Volkswagen Sverige-etta igen – ID.4 fortsatt den populäraste elbilen

Registreringsstatistiken för september visar att Volkswagen är svensk marknadsledare för tredje månaden i rad. ID.4 blev återigen den mest registrerade elbilen och behåller förstaplatsen hittills i år.
Volkswagen ID.4 är Sveriges populäraste elbil hittills i år.

Enligt statistik från Mobility Sweden registrerades 2 717 nya Volkswagen personbilar under september. Det innebar en marknadsandel på 12,3 procent, vilket gjorde Volkswagen till svensk marknadsledare för tredje månaden i rad. Totalmarknaden minskade i september med 2,6 procent jämfört med samma månad förra året, medan Volkswagen ökade registreringarna med 7,4 procent.

För tredje månaden i rad blev också ID.4 den mest nyregistrerade elbilen. I september registrerades 595 exemplar av den populära elsuven. Hittills i år har 5 624 exemplar nått marknaden, vilket innebär en total förstaplats bland elbilarna.

– ID.4 har onekligen tagits emot väl här i Sverige. Lång räckvidd, hög komfort och säkerhet på högsta nivå är ett vinnande koncept, säger Sten Forsberg, chef Volkswagen Sverige.

Volkswagen blev dessutom det största elbilsmärket i september med totalt 928 nyregistrerade elbilar. Utöver 595 exemplar av ID.4 registrerades även 198 exemplar av ID.5 och 135 exemplar av ID.3. Andelen elbilar blev 34 procent, vilket var i linje med totalmarknaden.

– Det glädjer oss att den starka efterfrågan på våra elbilar håller i sig. Trots en mycket utmanande situation går elbilsfabrikerna i Tyskland för högtryck för att få ut så många bilar det bara går till förväntansfulla kunder innan årsskiftet, säger Sten Forsberg.

Den eldrivna ID.-familjen fortsätter att växa. Vid slutet av året lanserar Volkswagen Transportbilar den efterlängtade eldrivna "folkabussen" ID. Buzz och transportbilsversionen ID. Buzz Cargo. Under 2023 är det lansering av en eldriven sedanmodell som sedan kommer att följas av en kombiversion.

Volkswagen ID.4 är Sveriges populäraste elbil hittills i år.

År 2021 levererade Volkswagen 4,9 miljoner personbilar till kunder i över 150 länder. Volkswagen är ledande importmärke och det största elbilsmärket i Sverige. På den svenska marknaden inregistrerade Volkswagen totalt 37 902 nya personbilar under 2021, vilket gav en marknadsandel på 12,6 procent. Av dessa var 28 procent en helt eldriven bil. Den eldrivna SUV:en ID.4 blev Sveriges populäraste elbil. Bland elbilarna nådde Volkswagen en marknadsandel på 18,7 procent.

Modellerna som marknadsförs täcker de flesta segment på bilmarknaden: ID.3, ID.4, ID.5, T-Cross, Taigo, Golf, Golf Sportscombi, Golf Alltrack, T-Roc, T-Roc Cabriolet, Tiguan, Tiguan Allspace, Touran, Passat Sportscombi, Passat Alltrack, Arteon, Arteon Shooting Brake, Sharan, Touareg, Caddy, Multivan och Amarok.

Volkswagen bedriver ett kontinuerligt arbete med att vidareutveckla tillverkningen av bilar. Elektrisk mobilitet, smart mobilitet och digital omställning av varumärket är de viktigaste strategiska frågorna inför framtiden.

Ice Race i Zell am See: Volkswagen bjöd på en första glimt av nya Golf R29.1.2024 10:16:12 CET | Pressmeddelande

Volkswagen inledde jubileumsåret för Golf på ett sportigt och spektakulärt sätt vid helgens Ice Race i Zell am See, Österrike. Nya Golf, som lanseras i år för att markera modellens 50-årsjubileum, hade sin publika premiär vid det traditionella motorsportevenemanget på snö och is. Volkswagen gav också en första glimt av sin sportigaste modell: Golf R – kamouflerad, med fyrhjulsdrift och omisskännligt R. Den svenske motorsportstjärnan Johan Kristoffersson fick möjlighet att testa bilen under Ice Race. Nya Golf R har världspremiär i mitten av 2024.

Världspremiär för nya Volkswagen Golf – mer attraktiv, intelligent och effektiv än någonsin24.1.2024 09:09:22 CET | Pressmeddelande

Modellen Golf fyller 50 år i år och Volkswagen presenterar nu en uppdaterad version av sin bästsäljare för att fira jubileet. Kunderna kan beställa nya Golf om bara några veckor. Nya Golf har uppdaterats med nya generationens infotainmentsystem, ett mer intuitivt manövreringskoncept, en skarpare front- och bakpartidesign samt effektiva drivlinor. Till dessa hör två laddhybrider med en utökad räckvidd med enbart eldrift på upp till cirka 100 kilometer. Dessutom pryder en belyst Volkswagen-logotyp fronten för första gången på en Golf.