Risk för färre arbetstillfällen när handeln möter vikande konjunktur

Efter mer än två år av pandemi och tillhörande restriktioner var det många krisdrabbade handlare som såg fram mot ljusare tider. Men pandemins efterdyningar och det efterföljande kriget i Ukraina slår nu hårt mot en redan prövad bransch. Hög inflation och högre räntor kommer leda till att konsumenter håller hårdare i plånboken, och hushållen kommer i högre utsträckning att prioritera annan konsumtion än inom handeln framöver. Det gör att även de handlare som upplevde högkonjunktur under pandemin nu ser en vikande efterfrågan.
- Hittills har 2022 varit ett dystert år såväl på den globala arenan som inom den svenska handeln. Pandemirelaterade effekter, inflationen och det förskräckliga kriget i Ukraina får konsekvenser för handeln, vilket medför konsekvenser på samhället i stort, säger Sofia Larsen, vd på Svensk Handel och fortsätter:
Inom handeln arbetar över en halv miljon människor och var femte person mellan 16–24 anställs inom handeln. När vi nu går tuffare tider till mötes är vi självklart oroliga för att benägenheten att anställa bland våra medlemsföretag kommer att minska.
Handelns största delbranscher möter utmaningar fram till 2030
I rapporten analyseras också sällanköpsvaruhandels största delbranscher i ett mer långsiktigt perspektiv fram till 2030. Det görs utifrån två scenarier, där det som varierar är e-handelns tillväxttakt. Kläd-och skohandeln väntas i närtid ta revansch från de tuffa pandemiåren men möta utmaningar även i ett längre perspektiv kopplade till bland annat ökad e-handel och internationell konkurrens. Bygg-, järn- och färghandeln samt möbel- och heminredningshandeln har goda förutsättningar att växa, givet en fortsatt hög efterfrågan på nya bostäder.
- Handeln har stor bredd och de olika delbranscherna möter utmaningar av varierande natur. Rapporten visar att e-handeln kommer att fortsätta att växa. Det är viktigt att handeln, som den alltid gör, anpassar sig efter konsumenternas önskemål, men det är också viktigt att politiken tar hänsyn till den globala konkurrensen och ger svenska företag goda möjligheter att konkurrera, säger Sofia Larsen.
Försäljningen av tjänster inom handeln kommer att bli viktigare
I rapporten görs även en bredare analys av handelns olika tjänsteerbjudanden, kopplade till varuförsäljningen. Drygt åtta av tio konsumenter använde en tjänst inom handeln någon gång under 2021. Vid det senaste köpet var det en av tio som använde en tjänst som handeln tillhandahöll. För många tjänster är det också en hög andel av konsumenterna som uppger att de har betalat för tjänsten. Den ökade globaliseringen och den växande e-handeln pressar handelns lönsamhet vilket gör det än viktigare för handelsföretag att erbjuda försäljning av tjänster, exempelvis reparationer av varor och montering av möbler, som båda kräver en lokal närvaro och därmed inte är fullt lika konkurrensutsatt.
- Det finns ett strategiskt värde för handelsföretag i att bli mer aktiva på tjänstemarknaden som ju är lokal, i anslutning till kundens varuanvändning. 83 procent av konsumenterna använde en tjänst vid köp av vara någon gång under 2021 och vi tror att denna marknad har förutsättningar att växa. På sikt kan detta innebära både fler jobb och ökad omsättning inom handeln, säger Sofia Larsen.
Nyckelord
Kontakter
Svensk Handels pressjour, 010-471 86 50
Svensk Handels pressjour
Är du journalist och vill komma i kontakt med någon på Svensk Handel? Kontakta pressjouren.
Bilder
Dokument
Om
Svensk Handel är en bransch- och arbetsgivarorganisation för små och stora företag inom parti-, detalj- och e-handeln. Handeln utgör en dryg tiondel av Sveriges BNP och Svensk Handels närmare 8 500 medlemsföretag har sammanlagt 250 000 människor anställda.
Ordförande är Nina Jönsson och vd är Sofia Larsen. Svensk Handel ingår i Svenskt Näringsliv.
Följ Svensk Handel
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Svensk Handel
Lyft för modehandeln i november12.12.2025 06:00:00 CET | Pressmeddelande
Efter en svagare utveckling i oktober fick modehandeln ny fart under november. Både kläd- och skohandeln visade positiva siffror inför julhandelsperioden. Försäljningen av kläder ökade med 7,5 procent och skoförsäljningen steg med 1 procent jämfört med samma månad föregående år.
Julklappar för 24,5 miljarder kronor under granen11.12.2025 06:00:00 CET | Pressmeddelande
En av årets viktigaste försäljningsperioder är i full gång. Enligt Svensk Handels prognos kommer julklappsförsäljningen att öka jämfört med föregående år med en total omsättning på 24,5 miljarder kronor. Men fortsatt köps många julklappar från Temu och Shein.
Svenskt Mode 2025: En bransch i omställning – men fortsatt motor för tillväxt och export9.12.2025 09:00:00 CET | Pressmeddelande
Den svenska modebranschen spelar en central roll för Sveriges ekonomi, både som kreativ kraft och som exportdriven miljardindustri. Enligt rapporten Svenskt Mode 2025 uppgick modebranschens omsättning år 2023 till 178 miljarder kronor, samtidigt som den genererade 22 miljarder kronor i skatteintäkter, vilket motsvarar var hundrade skattekrona i Sverige.
Partyplagget årets modejulklapp 20258.12.2025 06:00:00 CET | Pressmeddelande
Efter flera år präglade av kris och oro är det viktigt att hitta tillfällen för glädje, gemenskap och fest. Därför har Svensk Handel utsett partyplagget till årets modejulklapp 2025, ett plagg som symboliserar just glädje, gemenskap och en efterlängtad känsla av fest.
Tillträdesförbud till butik – en svag lag med potential4.12.2025 06:00:00 CET | Pressmeddelande
Fler ansöker om tillträdesförbud och antalet beviljade ansökningar ökar. Men fortsatt avslås nästan hälften av alla ansökningar. Svensk Handel är kritiska och menar på att lagen om tillträdesförbud till butik inte ger handlarna det skydd som utlovats.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum


