Den illegala marknaden fortsätter att växa i EU enligt en ny studie från KPMG
Frankrike är fortfarande den största marknaden för illegala cigaretter i EU med sammantaget 15,1 miljarder illegala cigaretter 2021, vilket utgör 29 % av den totala cigarettkonsumtionen i landet. En signifikant ökning från 13 % 2017.
Nu uppmanar PMI europeiska tillsynsmyndigheter och beslutsfattare att ta hänsyn till de miljontals vuxna rökare som vänder sig till den illegala marknaden istället för att byta till bättre alternativ.
- KPMG-rapporten borde vara en väckarklocka när vi ser att länder som upprätthåller höga punktskatter på cigaretter, som t.ex. Frankrike, istället för att minska andelen som röker ser en ökning i konsumtionen av illegala cigaretter. I Frankrike har antalet vuxna rökare bara minskat marginellt samtidigt som priset på ett paket legala cigaretter ökat med mer än hälften under de senaste fem åren, säger Gregoire Verdeaux, Senior Vice President, External Affairs, PMI. Men det finns också hopp. Andra EU-länder har antagit en differentierad politik för alternativ till cigaretter som stödjer en fortsatt minskning i cigarettkonsumtionen samtidigt som även den illegala handeln minskar och det ger redan uppmuntrande resultat. Europeiska kommissionen i Bryssel borde göra detta till grunden för framtiden, fortsätter Verdeaux.
Den årliga KPMG-rapporten fokuserar på konsumtion och flöden av illegala cigaretter i 30 europeiska länder – de 27 EU-medlemsstaterna såväl som Storbritannien, Norge och Schweiz – och indikerar att om dessa cigaretter hade köpts legalt hade regeringar i EU fått in ytterligare 10,4 miljarder euro i skatter.
En detaljerad översikt över resultaten och metoderna i KPMG-rapporten finns här. För information om PMI:s åtgärder mot den illegala handeln, besök PMI.com.
Kontakter
Robert NoordKommunikationschef
Presskontakt
Bilder
Om
Philip Morris International: Skapar en rökfri framtid
Philip Morris International (PMI) leder en omvandling av tobaksindustrin för att skapa en rökfri framtid och utvecklar portfölj med långsiktiga produkter utanför tobaks- och nikotinsektorn. Företagets nuvarande produktportfölj består primärt av cigaretter och rökfria produkter, inkluderade e-cigaretter, snus och nikotinpåsar, som säljs utanför USA. Sedan 2008 har PMI investerat mer än 9 miljarder USD för att utveckla och kommersialisera innovativa och vetenskapligt underbyggda rökfria produkter för vuxna som annars skulle fortsätta att röka, med målet att helt sluta sälja cigaretter. Detta innebär bland annat att bygga upp förmågan att genomföra vetenskapliga utvärderingar i världsklass, särskilt inom områdena preklinisk systemtoxikologi, klinisk forskning, beteendevetenskaplig forskning och post-markering studier. USA:s livsmedels- och läkemedelsmyndighet (FDA) har godkänt marknadsföring av en version av PMIs platform 1- produkt som en Modified Risk Tobacco Product (MRTP), då de konstaterat att en ändring av regleringen för dessa produkter är lämpligt för att främja folkhälsan. Per den 31 december 2021, finns PMIs rökfria produkter till försäljning på 71 marknader, och PMI bedömer att ungefär 15,3 miljoner vuxna i världen har bytt till PMIs platform 1-produkt och slutat röka. Med en stark grund och betydande expertis inom life science tillkännagav PMI i februari 2021 sin ambition att expandera inom hälso- och sjukvårdsområdet och erbjuda innovativa produkter och lösningar för att möta patient- och konsumentbehov som ännu inte blivit tillgodosett.
För mer information, besök www.pmi.com och www.pmiscience.com.
Följ Swedish Match
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Swedish Match
Den olagliga cigarettkonsumtionen minskar i Sverige14.10.2024 14:16:01 CEST | Pressmeddelande
Konsumtionen av olagliga cigaretter i Sverige minskade under 2023 men uppgår fortfarande till 7% av den totala konsumtionen under 2023. Det visar en rapport som KPMG gjort på uppdrag av Philip Morris International.
Philip Morris i Sverige blir Swedish Match5.9.2024 09:36:22 CEST | Pressmeddelande
Nu integreras Swedish Match och Philip Morris i Sverige under varumärket Swedish Match. Det här är ett betydande steg i den integration som pågått sedan det amerikanska tobaksbolaget Philip Morris International 2022 förvärvade Swedish Match med en bred portfölj av av snus och nikotinportioner.
Anna Hällöv blir ny Sverigechef för den gemensamma organisationen Philip Morris Sverige och Swedish Match14.11.2023 09:15:58 CET | Pressmeddelande
Från och med 1 januari blir Anna Hällöv ny chef för den samlade kommersiella organisationen Philip Morris Sverige och Swedish Match och rapporterar direkt till Anette Rosengren som är nordisk koncernchef.
Marknaden för olagliga cigaretter fortsätter växa i EU4.9.2023 11:00:33 CEST | Pressmeddelande
Enligt en ny studie från KPMG fortsatte den olagliga cigarettmarknaden i den Europeiska Unionen (EU) att växa 2022. Ökningen är cirka 0,7%, huvudsakligen drivet av ökningar i Frankrike och Belgien. Den största olagliga marknaden inom EU finns i Frankrike och står nu för 47% av den totala olagliga cigarettkonsumtionen i regionen. En uppskattning är att 8 miljarder olagliga cigaretter som konsumerades i Frankrike var förfalskade produkter vilket är mer än hela den svenska cigarettmarknaden som omsätter cirka 5 miljarder cigaretter.
Philip Morris lanserar IQOS Iluma på den svenska marknaden12.6.2023 10:27:27 CEST | Pressmeddelande
Nu lanserar Philip Morris IQOS Iluma som är en vidareutveckling av den tidigare versionen IQOS 3 Duo.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum