Kan digitalisering ge grönare gårdar?

Digitalisering underlättar för en hållbar skötsel av utemiljön. Det menar Johanna Karlsson som precis har kartlagt alla gårdar och gröna ytor i Einar Mattssons 100 fastigheter.
Foto: Erika Norell/Einar Mattsson

– Vi har nu ritat upp alla gårdarnas ytordigitalt med en förhoppning att få till en effektivare och mer hållbar skötsel av utemiljön. Digitaliseringen ökar vår gemensamma kunskap om gårdarna och underlättar vår planering för att göra gårdarna ännu grönare och mer hållbara, säger Johanna Karlsson som är chef förutemiljögruppen.

Tillsammans med kollegornaansvarar Johanna Karlsson för skötseln och utvecklingen av utemiljön i alla de fastigheter som Einar Mattsson fastighetsförvaltning förvaltar åt koncernen och åt andra fastighetsägare.

– Vår avdelning har stor kunskap och vi har ambitioner om att bidra till att fastighetsägare får en hållbar utemiljö. Att harätt underlag är viktigt för våra hållbarhetsambitioner om effektiv bevattning, klimatanpassningar och ökad grönyta. Jag tror att vi med den här digitaliseringen ligger långt fram i förhållande till många andra i branschen, säger Johanna Karlsson.

De digitala kartorna visar vilka ytor som behöver klippas, hur många meter häck som ska beskäras, vilka gårdar som har trätrall som ska oljas och vilka hårda ytor som ska ha snöskottning när det blir vinter. Kartorna underlättar även för en korrekt prisbild vid upphandling av samarbetspartners.

– I verktyget kan vi även lägga in när vi har nyplanteringar som behöver en intensivare skötsel under några år, så att vi lägger resurserna på rätt ställe. Det underlättar också när vi har nyanställda som enkelt kan få den information de behöver om gårdarna, berättar Johanna.

Verktyg som stödjer beräkning av ökad grönska

I förlängningen är all data också ett verktyg när fastighetsägaren har ambitioner om att göra gårdarna mer hållbara enligt grönytefaktor - ett poängsystem för gröna ytor som används i nyproduktion i kommunerna. Planeringen underlättas och det går att följa hur poängen i grönytefaktor ökar med genomförda åtgärder även i befintliga utemiljöer.

– Vi har alltidsom mål att göra gårdarna grönare. Det är viktigt för att vi ska gynna den biologiska mångfalden, och för att grönskan ger svalka heta sommardagar och tar hand om vatten vid skyfall. Genom att vi nu har alla ytor digitaliserade kan vi enkelt beräkna grönytefaktor och se hur den ökar med våra åtgärder, säger Johanna Karlsson.

Foto: Erika Norell/Einar Mattsson

Om Einar Mattsson Fastighetsförvaltning AB
Einar Mattsson Fastighetsförvaltning AB förvaltar cirka 14 200 bostäder samt kommersiella lokaler till ett värde om 58 miljarder kronor. Bolaget förvaltar bostäder och lokaler för en bred och etablerad grupp av fastighetsägare såväl som Einar Mattssons 6 000 egna bostäderMed ett långsiktigt perspektiv på fastighetsaffären och gedigen kunskap erbjuder Einar Mattsson fastighetsägare en tryggpersonlig och proaktiv förvaltning i syfte att utveckla kundens fastighetsvärden. Bolaget är en del av Einar Mattsson-koncernen som har varit verksam på Storstockholms bygg- och fastighetsmarknad sedan 1935. Koncernens övriga verksamheter utgörs av fastighetsägande, byggproduktion, projektutveckling och övriga investeringar.

”Ett Einar Mattsson-hus är byggt med omsorg och av kunniga hantverkare” — fredagsporträttet med Leif Larsson14.6.2024 10:00:00 CEST | Blogginlägg

Efter 37 år på Einar Mattsson tänker trä-hantverkaren Leif Larsson nu sluta ställa väckarklockan. Det är dags att gå i pension efter att ha arbetat under tre generationer i den familjeägda koncernen Einar Mattsson. Arbetet med trästommen på befintlig byggnad i kvarteret Råttan sköt upp pensionen ett tag, men i juni är det dags att ägna mer tid för familj, hus och alla fordon.

Hur Einar Mattsson forskar kring mer hållbara fastigheter på KTH Dig-IT Lab5.6.2024 05:54:00 CEST | Nyheter

Einar Mattsson kommer i närtid att starta ett projekt tillsammans med EQUA för att utveckla energiberäkningsmodeller. Fastighetskoncernen Einar Mattsson äger 102 fastigheter från olika tidsepoker – och har därför många tekniska installationer att testa olika modeller på – vilket blir en väldigt bra testplattform för båda parter. Einar Mattssons motiv till att delta är för att minska klimatpåverkan.