Marknaden för olagliga cigaretter fortsätter växa i EU
Enligt en ny studie från KPMG fortsatte den olagliga cigarettmarknaden i den Europeiska Unionen (EU) att växa 2022. Ökningen är cirka 0,7%, huvudsakligen drivet av ökningar i Frankrike och Belgien. Den största olagliga marknaden inom EU finns i Frankrike och står nu för 47% av den totala olagliga cigarettkonsumtionen i regionen. En uppskattning är att 8 miljarder olagliga cigaretter som konsumerades i Frankrike var förfalskade produkter vilket är mer än hela den svenska cigarettmarknaden som omsätter cirka 5 miljarder cigaretter.
KPMG:s årliga studie om olaglig cigarettkonsumtion i EU, Storbritannien, Norge, Schweiz, Moldavien och Ukraina under 2022, som utförts på uppdrag av Philip Morris International (PMI) visar att 35,8 miljarder olagliga cigaretter konsumerades enbart i EU, vilket ledde till att länderna gick miste om uppskattningsvis 126 miljarder SEK i skatteintäkter— 8,5% mer än 2021. Det är framförallt den fortsatta ökningen av förfalskade produkter som driver ökningen av den olagliga marknaden i EU. Noterbart är att majoriteten av förfalskningarna (61,5%) konsumerades i Frankrike.
- Kostnaden för att ignorera de olagliga cigaretternas påverkan på vuxna rökare och på folkhälsan är för hög för att blunda för säger Gregoire Verdeaux, Senior Vice President of External Affairs, PMI. Det har verkligen blivit ett 'made in EU'-problem eftersom falska cigaretter tillverkas, distribueras, säljs och konsumeras i EU-länder, vilket underminerar insatserna för att minska och eliminera cigarettrökning—och folkhälsomål i allmänhet fortsätter Verdeaux.
Trots den övergripande ökningen noterar KPMG-studien att majoriteten av EU-länderna— 21 av 27 länder—upplevde en stabil eller minskande andel olaglig cigarettkonsumtion 2022. Exklusive Frankrike, minskade den totala olagliga konsumtionen i de återstående länderna med 7,5%, till stor del på grund av minskningar i Grekland, Nederländerna, Portugal och Rumänien. Särskilt i länder som Polen och Rumänien nådde den olagliga konsumtionen den lägsta nivån sedan KPMG började publicera sina årliga studier.
- Effektiv politikutformning, avskräckande straff och effektivt genomförande gör att flera EU-medlemsstater upplever en minskning av konsumtionen av olagliga cigaretter säger Massimo Andolina, president för Europa-regionen på PMI. I andra länder är det beklagligt att se den lagliga marknaden förskjutas mot en som drivs av kriminella nätverk, vilket vittnar om misslyckandet av oproportionerliga skattehöjningar och regelverk som inte överväger principen om riskdifferentiering. KPMG-rapporten bör fungera som en väckarklocka för beslutsfattare i EU att överväga att miljontals konsumenter förlitar sig på den svarta marknaden för att fortsätta röka fortsätter Andolina.
Moldavien och Ukraina inkluderades i KPMG-rapporten för första gången. Resultaten från 2022 placerade Ukraina som den näst största marknaden i Europa för olaglig cigarettkonsumtion, med 7,4 miljarder cigaretter, efter Frankrikes 16,9 miljarder. Andelen olagliga cigaretter i Ukraina har följt en ökande trend sedan 2018—år 2022 kom en av fem cigaretter från den olagliga marknaden. Den tredje största olagliga marknaden i Europa är Storbritannien, med 5,9 miljarder olagliga cigaretter, på uppgång sedan 2020.
KPMG rapporten uppskattar att antalet illegala cigaretter i Sverige är stabilt med 7,3% av det totala antalet konsumerade cigaretter vilket betyder att svenska staten går miste om 850 miljoner SEK.
Kontakter
Robert NoordKommunikationschef
Presskontakt
Följ Swedish Match
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Swedish Match
Den olagliga cigarettkonsumtionen minskar i Sverige14.10.2024 14:16:01 CEST | Pressmeddelande
Konsumtionen av olagliga cigaretter i Sverige minskade under 2023 men uppgår fortfarande till 7% av den totala konsumtionen under 2023. Det visar en rapport som KPMG gjort på uppdrag av Philip Morris International.
Philip Morris i Sverige blir Swedish Match5.9.2024 09:36:22 CEST | Pressmeddelande
Nu integreras Swedish Match och Philip Morris i Sverige under varumärket Swedish Match. Det här är ett betydande steg i den integration som pågått sedan det amerikanska tobaksbolaget Philip Morris International 2022 förvärvade Swedish Match med en bred portfölj av av snus och nikotinportioner.
Anna Hällöv blir ny Sverigechef för den gemensamma organisationen Philip Morris Sverige och Swedish Match14.11.2023 09:15:58 CET | Pressmeddelande
Från och med 1 januari blir Anna Hällöv ny chef för den samlade kommersiella organisationen Philip Morris Sverige och Swedish Match och rapporterar direkt till Anette Rosengren som är nordisk koncernchef.
Philip Morris lanserar IQOS Iluma på den svenska marknaden12.6.2023 10:27:27 CEST | Pressmeddelande
Nu lanserar Philip Morris IQOS Iluma som är en vidareutveckling av den tidigare versionen IQOS 3 Duo.
En rökfri framtid är enda vägen framåt – 2021 års hållbarhetsrapport för Philip Morris International i Norden19.10.2022 10:32:48 CEST | Pressmeddelande
Som ett av världens ledande tobaksbolag är hållbarhetsarbetet en naturlig och prioriterad del av Philip Morris (PMI) verksamhet. För tredje året i rad presenterar PMI nu en hållbarhetsrapport som fokuserar på den nordiska marknaden och hur verksamheten kan göra störst skillnad lokalt, men också visar hur PMI i Norden kan bidra till att nå de globala målen.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum