Swedish Match

Debatt: Sätt ett slutdatum för försäljning av cigaretter i Sverige

Dela
Debattartikel publicerad i Gefle Dagblad, 16 juli 2021

Sveriges nytillträdda regering har en unik möjlighet att höja ambitionerna på folkhälsområdet och sätta ett slutdatum för försäljning av cigaretter i Sverige. Vi är övertygande om att det är fullt möjligt med ett slutdatum inom en tioårsperiod men det kräver att tobaksindustri, myndigheter, regering och riksdag arbetar i samma riktning. 

Läs debattartikeln i sin helhet här.

 

Bilder

Om

Swedish Match
Swedish Match
Karlavägen 108
104 51 Stockholm

+46 8440 59 40https://www.pmi.com/markets/sweden/sv

Swedish Match – ett dotterbolag till Philip Morris International (PMI) – har varit ledande inom tobaksindustrin i mer än 200 år och arbetar för att leverera ett rökfritt Norden till 2035.

PMI:s Norden sysselsätter 1 600 personer i Sverige, Danmark, Finland och Norge, bland annat i produktionsanläggningar, butiker och Swedish Match innovationscenter och museum i Stockholm. Bolaget är verksamt som Swedish Match i Sverige och Norge och som Philip Morris Nordics i Danmark och Finland. 

PMI är ett ledande internationellt tobaksföretag som aktivt levererar en rökfri framtid och utvecklar sin portfölj på lång sikt för att inkludera produkter utanför tobaks- och nikotinsektorn. Sedan 2008 har företaget investerat 12,5 miljarder dollar för att utveckla, vetenskapligt underbygga och kommersialisera innovativa rökfria produkter för vuxna som annars skulle fortsätta röka, med målet att helt sluta försäljningen av cigaretter. Det omfattar utvecklingen av vetenskapliga förmågor i världsklass, särskilt inom områdena preklinisk systemtoxikologi, klinisk forskning och beteendevetenskaplig forskning, såväl som postmarknadsstudier.
I USA har livsmedels- och läkemedelsmyndighet (FDA) godkänt auktoriserade versioner av PMI:s elektroniska enheter och förbrukningsvaror, samt Swedish Matchs snus som Modified Risk Tobacco Products och ansökan om förnyelse behandlas för närvarande av FDA. Per den 30 juni 2024 fanns PMI:s rökfria produkter till försäljning på 90 marknader, och PMI uppskattar att 36,5 miljoner vuxna runt om i världen använder PMI:s rökfria produkter.

År 2022 förvärvade PMI Swedish Match – en ledare inom oral nikotinleverans – och skapade en global rökfri mästare. USA Food and Drug Administration har auktoriserade versioner av PMI:s uppvärmda tobaksprodukter och Swedish Match snusprodukter som modifierade risktobaksprodukter.

Följ Swedish Match

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Swedish Match

Marknaden för olagliga cigaretter fortsätter växa i EU4.9.2023 11:00:33 CEST | Pressmeddelande

Enligt en ny studie från KPMG fortsatte den olagliga cigarettmarknaden i den Europeiska Unionen (EU) att växa 2022. Ökningen är cirka 0,7%, huvudsakligen drivet av ökningar i Frankrike och Belgien. Den största olagliga marknaden inom EU finns i Frankrike och står nu för 47% av den totala olagliga cigarettkonsumtionen i regionen. En uppskattning är att 8 miljarder olagliga cigaretter som konsumerades i Frankrike var förfalskade produkter vilket är mer än hela den svenska cigarettmarknaden som omsätter cirka 5 miljarder cigaretter.

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye