Swedish Match

Debatt: Fokus på skademinimering kan göra Sverige rökfritt

Dela
Debattartikel publicerad i Värmlands Folkblad, 2 juli 2021

Vi håller med Non Smoking generation om att det bästa är att aldrig börja med nikotin, men anser att de som röker också har rätt till information om att den största hälsofaran med cigaretter inte är nikotinet i sig, skriver Philip Morris nordiska koncernchef Anette Rosengren i en replik på debattinlägget Tobakspolitiken måste skydda barn och unga från att börja.

Läs hela debattarikeln här.

 

Bilder

Om

Swedish Match
Swedish Match
Karlavägen 108
104 51 Stockholm

+46 8440 59 40https://www.pmi.com/markets/sweden/sv

Swedish Match – ett dotterbolag till Philip Morris International (PMI) – har varit ledande inom tobaksindustrin i mer än 200 år och arbetar för att leverera ett rökfritt Norden till 2035.

PMI:s Norden sysselsätter 1 700 personer i Sverige, Danmark, Finland och Norge, bland annat i produktionsanläggningar, butiker och Swedish Match innovationscenter och museum i Stockholm. Bolaget är verksamt som Swedish Match i Sverige och Norge och som Philip Morris Nordics i Danmark och Finland.

PMI är ett ledande internationellt tobaksföretag som aktivt levererar en rökfri framtid och utvecklar sin portfölj på lång sikt för att inkludera produkter utanför tobaks- och nikotinsektorn. Sedan 2008 har företaget investerat 14 miljarder dollar för att utveckla, vetenskapligt underbygga och kommersialisera innovativa rökfria produkter för vuxna som annars skulle fortsätta röka, med målet att helt sluta försäljningen av cigaretter. Det omfattar utvecklingen av vetenskapliga förmågor i världsklass, särskilt inom områdena preklinisk systemtoxikologi, klinisk forskning och beteendevetenskaplig forskning, såväl som postmarknadsstudier.

År 2022 förvärvade PMI Swedish Match – en ledare inom oral nikotinleverans – och skapade en global rökfri mästare. USA Food and Drug Administration har auktoriserade versioner av PMI:s uppvärmda tobaksprodukter och Swedish Match snusprodukter som modifierade risktobaksprodukter.

Våra rökfria produkter finns till försäljning på 100 marknader, och per den 30 juni 2025 uppskattar PMI att de användes av över 41 miljoner konsumenter i laglig ålder världen över, varav många har slutat med cigaretter eller avsevärt minskat sin konsumtion. Den rökfria verksamheten stod för 41 % av PMIs totala nettointäkter under de första nio månaderna 2025, och Norden var en viktig bidragande faktor till detta. Med en stark grund och betydande expertis inom livsvetenskaper har PMI en långsiktig ambition att expandera till områden inom wellness och hälsa och strävar efter att förbättra livet genom att leverera smidiga hälsoupplevelser.

 

Följ Swedish Match

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Swedish Match

Marknaden för olagliga cigaretter fortsätter växa i EU4.9.2023 11:00:33 CEST | Pressmeddelande

Enligt en ny studie från KPMG fortsatte den olagliga cigarettmarknaden i den Europeiska Unionen (EU) att växa 2022. Ökningen är cirka 0,7%, huvudsakligen drivet av ökningar i Frankrike och Belgien. Den största olagliga marknaden inom EU finns i Frankrike och står nu för 47% av den totala olagliga cigarettkonsumtionen i regionen. En uppskattning är att 8 miljarder olagliga cigaretter som konsumerades i Frankrike var förfalskade produkter vilket är mer än hela den svenska cigarettmarknaden som omsätter cirka 5 miljarder cigaretter.

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye