Officiellt: Audi går in i Formel 1

Audi tillkännagav sitt inträde vid en presskonferens inför helgens tävling på belgiska Spa-Francorchamps. Under presskonferensen svarade Markus Duesmann, VD för AUDI AG, och Oliver Hoffmann, Teknisk Utvecklingschef, på frågor från företaget där även Formel 1-chefen Stefano Domenicali och Mohammed ben Sulayem, VD för International Automobile Federation (FIA) deltog.
”Motorsport är en integrerad del av Audis DNA”, säger Markus Duesmann. "Formel 1 är både en global scen för vårt varumärke och ett mycket utmanande utvecklingslaboratorium. Kombinationen av hög prestanda och konkurrens är alltid en drivkraft för innovation och tekniköverföring i vår bransch. Med det nya reglementet är det nu helt rätt tidpunkt för att engagera oss. Både Formel 1 och Audi har tydliga hållbarhetsmål."
Avgörande för inträdet i världens mest populära racingserie är den tydliga planen för att bli mer hållbara och kostnadseffektiva. Det nya tekniska reglementet, som kommer att gälla från 2026, fokuserar på ökad elektrifiering och hållbara bränslen. Utöver det befintliga kostnadstaket för team kommer ett kostnadstak för tillverkare av s.k. Power-Units att införas 2023. Formel 1 har dessutom satt upp det ambitiösa målet att vara en koldioxidneutral racingserie till 2030.
Aktiva i omställningen av Formel 1
Oliver Hoffmann, Teknisk Utvecklingschef för AUDI AG, säger: "Med tanke på de stora tekniksprång som serien tar mot hållbarhet 2026 kan vi tala om ett nytt Formel 1. Formel 1 håller på att förändras och Audi vill aktivt stötta denna resa. En nära koppling mellan vårt Formel 1-projekt och AUDI AG:s tekniska utvecklingsavdelning kommer att möjliggöra synergieffekter."
Från och med 2026 kommer elektrifieringsgraden öka jämfört med dagens Formel 1-motorer, via en ny s.k. Power Unit som består av en elmotor, batteri, styrelektronik och förbränningsmotor. Elmotorn kommer då att vara nästan lika stark som förbränningsmotorn, som har en uteffekt på ca 544 hk. De högeffektiva 1,6-liters turbomotorerna drivs av hållbart syntetiskt bränsle – en förutsättning för att Audi ska kunna ta steget in i serien.
Hög popularitet på nyckelmarknader och i unga målgrupper
Globalt känd, väldigt emotionell och tekniskt avancerad – med det svarar Formel 1 precis på Audis krav. Serien körs på alla relevanta marknader för varumärket. Som en spektakulär plattform för världens mest krävande elektrifierade tävlingsbilar är den av särskilt intresse för biltillverkare. Audi antar utmaningen att bevisa sitt ”Vorsprung durch Technik” i den konkurrensutsatta miljön.
Det stora intresset för Formel 1 är globalt och racingserien är ett av de sportevenemang som har störst räckvidd i världen. Under 2021 följdes tävlingarna av över 1,5 miljarder TV-tittare. Formel 1 är dessutom populärt på nyckelmarknader som Kina och USA och trenden fortsätter att öka – även bland unga målgrupper. På sociala medier har Formel 1 nu den högsta tillväxttakten bland världens populäraste sporter.
Neuburg-anläggningen utvecklar ”Power Unit”
Audis drivlina kommer att byggas vid AUDI Sports toppmoderna kompetenscenter för motorsport i Neuburg, inte långt från AUDI AG:s huvudkontor i Ingolstadt. ”För utvecklingen och tillverkningen av Formel 1-drivlinan kommer vi att bygga vidare på den värdefulla expertis som våra motorsportmedarbetare besitter, fortsätta investera i vårt motorsportcenter och även rekrytera specialister med hög specialistkompetens”, säger Julius Seebach, chef för Audi Sport, som ansvarat för inträdet i Formel 1 som ett led i Audis omstrukturering av motorsportverksamheten.
I Neuburg finns redan provbänkar för F1-motorer, elmotorer och batterier. Ytterligare förberedelser görs nu när det gäller personal, byggnader och teknisk infrastruktur för att få allt väsentligt på plats i slutet av året. Ett separat företag bildades nyligen för ”Power-Unit”-projektet som ett helägt dotterbolag till Audi Sport. Adam Baker kommer att ta över ledningen av företaget och därmed Formel 1-projektet som VD. Baker, som är ingenjör, har haft olika ledande befattningar för tillverkare och team inom motorsport. Innan han började på Audi 2021, arbetade han på FIA i tre år. I slutet av året kommer Audi att tillkännage beslutet om vilket team de kommer att ställa upp med.
Formel 1-beslut styr motorsportfokus
Audi Sport samlar sina krafter för Formel 1-projektet och avslutar därför sitt LMDh-projekt. Motorsportdivisionen har redan dragit tillbaka utvecklingen av sportbilen för långlopp. Vid sidan av kundracingen kommer Audi Sport fortsätta sitt innovationsprojekt med RS-Q e-tron i Dakarrallyt. Nästa år är Audis målsättning att vinna i öknen.
Vare sig det gäller Rally-VM, World Sportscar Championship, US motorsport, DTM, Le Mans eller Formel E, har Audi Sport satt en standard med många titlar i många kategorier. ”Formel 1 är nästa stora milstolpe i Audis motorsporthistoria”, säger Julius Seebach.
Rolf Michl efterträder Julius Seebach
Audis inträde i Formel 1 markerar inte bara nyinriktningen av motorsportverksamheten, utan också avslutningen på ett kapitel hos Audi Sport GmbH. Hittillsvarande VD Julius Seebach kommer att ta sig an ett nytt strategiskt affärsområde inom den tekniska utvecklingsavdelningen och rapportera direkt till företagsledningen.
Hoffmann, som i sin roll som styrelseledamot också är styrelseordförande för Audi Sport GmbH, tackar Seebach för hans insatser: ”Julius står för strategisk framsynthet, konsekvent agerande och hållbara resultat i utmanande tider.” Under hans ledning har Audi Sport GmbH gång på gång uppnått rekordsiffror både vad gäller försäljning och resultat. Med RS-modelloffensiven och lanseringen av helt eldrivna RS e-tron GT har försäljningen fördubblats.
2020 tog Seebach även över ansvaret för Audi Motorsport och förberedelsen av verksamheten för framtiden. Under hans ledning utvecklades den mest komplexa tävlingsbilen i Audis historia på rekordtid: RS Q e-tron för Dakarrallyt. Efter den framgångsrika debuten med 4 etappsegrar i Dakarrallyt i januari, tog Audi RS Q e-tron hem sin första totalseger i Abu Dhabi i mars – den första triumfen för en bil med elektrisk drivlina i ett ökenrally. Inträdet i Formel 1 är ett framgångsrikt avslut på hans arbete.
Med början den 1 september kommer Seebach att efterträdas av Rolf Michl, som varit Chief Operating Officer Racing på Audi Sport sedan februari. Tillsammans med Sebastian Grams, kommer han att sitta i ledningen för Audi Sport GmbH. Michl är sedan många år en del av Audi Sport-familjen. Efter att ha innehaft olika positioner inom marknadsföring på AUDI AG och AUDI Sport, tog han över som chef för Product Marketing för RS-modeller 2016. Efter en tid på Abt Sportsline, återvände han till Audi Sport GmbH som chef för försäljning och marknadsföring 2019. Michl har spelat en viktig roll i utformningen av företagets portfölj och försäljningsframgångar över tid. Hoffmann konstaterar att ”Rolf är en autentisk ledare och tar med sig erfarenhet från motorsporten och serietillverkning.” Förutom sina positioner inom marknadsföring, ansvarade Michl 2014 för att ta fram och implementera Audi Sport TT Cup.
Fller bilder på en utställningsbil från F1 med Audi-motiv, videofilmer och mer information om Audi i Formel 1 här.
Nyckelord
Kontakter
Irene BernaldKommunikationschef
Tel:+46 (0)8-553 865 51Tel:+46 (0)705386551irene.bernald@audi.seBilder






Om
Audi är en internationell tillverkare av premiumbilar och levererade ca 1,7 miljoner nya bilar 2024. Audi-koncernen omsatte 64,5 miljarder euro 2024 och har 87.000 medarbetare runt om i världen, varav ca 53.000 i Tyskland. Audi-koncernen är aktivt på mer än hundra marknader globalt med produktion i 21 anläggningar i 12 länder. Audi fokuserar på nya produkter och hållbar teknik för framtidens mobilitet. Automobili Lamborghini S.p.A, sportmotorcykeltillverkaren Ducati Motor Holding S.p.A och Audi Sport GmbH är helägda dotterbolag till Audi AG. Audi Sverige ingår i Volkswagen Group Sverige AB.
Följ Audi
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Audi
Audi Revolut F1 Team avslöjar officiellt namn och datum för teampresentationen i Berlin15.12.2025 13:31:21 CET | Pressmeddelande
Ingolstadt/Hinwil, 15 december 2025 – Audi Revolut F1 Team har tillkännagivit sitt officiella namn och logotyp och meddelar samtidigt att presentationen kommer att äga rum i Berlin den 20 januari 2026. Milstolpen är ett viktigt steg för Audi Revolut F1 Team på vägen mot deltagandet i Formel 1-världsmästerskapet 2026. Teamnamnet och logotypen förenar Audi F1 och det globala fintechbolaget Revolut, efter att titelpartnerskapet tillkännagavs i juli 2025.
50 år med Audis femcylindriga motor3.12.2025 09:45:43 CET | Pressmeddelande
Audi firar ett speciellt jubileum 2026 - 50 år med den ikoniska femcylindriga motorn. Märket med de fyra ringarna introducerade motorn för första gången 1976 i den andra generationen av Audi 100. Därefter följde uppgraderingar och nyutveckling med turboladdning, avgasrening och fyrventilsteknik, rallymotorer och dieselmotorer. Idag fortsätter traditionen med femcylindriga motorer genom 2,5 TFSI i Audi RS 3.
Audi tar med Disney+ i bilen och medverkar i biofilmen "TRON: Ares"2.12.2025 14:28:04 CET | Pressmeddelande
Audi och Disney har inlett ett samarbete för att skapa underhållning i både bilen och på bio. Audi-kunder kan nu använda Disney+ direkt i bilen. Dessutom medverkar två Audi-modeller i nya Disney-filmen "TRON: Ares" som för närvarande bara visas på bio. Från bioduken till bilens displayer understryker samarbetet Audis ambition att förena den senaste tekniken med underhållning på resan.
Uppdaterade Audi Q6 e-tron fokuserad på quattro26.11.2025 12:00:54 CET | Pressmeddelande
Audi tar nästa steg i elektrifieringen. Inför modellårsskiftet satsar märket helhjärtat på Q6 e-tron quattro – den enda varianten av Audi Q6 e-tron som kommer att erbjudas på den svenska marknaden. Med uppgraderad hårdvara, förbättrad mjukvara och ett startpris på 789.900 kr för Proline edition lanserar Audi ett starkt erbjudande i premiumsegmentet.
Fem Audi-modeller uppdateras: ännu mer känslor, komfort och funktioner26.11.2025 09:20:47 CET | Pressmeddelande
Audi-modellerna som är baserade på Premium Platform Electric (PPE) och Premium Platform Combustion (PPC) får en omfattande uppdatering av hårdvara och programvara vid modellårsskiftet. Audi A5, A6, Q5, A6 e-tron och Q6 e-tron får därmed flera nya funktioner.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum
