Drivkraft Sverige är positiva till inriktningen i Energimyndighetens delrapport om reduktionsplikten

Reduktionsplikten innebär att biodrivmedel blandas in i bensin och diesel och därmed bidrar till att användningen av hållbara biodrivmedel ökar. Ökad andel biodrivmedel är en förutsättning för att nå det svenska klimatmålet för transportsektorn som innebär 70 procent reduktion av klimatpåverkan till 2030.
Energimyndigheten förslår en justering av de tidigare nivåerna utan att effekten av den totala biodrivmedelsandelen minskar. Reduktionspliktsnivåerna anpassas efter hur mycket biodrivmedel som kan blandas in i bensin och diesel enligt bränslekvalitetskraven. Det innebär en högre inblandning i diesel och en lägre inblandning i bensin mellan år 2024-2030, jämfört med nuvarande nivåer.
Drivkraft Sverige är positiva till inriktningen i Energimyndighetens förslag vid en snabb genomläsning av rapporten. Förslaget innebär att ambitionen i reduktionsplikten behålls för att transportsektorn ska nå sitt mål till 2030.
Energimyndigheten föreslår i huvudalternativet bland annat att:
- Reduktionsnivån för bensin blir 11 % från 2024 och 14 % från 2025 till 2030, tidigare 28 %.
- Reduktionsnivån för diesel höjs successivt från 40 % 2024 till 75 % 2030, tidigare 66 %.
- Användningen av diesel Mk3 (Europadiesel) främjas för att möjliggöra högre inblandning av biodrivmedel i diesel.
- Rena och höginblandade biodrivmedel inkluderas i reduktionsplikten.
- Med anledning av de höga drivmedelspriserna till följd av det geopolitiska läget så har flera partier föreslagit under valrörelsen att reduktionsplikten ska sänkas. Det kommer att kraftigt öka koldioxidutsläppen från vägtrafiken och arbetsmaskiner. Sverige har satt ambitiösa nationella klimatmål, samt förbundit sig till åtaganden i EU. För att Sverige ska kunna realisera dessa är det avgörande med tydliga och långsiktiga förutsättningar, säger Jessica Alenius, vd för Drivkraft Sverige.
-Utformningen av reduktionspliktsnivåerna ska baseras på fakta och konsekvensanalyser. Att kraftigt sänka inblandningen av biodrivmedel, som förespråkas av vissa partier, slår undan benen på drivmedelsbranschen som är mitt inne i en omställning från det fossila till det förnybara. Branschens investeringar i biodrivmedel grundar sig på att det finns en stabil marknad. Om dessa förutsättningar hela tiden förändras så finns det en risk att omställningen försenas i kombination med att den blir dyrare än nödvändigt, säger Jessica Alenius, vd för Drivkraft Sverige.
-I dag är biodrivmedel dyrare än fossila drivmedel. Därför behövs långsiktiga förutsättningar för hållbara biodrivmedel inom reduktionsplikten så att investeringar och produktion kan öka. Idag beskattas hållbara biodrivmedel som fossila drivmedel. Detta måste politiken ändra på. Förutsättningarna för hållbara biodrivmedel måste bli bättre, avslutar Jessica Alenius.
Nyckelord
Kontakter
Jessica AleniusVD
Tel:+46 70 235 63 19jessica.alenius@drivkraftsverige.seBilder
Om
Drivkraft Sverige är branschorganisationen för bränsle- och drivmedelsbranschen. Våra medlemsföretag erbjuder hållbar mobilitet och ser till att det finns bränsle och drivmedel för hållbara resor och transporter samt bitumen till vägar i hela landet. Vi arbetar för att Sverige ska bli klimatneutralt 2045. Våra medlemsföretag omfattar cirka 3000 marknadsplatser och 9 raffinaderier som tillsammans producerar 4 miljoner kubikmeter biodrivmedel.
Följ Drivkraft Sverige
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Drivkraft Sverige
Ny indikator visar att elbilarna halkar efter laddinfrastrukturen11.12.2025 07:00:00 CET | Pressmeddelande
Drivkraft Sverige presenterar idag ”Omställningsbarometern” som mäter trycket på omställningen från fossilt till fossilfritt inom bränsle-, drivmedels- och laddbolagsbranschen. I denna utgåva tar vi tempen på elektrifieringen i Sverige och grannländerna Danmark, Finland och Norge. Vår nya indikator visar att elbilarna halkar efter utbyggnaden av den publika laddinfrastrukturen – både i Sverige och våra grannländer.
Koldioxidutsläppen minskar men ytterligare åtgärder behövs29.9.2025 07:00:00 CEST | Pressmeddelande
Drivkraft Sverige presenterar idag Omställningsbarometern som mäter trycket på omställningen från fossilt till fossilfritt inom drivmedels- och laddbolagsbranschen.
Drivkraft Sverige välkomnar ny lagrådsremiss om elmarknaden7.8.2025 16:27:18 CEST | Pressmeddelande
Regeringen beslutade tidigare idag om en lagrådsremiss för förbättrad utformning av elmarknaden. Drivkraft Sverige välkomnar förslagen i lagrådsremissen som syftar till att underlätta nya nätanslutningar.
Medvind för HVO100 – försäljning och antal pumpar ökar kraftigt12.6.2025 07:00:00 CEST | Pressmeddelande
Drivkraft Sverige presenterar idag ”Omställningsbarometern” som mäter trycket på omställningen från fossilt till fossilfritt inom drivmedels- och laddbranschen i Sverige. Leveranserna av HVO100 fortsätter att öka under inledningen av 2025. Även antalet stationer med minst en HVO100-pump hos Drivkraft Sveriges medlemmar och partners fortsätter att öka.
Göteborg Energi utsedd till Årets Effektivaste Elnätsbolag26.3.2025 16:06:30 CET | Pressmeddelande
Göteborg Energi har utsetts till Årets Effektivaste Elnätsbolag av Drivkraft Sverige - branschorganisationen för bränsle-, drivmedels- och laddbolagen. Priset, som delades ut i samband med konferensen ”e-Mobility 2025” i Stockholm, togs emot av Lars Edström, vd för Göteborg Energi Nät AB.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum


