Så uppfattas Sverige av EU-länderna, ny rapport från Svenska institutet
Positiv bild av Sverige men kännedomen är låg
Bilden av Sverige är överlag god och en majoritet av allmänheten i EU-länderna har en positiv uppfattning om Sverige. Störst andelar med en fördelaktig uppfattning om Sverige finns bland allmänheten i Kroatien, följt av Lettland och Litauen.
- Det är glädjande att se att uppfattningen om Sverige är positiv inom en rad olika områden och att Sverige uppfattas vara en aktör som har relevanta erfarenheter att bidra med inom EU. Att få kunskap om bilden av Sverige i samtliga EU-länder ger en viktig vägledning inför EU-ordförandeskapet, säger Madeleine Sjöstedt, generaldirektör på Svenska institutet
Det finns stora skillnader i kännedomen om Sverige mellan respondenterna. Kännedomen om Sverige är i många EU-länder förhållandevis låg, med undantag för i de nordiska grannländerna.
Hos en majoritet av respondenterna i rapporten har bilden av Sverige inte förändrats det senaste året. Bland de som uppger att deras bild har förändrats är det fler som fått en bättre än en sämre bild, med undantag för i några länder. I bl.a. Finland, Danmark och Estland uppger respondenterna att de i högre utsträckning än i andra länder har sett, läst och hört om Sverige kopplat till exempelvis brottslighet och migration, vilket kan ha bidragit till att en större andel i länderna uppger att deras bild av Sverige har försämrats.
Svenska kompetenser är relevanta i EU
Rapporten visar att hälsa och social välfärd, följt av utbildning och mänskliga rättigheter, är de områden som Sverige främst anses ha kunskap och erfarenhet att bidra med inom i EU-samarbetet. Även inom frågor som rör klimat och hållbarhet samt fred och säkerhet uppfattas Sverige ha relevant kunskap och erfarenhet. Respondenterna i undersökningen anser att de viktigaste områdena för EU att hantera är klimatförändringar och fred och säkerhet.
Varierande kunskap och syn på EU i medlemsländerna
Kännedomen om EU och dess institutioner varierar mycket mellan medlemsländerna. En majoritet av allmänheten i samtliga länder har antingen en neutral eller positiv uppfattning om EU, som anses vara en viktig organisation för att adressera gemensamma utmaningar.
Undersökningen genomfördes under perioden december 2021 till januari 2022 och besvarades av cirka 25 000 respondenter.
Läs rapporten här: https://si.se/app/uploads/2022/06/bilden-av-sverige-i-eu.pdf
Bilder
Om
Svenska institutet (SI) är en myndighet med uppdrag att skapa intresse och förtroende för Sverige utomlands. Vi arbetar med Sverigefrämjande, samarbete i Östersjöregionen och global utveckling. www.si.se.
Söker du som är journalist en fin miljö mitt i centrala Paris för intervju eller fotografering? Det finns möjlighet att vara på Svenska institutet Paris, ett stadspalats med trädgård, mötes- och utställningsrum mitt i Marais (www.institutsuedois.fr). Kontakt: gunilla.noren@si.se
Följ Svenska institutet
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Svenska institutet
Trots kritisk medierapportering: flertalet fortsatt positiva till Sverige visar ny undersökning av Svenska institutet22.4.2024 15:00:00 CEST | Pressmeddelande
Svenska institutets (SI) studie visar att medierapporteringen om Sverige var omfattande och kritisk i Mellanöstern, Nordafrika, delar av Asien och Turkiet under 2023. Koranbränningar och vilseledande budskap om att den svenska staten omhändertar muslimska barn har stått i centrum och fått mycket stor spridning.
Banbrytande konst på Svenska institutet Paris29.2.2024 08:00:00 CET | Pressmeddelande
Som första svenska institution visar Svenska institutet Paris upp den så gott som okände konstnären Lars Fredriksons banbrytande konst. I utställningen ”Suivre les ondes” sätts hans konstnärskap i dialog med Anastasia Ax och Christine Ödlund, två nutida konstnärer som delar en stark valfrändskap med Lars Fredriksons visionära skapande.
Sverigebilden 2023: Stabil men utmanad15.2.2024 06:45:00 CET | Pressmeddelande
Bilden av Sverige är sedan flera år stabil och positiv i stora delar av världen. I vissa delar har den dock förändrats under 2023. Svenska institutets årsrapport som publiceras idag visar att Sverigebilden har förbättrats i västländer, samtidigt som den har försämrats i vissa länder i Mellanöstern, Nordafrika och Asien. Trots de motsägelsefulla bilderna är Sveriges nationsvarumärke starkt.
Sverigebilden i Mellanöstern och Asien har försämrats men en majoritet är fortsatt positiv14.12.2023 07:15:00 CET | Pressmeddelande
Svenska institutets undersökning av Sverigebilden i Mellanöstern och Asien visar att koranbränningar och felaktiga budskap om att den svenska staten kidnappar muslimska barn har bidragit till en försämrad bild av Sverige. Dock har fler fortsatt en positiv uppfattning om Sverige än en negativ. Hög livskvalitet och engagemang i miljöfrågor anses vara landets främsta styrkor.
Sverige tappar en placering men är fortfarande tio-i-topp i Nations Brands index 20232.11.2023 07:00:00 CET | Pressmeddelande
Nation Brands Index 2023 visar att Sverige även i år återfinns bland de tio starkaste nationsvarumärkena. Sverige rankas som nummer tio, vilket är en placering lägre än 2022. Sveriges varumärke, när det rangordnas i förhållande till andra länder, står stabilt i stora delar av världen men har försämrats betydligt i Saudiarabien.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum