M Sverige kräver fler 2+1-vägar
– Hastighetssänkningarna är en olycklig konsekvens av det sedan länge underfinansierade vägunderhållet. Redan i dag är var åttonde statlig väg i mycket dåligt skick.Vägarna är helt enkelt så dåliga att de blir farliga att köra på i högre hastigheter, därför har sänkningarna blivit den metod Trafikverket har tillgripit. Men lägre hastigheter på vägarna leder till längre restider, säger Heléne Lilja, chef kommunikation och samhälle på Riksförbundet M Sverige.
Det svenska vägnätet bryts snabbt ned till följd av ökad trafikmängd, ökad andel tung trafik samt bristfälligt vägunderhåll. Trafikverket uppger en vägunderhållsskuld på hela 23 miljarder kronor, vilket alltså är kostnaden för åtgärder som redan borde ha genomförts.
Trafikverket anser att alla vägar med hastigheter på 90 km/h eller 100 km/h bör sänkas till 80 km/h om de inte är separerade med mitträcke. Detta eftersom hastigheten är den viktigaste faktorn när det gäller hur allvarlig en olycka blir.
– Om du krockar i 80 km/tim istället för 90 km/tim minskar risken att dö med 40 procent. Vi förstår att hastighetssänkningar kan behövas som en tillfällig åtgärd ur ett trafiksäkerhetsperspektiv, men det är ohållbart att staten har denna hållning utan att samtidigt kraftigt växla upp finansieringen av vägunderhållet och bygget av mittseparering.
M Sverige menar att hastighetssänkningarna är ett exempel på defensiv trafikpolitik som ett resultat av en mångårig negativ politisk inställning till bilism och vägtrafiken.
– Vägtrafiken bidrar med stora skatteintäkter men får lite tillbaka i form av investeringar. Vägtrafiken står för nästan 90 procent av persontransporterna och en majoritet av godstransporterna. Med den snabba omställningen mot en fossilfri fordonsflotta måste politiken omvärdera sin underprioritering av vägtrafiken.
– Mötesseparerade vägsträckor med viltstängsel ger högst trafiksäkerhet och minskar risken för de allvarligaste olyckorna med 80 procent. Bra vägräcken förhindrar inte bara mötesolyckor, utan också många allvarliga singelolyckor med bil. Denna utbyggnad måste gå betydligt fortare, säger Heléne Lilja.
Nyckelord
Kontakter
Gunnel Cirveriuspressekreterare
Tel:072-077 60 40gunnel.cirverius@msverige.seHeléne Liljachef kommunikation och samhälle
Tel:070-243 09 35helene.lilja@msverige.seLänkar
Om
Riksförbundet M Sverige är med 70 000 medlemmar Sveriges största konsumentorganisation för bilister och andra trafikanter. Under sin 100 år långa historia har organisationen gett sina medlemmar stöd, råd och inspiration för säkrare och roligare bilresor. M Sverige arbetar för en hållbar, säker och tillgänglig mobilitet. Samtidigt fortsätter engagemanget för trafiksäkerhet och bilkonsumenters rättigheter.
Följ M Sverige
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från M Sverige
Sveriges bästa glasscaféer – landskap för landskap10.7.2024 06:50:00 CEST | Pressmeddelande
Bilistorganisationen Riksförbundet M Sveriges har inför semestersäsongen utsett Sveriges bästa glasscaféer. I varje landskap har glasserveringar korats utifrån bedömningsgrunderna att det ska erbjuda den godaste glassen och trevligaste miljön.
Miljözoner och vägavgifter kan lägga sordin på semesterglädjen1.7.2024 05:50:00 CEST | Pressmeddelande
Under sommaren är det många som reser med bil eller husbil ut i Europa. Är man inte uppmärksam på vilka miljözoner och vägavgifter som gäller riskerar man kostsamma böter.
M Sverige: Klimatbonus till bilägare som delar sitt elbilsbatteri26.6.2024 05:50:00 CEST | Pressmeddelande
Sedan klimatbilsbonusen slopats och fossila drivmedel sjunkit i pris vittnar branschen om att hushållen i betydligt lägre grad köper elbilar. Detta är ett bakslag för regeringen som pekat ut elektrifieringen av fordonsflottan som central för att Sverige ska nå de av riksdagen beslutade klimatmålen.
Trötthet stor trafikrisk på midsommarresan – undvik sträckkörning19.6.2024 06:10:00 CEST | Pressmeddelande
Midsommar är en olycksdrabbad trafikhelg, i synnerhet gäller det torsdagen då trafiken är som mest intensiv. När många reser längre än vanligt, är det extra viktigt att vidta åtgärder för att undvika dåsighet. Den som har kört bil en hel natt är lika okoncentrerad klockan fem på morgonen som en utsövd förare med 0,8 promille alkohol i blodet.
Fler dödsolyckor: Sverige på väg att missa trafiksäkerhetsmålen18.6.2024 07:50:00 CEST | Pressmeddelande
Som en del av Nollvisionen beslutade regeringen år 2020 att antalet dödsolyckor ska halveras till år 2030. Men arbetet mot etappmålet ser ut att misslyckas. Antalet dödsolyckor i vägtrafiken har inte minskat de senaste fem åren.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum