Drivkraft Sveriges syn på Konjunkturinstitutets rapport

Drivkraft Sverige tillbakavisar slutsatserna i Konjunkturinstitutets rapport
- Vi välkomnar en dialog i frågan, men tillbakavisar samtidigt slutsatser i analysen då Sverige och Danmark skiljer sig åt väsentligen när det gäller produkter och marknadsförutsättningar. Det är bekymmersamt att varken Konjunkturinstitutet eller regeringen har varit i kontakt med drivmedelsbolagen för att få deras syn på rapporten och dess slutsatser. Vi är måna om en bra dialog med beslutsfattare och myndighetsföreträdare, men vi kan konstatera att ingen dialog har ägt rum varken under framtagandet av rapporten eller när rapporten publicerades i mitten av juni, säger Jessica Alenius vd för Drivkraft Sverige.
Väsentliga skillnader mellan Sverige och Danmark
- Generellt bör jämförelser av detta slag innehålla kostnadskomponenter som påverkar prissättningen. I Sverige har vi en högre reduktionsplikt, dvs blandar vi i mer biodrivmedel. Dessutom är reduktionsplikten utformad på olika sätt. Det gör att komponenter som behövs för att göra en färdig bensin eller diesel handlas upp på olika sätt, i olika specifikationer, i olika mängder, vid olika tidpunkter och till olika växelkurser. Det kan därför vara svårt att fånga upp de olikheter som råder på den svenska respektive danska marknaden i en statistisk analys, säger Jessica Alenius.
Kort mätperiod på en extremt turbulent marknad
- Det senaste året har prisvolatiliteten varit stor och prisökningarna på bland annat bensin och diesel har varit kraftiga, till följd av Ryssland invasion av Ukraina. Konjunkturinstitutets mätperiod är kort och inträffar under en enormt turbulent period. Som mest har oljan kostat 130 dollar och som lägst omkring 95 dollar fatet. Den tillfälliga skattesänkningen motverkade i viss utsträckning detta. Regeringen bedömde att den lägre skatten på bensin och diesel bör begränsas till en kortare period och att 1 maj till 30 september 2022 är en lämplig tidsperiod. Tyvärr sammanfaller detta med valåret vilket bidrar till otydlighet om upphörande eller eventuell förlängning av den tillfälliga skattesänkningen, avslutar Jessica Alenius.
Exempel på skillnader mellan den svenska och den danska drivmedelsmarknaden:
- Reduktionsplikten i Sverige och Danmark skiljer sig åt på flera punkter. Exempelvis krävs hållbara biodrivmedel med högre klimatprestanda för att uppfylla plikten i Sverige, ett krav som Danmark inte har. Det gäller både för HVO och för etanolen.
- I Danmark inkluderas el i reduktionsplikten, vilket inte är fallet i Sverige.
- Reduktionspliktsavgifterna har också en betydande påverkan på drivmedelspriserna i respektive land.
- Sverige går över till sommarbensin den 1 maj, i Danmark sker denna övergång den 1 juni. Inköp av sommarbensin är dyrare än vinterbensin. Utbytet påbörjas successivt redan i mars/april.
Kontakter
Jessica AleniusVD
Tel:+46 70 235 63 19jessica.alenius@drivkraftsverige.seBilder
Om
Drivkraft Sverige är branschorganisationen för bränsle- och drivmedelsbranschen. Våra medlemsföretag erbjuder hållbar mobilitet och ser till att det finns bränsle och drivmedel för hållbara resor och transporter samt bitumen till vägar i hela landet. Vi arbetar för att Sverige ska bli klimatneutralt 2045. Våra medlemsföretag omfattar cirka 3000 marknadsplatser och 9 raffinaderier som tillsammans producerar 4 miljoner kubikmeter biodrivmedel.
Följ Drivkraft Sverige
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Drivkraft Sverige
Ny indikator visar att elbilarna halkar efter laddinfrastrukturen11.12.2025 07:00:00 CET | Pressmeddelande
Drivkraft Sverige presenterar idag ”Omställningsbarometern” som mäter trycket på omställningen från fossilt till fossilfritt inom bränsle-, drivmedels- och laddbolagsbranschen. I denna utgåva tar vi tempen på elektrifieringen i Sverige och grannländerna Danmark, Finland och Norge. Vår nya indikator visar att elbilarna halkar efter utbyggnaden av den publika laddinfrastrukturen – både i Sverige och våra grannländer.
Koldioxidutsläppen minskar men ytterligare åtgärder behövs29.9.2025 07:00:00 CEST | Pressmeddelande
Drivkraft Sverige presenterar idag Omställningsbarometern som mäter trycket på omställningen från fossilt till fossilfritt inom drivmedels- och laddbolagsbranschen.
Drivkraft Sverige välkomnar ny lagrådsremiss om elmarknaden7.8.2025 16:27:18 CEST | Pressmeddelande
Regeringen beslutade tidigare idag om en lagrådsremiss för förbättrad utformning av elmarknaden. Drivkraft Sverige välkomnar förslagen i lagrådsremissen som syftar till att underlätta nya nätanslutningar.
Medvind för HVO100 – försäljning och antal pumpar ökar kraftigt12.6.2025 07:00:00 CEST | Pressmeddelande
Drivkraft Sverige presenterar idag ”Omställningsbarometern” som mäter trycket på omställningen från fossilt till fossilfritt inom drivmedels- och laddbranschen i Sverige. Leveranserna av HVO100 fortsätter att öka under inledningen av 2025. Även antalet stationer med minst en HVO100-pump hos Drivkraft Sveriges medlemmar och partners fortsätter att öka.
Göteborg Energi utsedd till Årets Effektivaste Elnätsbolag26.3.2025 16:06:30 CET | Pressmeddelande
Göteborg Energi har utsetts till Årets Effektivaste Elnätsbolag av Drivkraft Sverige - branschorganisationen för bränsle-, drivmedels- och laddbolagen. Priset, som delades ut i samband med konferensen ”e-Mobility 2025” i Stockholm, togs emot av Lars Edström, vd för Göteborg Energi Nät AB.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum

