1 000 djurpassager saknas, Sverige näst sämst i Europa
Mellan åren 2010 och 2021 rapporterades sammanlagt 650 000 viltolyckor längs vägarna. Antalet har ökat stadigt under lång tid. Sedan 2010 har viltolyckorna på väg ökat med nästan 40 procent. Under 2021 inrapporterades hela 65 430 vilket är det högsta uppmätta antalet någonsin.
– Minst två tredjedelar av alla trafikolyckor är viltolyckor. Viltolyckorna uppmärksammas sällan eftersom dödsolyckorna är relativt få, men en större andel av de skadade kommer inte tillbaka till ett vanligt liv efter olyckorna jämfört med vid andra trafikolyckor. Dessutom är en viltolycka inte sällan en traumatisk upplevelse, säger Tony Gunnarsson, sakkunnig i trafiksäkerhet på Riksförbundet M Sverige.
Från och med 1970-talet har 840 mil viltstängsel satts upp längs svenska vägar. Sedan 2016 kompletteras i Sverige viltstängsel med andra typer av åtgärder, såsom faunapassager. Detta beror på att stängsel utan faunapassager skapar barriärer i landskapet och inte är tillräckligt effektiva för att stoppa viltolyckor. Djurens födosök och parningsinstinkt gör att de ändå lyckas sta sig igenom stängselinfrastrukturen. Kan djuren inte passera vägarna på säkert sätt förflyttas i stället olyckorna till öppningar i stängslen eller vägavsnitt utan viltstängsel.
Trafikverket bedömer i sin nya rapport Redogörelse för utveckling av viltolyckor att det saknas åtminstone 1 000 säkra faunapassager i väg- och järnvägsnätet. Faunapassager, där djuren leds över en väg vid en speciell bro eller tunnel är effektiva, men i en sammanställning över antalet faunapassager i länderna i Europa hamnar Sverige näst sist.
För att bryta utvecklingen mot allt fler viltolyckor föreslog Trafikverket att 12 miljarder kronor skulle satsas under planperioden 2022–2033 för att bygga 30 ekodukter, 300 faunaportar/faunabroar och 300 viltvarningssystem, vilket motsvarar två tredjedelar av behovet. På detta sätt beräknades antalet viltolyckor halveras, men i nya Nationell plan för transportinfrastrukturen 2022–2033 finansieras enbart 13 procent av åtgärdsbehoven för landskapsanpassning.
– Detta innebär att antalet viltolyckor kommer tillåtas att fortsätta öka. Sverige som har en hög svansföring både gällande trafiksäkerhet och viltvård borde kunna hitta finansiering för detta. Det är onödigt att tiotusentals djur årligen påkörs på det svenska vägnätet. Dessutom kostar viltolyckorna samhället mellan 5–9 miljarder kronor per år, säger Tony Gunnarsson.
Inrapporterade viltolyckor i svensk vägtrafik år 2012–2022
2012 | 46 928 |
2013 | 46 944 |
2014 | 47 167 |
2015 | 48 191 |
2016 | 58 581 |
2017 | 61 282 |
2018 | 63 751 |
2019 | 64 931 |
2020 | 61 156 |
2021 | 65 430 |
Nyckelord
Kontakter
Tony Gunnarssonpressekreterare, sakkunnig trafiksäkerhet
Tel:072-076 23 09tony.gunnarsson@msverige.seLänkar
Om
Riksförbundet M Sverige är med 90 000 medlemmar Sveriges största konsumentorganisation för bilister och andra trafikanter. Under sin nästan 100 år långa historia har organisationen gett sina medlemmar stöd, råd och inspiration för säkrare och roligare bilresor. M Sverige arbetar för en hållbar, säker och tillgänglig mobilitet. Samtidigt fortsätter engagemanget för trafiksäkerhet och bilkonsumenters rättigheter.
Följ M Sverige
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från M Sverige
Spara pengar i sommar, undvik vägavgifter och miljözoner12.6.2025 07:00:00 CEST | Pressmeddelande
Under sommaren är det många som reser med bil eller husbil ut i Europa. Är man inte uppmärksam på vilka miljözoner och vägavgifter som gäller riskerar man kostsamma böter.
Bra däck bättre för miljön och plånboken10.6.2025 07:00:00 CEST | Pressmeddelande
Enligt en undersökning från Riksförbundet M Sverige och Michelin byter nästan 6 av 10 bilägare sommardäck när det är minst 3 millimeter mönsterdjup kvar. – Ett däck av hög kvalitet ska vara säkert även om det börjar bli slitet. Används det ytterligare en millimeter sparar man pengar och däckets klimatpåverkan minskar, säger Carl-Erik Stjernvall, teknisk expert och hållbarhetsansvarig på M Sverige
Heléne Lilja ny vd för Riksförbundet M Sverige2.6.2025 07:00:00 CEST | Pressmeddelande
Styrelsen för Riksförbundet M Sverige har utsett Heléne Lilja till ny vd. Hon tillträder tjänsten den 1 juni 2025.
Högerregeln – Tänk tvärt om29.5.2025 07:00:00 CEST | Pressmeddelande
Högerregeln är en grundläggande princip för vägtrafikens flöde och tillgänglighet. Samtidigt något som ofta glöms bort. Riksförbundet M Sverige synar regelverket i sömmarna och ger råd!
Stoppad miljözon en seger för Stockholm27.5.2025 07:00:00 CEST | Pressmeddelande
Miljöarbete måste bygga på evidens om det ska ha utsikter att accepteras, det måste stadshuset ta lärdom av.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum