spelar en viktig roll i Philip Morris globala strategi att minska och helt fasa ut rökningen över hela världen.

Kontakter

Om oss

Swedish Match – ett dotterbolag till Philip Morris International (PMI) – har varit ledande inom tobaksindustrin i mer än 200 år och arbetar för att leverera ett rökfritt Norden till 2035.

PMI:s Norden sysselsätter 1 600 personer i Sverige, Danmark, Finland och Norge, bland annat i produktionsanläggningar, butiker och Swedish Match innovationscenter och museum i Stockholm. Bolaget är verksamt som Swedish Match i Sverige och Norge och som Philip Morris Nordics i Danmark och Finland.

PMI är ett ledande internationellt tobaksföretag som aktivt levererar en rökfri framtid och utvecklar sin portfölj på lång sikt för att inkludera produkter utanför tobaks- och nikotinsektorn. Sedan 2008 har företaget investerat 12,5 miljarder dollar för att utveckla, vetenskapligt underbygga och kommersialisera innovativa rökfria produkter för vuxna som annars skulle fortsätta röka, med målet att helt sluta försäljningen av cigaretter. Det omfattar utvecklingen av vetenskapliga förmågor i världsklass, särskilt inom områdena preklinisk systemtoxikologi, klinisk forskning och beteendevetenskaplig forskning, såväl som postmarknadsstudier.

I USA har livsmedels- och läkemedelsmyndighet (FDA) godkänt auktoriserade versioner av PMI:s elektroniska enheter och förbrukningsvaror, samt Swedish Matchs snus som Modified Risk Tobacco Products och ansökan om förnyelse behandlas för närvarande av FDA. Per den 30 juni 2024 fanns PMI:s rökfria produkter till försäljning på 90 marknader, och PMI uppskattar att 36,5 miljoner vuxna runt om i världen använder PMI:s rökfria produkter.

År 2022 förvärvade PMI Swedish Match – en ledare inom oral nikotinleverans – och skapade en global rökfri mästare. USA Food and Drug Administration har auktoriserade versioner av PMI:s uppvärmda tobaksprodukter och Swedish Match snusprodukter som modifierade risktobaksprodukter.

Följ Swedish Match

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Swedish Match

Marknaden för olagliga cigaretter fortsätter växa i EU4.9.2023 11:00:33 CEST | Pressmeddelande

Enligt en ny studie från KPMG fortsatte den olagliga cigarettmarknaden i den Europeiska Unionen (EU) att växa 2022. Ökningen är cirka 0,7%, huvudsakligen drivet av ökningar i Frankrike och Belgien. Den största olagliga marknaden inom EU finns i Frankrike och står nu för 47% av den totala olagliga cigarettkonsumtionen i regionen. En uppskattning är att 8 miljarder olagliga cigaretter som konsumerades i Frankrike var förfalskade produkter vilket är mer än hela den svenska cigarettmarknaden som omsätter cirka 5 miljarder cigaretter.

En rökfri framtid är enda vägen framåt – 2021 års hållbarhetsrapport för Philip Morris International i Norden19.10.2022 10:32:48 CEST | Pressmeddelande

Som ett av världens ledande tobaksbolag är hållbarhetsarbetet en naturlig och prioriterad del av Philip Morris (PMI) verksamhet. För tredje året i rad presenterar PMI nu en hållbarhetsrapport som fokuserar på den nordiska marknaden och hur verksamheten kan göra störst skillnad lokalt, men också visar hur PMI i Norden kan bidra till att nå de globala målen.

Den illegala marknaden fortsätter att växa i EU enligt en ny studie från KPMG28.6.2022 13:51:13 CEST | Pressmeddelande

Konsumtionen av illegala cigaretter i EU har under 2021 ökat med uppskattningsvis 3,9 % – eller 1,3 miljarder cigaretter – och nådde 35,5 miljarder konsumerade cigaretter. Mängden motsvarar 8,1% av den totala konsumtionen cigaretter i regionen. Samtidigt har den totala cigarettkonsumtionen i EU minskat under samma period. Detta visar KPMG:s årliga studie om konsumtionen av illegala cigaretter som genomförs på Philip Morris International (PMI) uppdrag.

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye