Järfälla stärker sin position som företagarkommun
I sina Öppna jämförelser av företagsklimatet i landets kommuner undersöker SKR hur nöjda företagen är med kommunens service. För 2021 ligger det genomsnittliga NKI-värdet (Nöjd Kund-Index) i Sverige på 74 av 100 möjliga. I Järfälla fortsätter den positiva utvecklingen från 2020 då kommunen ökade från 73 till 79. För 2021 har resultatet förbättrats ytterligare och Järfälla placerar sig nu på topp tre i länet genom en ökning av NKI-värdet från 79 till 82. Nationellt hamnar Järfälla på sjuttonde plats i rankingen.
Järfälla arbetar målmedvetet med förbättring av företagsklimatet i kommunen, och resultatet i NKI-mätningen är ett kvitto på att det går åt rätt håll.
– Ett livskraftigt företagande är viktigt för Järfälla och ett gott företagsklimat är grunden för att bygga vår kommun stark. Som företagare ska man känna att man är viktig för kommunen. Att vi har förbättrat vårt resultat ytterligare i NKI:n ser jag som ett viktigt steg mot ett företagsklimat i toppklass, säger Emma Feldman (M), kommunstyrelsens ordförande i Järfälla och ordförande i Järfälla Näringslivs AB.
Företagsklimatet är ett av fokusområdena i kommunens näringslivsstrategi som bland annat innehåller åtgärder kring medarbetarnas syn på företagens samhällsroll, att förbättra service och servicekultur samt att öka utbudet av digitala tjänster för företagare.
– Tack alla företagare som tar sig tid att svara på SKR:s frågor! För att vi ska nå ett företagsklimat i toppklass behöver vi få veta vad företagarna själva tycker att vi ska förbättra. Det känns väldigt bra att vårt arbete för Järfällas företagare ger resultat, och det är extra kul när det märks i en sån här mätning. Det ger lite extra energi, säger Vesna Jovic, kommundirektör.
Fakta om mätningen
Drygt 29 000 företagare har bedömt kommunernas service inom sex myndighetsområden: brandskydd, bygglov, markupplåtelse, miljö- och hälsoskydd, livsmedelskontroll samt serveringstillstånd. Frågorna berör sex serviceområden: information, tillgänglighet, bemötande, kompetens, rättssäkerhet och effektivitet. 189 kommuner och 13 gemensamma förvaltningar har deltagit i undersökningen.
I den nya delen av mätningen som handlar om upphandlingar deltog nästan 3 000 företagare fördelat på 35 kommuner.
När en kommun har ett NKI/NUI på 70 eller högre bedöms det vara ett högt resultat, 62-69 motsvarar godkänt och lägre än 62 är ett lågt resultat.
Mätningen genomförs i samverkan med Stockholms Business Alliance (SBA).
Källa: SKR
Läs mer om mätningen på www.skr.se
Nyckelord
Kontakter
Emma Feldman (M)Kommunstyrelsens ordförande och kommunalråd samt ordförande i Järfälla Näringsliv AB.
Presskontakt, 070-002 49 59.
Vesna JovicKommundirektörJärfälla kommun
Tel:08-580 281 85vesna.jovic@jarfalla.seOm
Järfälla strax nordväst om Stockholm, med sina grönområden, sin Mälarkust och sitt fantastiska kollektivtrafikläge, är en attraktiv inflyttningskommun. Med ny tunnelbana, spår och vägar växer Barkarbystaden och Barkarby station fram till ett av regionens bästa kollektivtrafiknav. Järfälla växer, och samtidigt som det byggs nya attraktiva bostäder planerar vi för tusentals nya jobb i attraktiva kontorslägen, högre utbildning och fler besökare.
Följ Järfälla Kommun
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Järfälla Kommun
Järfälla vände underskott till positivt resultat8.4.2025 09:27:20 CEST | Pressmeddelande
Trots att prognosen i april pekade på ett negativt resultat för verksamheterna, med ett underskott på över 100 miljoner kronor, redovisar kommunen ett positivt totalt resultat på 60 miljoner kronor i bokslutet. Generella statsbidrag samt ett tydligt fokus på ekonomin med tuffa politiska prioriteringar, sparsamhet och effektiviseringar har bidragit till resultatet.
Lasse och Micke från Viksjököket är Årets Företagare i Järfälla 20254.4.2025 12:49:59 CEST | Pressmeddelande
Lars Olofsson och Mikael Berkvall som driver Viksjököket AB utses till Årets Företagare i Järfälla 2025. Utmärkelsen är ett årligen återkommande samarbete mellan Företagarna och Järfälla kommun.
Fler platser i Järfälla får trygghetskameror3.4.2025 08:00:54 CEST | Pressmeddelande
En av flera åtgärder för att människor ska kunna känna sig trygga när de rör sig i Järfälla är trygghetskameror med syfte att förebygga, förhindra, upptäcka och bidra i utredning av brott på en plats. Ny lagstiftning underlättar för kommunen att utöka antal platser med kameraövervakning och flera nya kameror är redan på plats.
Järfälla kommun kartlägger privata skyddsrum27.3.2025 12:55:00 CET | Pressmeddelande
Järfälla kommun är angelägen om att det skydd som finns för invånarna är av god kvalitet och att det fyller sitt syfte. Med hjälp av Frivilliga resursgruppen (FRG) i Järfälla kartlägger kommunen nu tillgång och status när det gäller privata skyddsrum. Syftet är att få en bild av hur förberedda privata fastighetsägare i Järfälla är på att iordningsställa sina skyddsrum för allmänheten.
Ett tredje call-in genomfört inom GVI Järfälla och Upplands-Bro20.3.2025 13:02:00 CET | Pressmeddelande
Järfälla, Upplands-Bro, Polismyndigheten och Kriminalvården samverkar för att minska och förebygga utvecklingen av det grova våld som utförs av kriminella grupper i de båda kommunerna. Som stöd används strategin Gruppvåldsintervention (GVI). En del i strategin är att genomföra call-in vilket är ett välregisserat informationsmöte för att föra fram budskap till individer som tillhör kriminella grupperingar. I dagarna har ett tredje call-in genomförts.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum