Ny undersökning visar: Elbilsförare missnöjda med tillgången till snabbladdning vid långresor

- Elbilsförarna anser att publika laddstationer ofta fungerar bra, men det finns missnöje med tillgången till snabbladdning vid långresor. Nästan varannan elbilsförare väljer bort elbilen vid långresor då de upplever problem att kunna ladda längs vägen.
- Åtta av tio elbilsförare som använder elbil vid långresor vill helst att nya laddplatser tillkommer vid drivmedelsstationer.
- Endast var tionde elbilsförare som använder elbil vid långresor anser att dagens effekt för snabbladdning på 50 kW är tillräcklig. Åtta av tio efterfrågar 100 kW eller mer.
De 1 200 svaren visar att nästan 6 av 10 elbilsförare upplever att publika laddstationer generellt sett fungerar bra. Samtidigt anser drygt 6 av 10 att tillgången på snabbladdning vid långresor är dålig. Hela 90 procent är beroende av publik laddning vid långresa, medan nästan lika många klarar sig på hemmaladdning under normala arbetsveckor.
46 procent av elbilsförarna väljer bort elbilen vid långresor då de upplever problem att kunna ladda längs vägen.
– Det är en varningsklocka att många väljer bort elbilen vid långresa. Sverige måste förbättra laddmöjligheterna längs vägarna så att vi inte fastnar i ett mönster med fossilbilar för fjällresor och andra långresor, säger Sten Forsberg, chef Volkswagen Sverige.
– Den som följer statistiken över laddinfrastrukturens utveckling är tyvärr inte överraskad av bristen på snabbladdning. De senaste 24 månaderna har antalet elbilar per snabbladdare (minst 50 kW) ökat från 28 till 79 och utvecklingen pekar på en fortsatt försvagning av det förhållandet. I Norge är utvecklingen mer stabil och Sverige måste ta efter det, säger Sten Forsberg.
I dag är flertalet snabbladdningspunkter på 50 kW. Av de elbilsförare som genomför långresor är det endast 12 procent som är nöjda med 50 kW vid snabbladdning. 38 procent efterfrågar 100 kW och 37 procent skulle helst se att snabbladdning motsvarar 150 kW.
– Behovet av snabb snabbladdning är en fråga som ofta kommer upp när bilköpare ska övertygas att gå över till elbil. Dagens moderna elbilar är utrustade för att kunna ta emot hög effekt och det vill naturligtvis förarna av dessa bilar kunna utnyttja, säger Sten Forsberg.
Publika laddstationer fungerar bra enligt nästan 58 procent av elbilsförarna. Av de som tycker att laddstationerna fungerar dåligt uppges köer vara det vanligaste problemet följt av dåliga betalningslösningar.
Över 80 procent vill helst att de nya laddstationer som tillkommer placeras vid drivmedelsstationer, vägkrogar eller rastplatser. Endast en bråkdel vill hellre ha dem inne i städer och bara 10 procent vill ha dem vid köpcentrum och stora handelsplatser.
– Drivmedelsaktörerna har ett kanonläge att behålla sina gamla kunder om man satsar på snabbladdning. Elbilsförarna uppskattar troligen drivmedelsaktörernas serviceutbud och deras erfarenhet att hantera säkerhet och betalningslösningar, säger Sten Forsberg.
Nyckelord
Kontakter
Marcus ThomasfolkKommunikationschef
Tel:070-35 896 57marcus.thomasfolk@volkswagen.seBilder

Dokument
Länkar
Om
År 2021 levererade Volkswagen 4,9 miljoner personbilar till kunder i över 150 länder. Volkswagen är ledande importmärke och det största elbilsmärket i Sverige. På den svenska marknaden inregistrerade Volkswagen totalt 37 902 nya personbilar under 2021, vilket gav en marknadsandel på 12,6 procent. Av dessa var 28 procent en helt eldriven bil. Den eldrivna SUV:en ID.4 blev Sveriges populäraste elbil. Bland elbilarna nådde Volkswagen en marknadsandel på 18,7 procent.
Modellerna som marknadsförs täcker de flesta segment på bilmarknaden: ID.3, ID.4, ID.5, T-Cross, Taigo, Golf, Golf Sportscombi, Golf Alltrack, T-Roc, T-Roc Cabriolet, Tiguan, Tiguan Allspace, Touran, Passat Sportscombi, Passat Alltrack, Arteon, Arteon Shooting Brake, Sharan, Touareg, Caddy, Multivan och Amarok.
Volkswagen bedriver ett kontinuerligt arbete med att vidareutveckla tillverkningen av bilar. Elektrisk mobilitet, smart mobilitet och digital omställning av varumärket är de viktigaste strategiska frågorna inför framtiden.
Följ Volkswagen Personbilar
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Volkswagen Personbilar
Volkswagen är fortsatt det största elbilsmärket i Sverige 20251.4.2025 12:54:53 CEST | Pressmeddelande
Färsk nyregistreringsstatistik från Mobility Sweden visar att Volkswagen fortsätter att vara Sveriges största elbilsmärke 2025. I mars registrerade märket 1 586 nya helt eldrivna personbilar, vilket gör Volkswagen till elbilsetta för tredje månaden i rad. ID.7 (inklusive ID.7 Tourer) behåller också positionen som årets mest registrerade elbil.
Volkswagen visar upp ID. GTI Concept på eCarExpo i Stockholm26.3.2025 09:46:24 CET | Pressmeddelande
Volkswagens eldrivna konceptbil ID. GTI Concept visas upp på elbilsmässan eCarExpo i Stockholm den 4-6 april. Detta blir en unik möjlighet för den svenska publiken att uppleva den kommande sportiga elbilen på nära håll.
Volkswagen firar GTI-världspremiär med fansen vid 24-timmarsloppet på Nürburgring24.3.2025 13:18:58 CET | Pressmeddelande
Golf GTI fyller snart 50 år och detta vill Volkswagen fira tillsammans med alla GTI-fans. Det finns inget bättre sätt att göra det än på Nürburgring i samband med 24-timmarsloppet i juni. Den legendariska racerbanan och GTI-beteckningen står för körglädje, dynamisk prestanda och sportighet. Även i år bjuder Volkswagen på flera höjdpunkter under tävlingshelgen. På agendan står bland annat världspremiären för en ny GTI-specialmodell.
Varumärkesgruppen Core rapporterar solida resultat för 2024 i en utmanande miljö14.3.2025 11:29:37 CET | Pressmeddelande
Märkena Volkswagen, Skoda, SEAT/CUPRA och Volkswagen Transportbilar hade ett nära samarbete under det senaste räkenskapsåret. Gemensamt optimerade processer stärkte motståndskraften hos varumärkesgruppen Core inom Volkswagen-koncernen.
Brand Experience 2025: Volkswagen inspirerar sina återförsäljare världen över12.3.2025 13:59:07 CET | Pressmeddelande
Ungefär 11 000 Volkswagen-återförsäljare från 86 länder i hela världen, inklusive Sverige, deltar i ”Brand Experience 2025” i Düsseldorf fram till slutet av mars. Avsikten är att sprida en känsla av optimism och ge återförsäljarna en exklusiv förhandstitt på modellutbudet för de kommande åren. – Våra återförsäljare är viktiga ambassadörer för vårt varumärke, säger Martin Sander, medlem ledningsgruppen för märket Volkswagen med ansvar för försäljning.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum