1 000 djurpassager saknas, Sverige näst sämst i Europa
Mellan åren 2010 och 2021 rapporterades sammanlagt 650 000 viltolyckor längs vägarna. Antalet har ökat stadigt under lång tid. Sedan 2010 har viltolyckorna på väg ökat med nästan 40 procent. Under 2021 inrapporterades hela 65 430 vilket är det högsta uppmätta antalet någonsin.
– Minst två tredjedelar av alla trafikolyckor är viltolyckor. Viltolyckorna uppmärksammas sällan eftersom dödsolyckorna är relativt få, men en större andel av de skadade kommer inte tillbaka till ett vanligt liv efter olyckorna jämfört med vid andra trafikolyckor. Dessutom är en viltolycka inte sällan en traumatisk upplevelse, säger Tony Gunnarsson, sakkunnig i trafiksäkerhet på Riksförbundet M Sverige.
Från och med 1970-talet har 840 mil viltstängsel satts upp längs svenska vägar. Sedan 2016 kompletteras i Sverige viltstängsel med andra typer av åtgärder, såsom faunapassager. Detta beror på att stängsel utan faunapassager skapar barriärer i landskapet och inte är tillräckligt effektiva för att stoppa viltolyckor. Djurens födosök och parningsinstinkt gör att de ändå lyckas sta sig igenom stängselinfrastrukturen. Kan djuren inte passera vägarna på säkert sätt förflyttas i stället olyckorna till öppningar i stängslen eller vägavsnitt utan viltstängsel.
Trafikverket bedömer i sin nya rapport Redogörelse för utveckling av viltolyckor att det saknas åtminstone 1 000 säkra faunapassager i väg- och järnvägsnätet. Faunapassager, där djuren leds över en väg vid en speciell bro eller tunnel är effektiva, men i en sammanställning över antalet faunapassager i länderna i Europa hamnar Sverige näst sist.
För att bryta utvecklingen mot allt fler viltolyckor föreslog Trafikverket att 12 miljarder kronor skulle satsas under planperioden 2022–2033 för att bygga 30 ekodukter, 300 faunaportar/faunabroar och 300 viltvarningssystem, vilket motsvarar två tredjedelar av behovet. På detta sätt beräknades antalet viltolyckor halveras, men i nya Nationell plan för transportinfrastrukturen 2022–2033 finansieras enbart 13 procent av åtgärdsbehoven för landskapsanpassning.
– Detta innebär att antalet viltolyckor kommer tillåtas att fortsätta öka. Sverige som har en hög svansföring både gällande trafiksäkerhet och viltvård borde kunna hitta finansiering för detta. Det är onödigt att tiotusentals djur årligen påkörs på det svenska vägnätet. Dessutom kostar viltolyckorna samhället mellan 5–9 miljarder kronor per år, säger Tony Gunnarsson.
Inrapporterade viltolyckor i svensk vägtrafik år 2012–2022
| 2012 | 46 928 |
| 2013 | 46 944 |
| 2014 | 47 167 |
| 2015 | 48 191 |
| 2016 | 58 581 |
| 2017 | 61 282 |
| 2018 | 63 751 |
| 2019 | 64 931 |
| 2020 | 61 156 |
| 2021 | 65 430 |
Nyckelord
Kontakter
Tony Gunnarssonpressekreterare, sakkunnig trafiksäkerhet
Tel:072-076 23 09tony.gunnarsson@msverige.seLänkar
Om
Riksförbundet M Sverige är med 90 000 medlemmar Sveriges största konsumentorganisation för bilister och andra trafikanter. Under sin nästan 100 år långa historia har organisationen gett sina medlemmar stöd, råd och inspiration för säkrare och roligare bilresor. M Sverige arbetar för en hållbar, säker och tillgänglig mobilitet. Samtidigt fortsätter engagemanget för trafiksäkerhet och bilkonsumenters rättigheter.
Följ M Sverige
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från M Sverige
Tio år av släckta bilar ute i trafiken12.12.2025 07:00:00 CET | Pressmeddelande
Släckta bakljus kommer att finnas med i trafiken under lång tid. – Släckta bakljus på bilar i trafik är farligt och irriterande, säger Jacob Sidenvall på Riksförbundet M Sverige.
Alla som kör för färdtjänst får Årets hjulklapp av M Sverige för hur man med omsorg bistår med individuell mobilitet11.12.2025 07:00:00 CET | Pressmeddelande
Riksförbundet M Sveriges utmärkelse Årets hjulklapp 2025 tilldelas alla som kör för färdtjänst, för det samhällsuppdrag man utför dagligen genom sitt arbete att bistå med individuell mobilitet. – Vi vill uppmärksamma vad den här yrkeskåren bidrar med i samhället, säger Heléne Lilja, vd på M Sverige.
Varning för risker med prova-på-försäkringen3.12.2025 07:00:00 CET | Pressmeddelande
Den som köper bil hos en bilhandlare får ofta en 14-dagars prova-på-försäkring i samband med köpet, och kan sen i lugn och ro ta reda på vilken försäkring man ska välja därefter. Men det finns en okänd risk med att byta bolag - rättsskyddet kan sättas ur spel. – Det kan få stora konsekvenser, säger Carl-Erik Stjernvall.
M Sverige hade rätt om cannabislanseringen2.12.2025 07:00:00 CET | Pressmeddelande
Farhågan om Tysklands legalisering av cannabis infrias visar uppgifter från svenska tullen.
Vilotiderna ska hållas för säkra vägar1.12.2025 07:00:00 CET | Pressmeddelande
När en tredjedel av yrkesförarna av tunga fordon bryter mot kör- och vilotider och kör trötta utsätter de allmänheten för trafikfara. – Det är inget fel på lagstiftningen, men när åkerierna pressar sina chaufförer att bryta mot den krävs åtgärder för att kontrollera trafiken, säger Jacob Sidenvall, trafiksäkerhetsexpert på Riksförbundet M Sverige.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum