Löf

Stabila finanser i en turbulent omvärld

Idag presenterar Löf sin delårsrapport för perioden januari till augusti. Rapporten slår bland annat fast att Löfs starka solvensposition bidrar till en fortsatt stabil ekonomisk ställning. Detta trots en turbulent omvärld.
Löfs vd Jesper Andersson. | Fotograf - Anna Molander

– I likhet med övriga samhället har Löf levt i en föränderlig omvärld under det senaste året, med alltifrån stigande inflation till ökade geopolitiska spänningar som följd. Förändringar som bland annat lett till ökade kostnader för oss som bolag. Men till följd av en stark solvensposition står vi fortsatt stadigt på en stabil finansiell grund, säger Jesper Andersson, vd vid Löf.

Delårsrapporten från Löf som offentliggjordes under dagen visar bland annat att bolaget valt att investera sju procent av sitt kapital i olika former av aktiefonder, något som inte skett tidigare. Detta samtidigt som den övervägande majoriteten av investeringarna fortfarande utgörs av lågriskobligationer (80 procent) samt företagsobligationer (13 procent).

– Vår placeringspolicy bygger på ett lågt risktagande med tydliga förvaltningskrav. Förvaltningen ska bland annat ske på ett både strikt etiskt som miljömässigt vis, och där vår andel gröna obligationer nu utgör cirka 11 procent av portföljen, säger Jesper Andersson.

Rapporten lyfter samtidigt upp det pågående utvecklingsarbetet som sker inom Löf. Där bolaget bland annat valt att fokusera på en fortsatt digitalisering av verksamheten, men också vidareutvecklat sina stödsystem.

– Vår strategi är tydlig, kortare handläggningstider och ökad kundnöjdhet. För att nå dessa mål fortsätter vi nu att satsa i vår verksamhet. Bland annat genom att fortsätta digitaliseringen av vår kundhantering, men också genom att vidareutveckla vårt nya digitala skadehanteringssystem, säger Jesper Andersson.

När det kommer till antalet skadeanmälningar visar Löfs halvårsrapport på en ökning med 10 procent (12991) under årets första åtta månader, jämfört med samma period i fjol (11820). En utveckling som enligt bolaget går i linje med prognoserna.

– Bortser vi från pandemiåret 2020 har vi under de senaste sex åren sett en årlig ökning av antalet skadeanmälningar in till oss. En bidragande faktor som vi ser är den ökande befolkningsmängden, vilket i sin tur bidragit till en ökad vårdkonsumtion. Men det kan också ses som en följd av att kännedomen om vår försäkring ökat bland allmänheten, säger Jesper Andersson.

Löfs vd Jesper Andersson. | Fotograf - Anna Molander

Löf
Swedenborgsgatan 20A

08-551 010 00https://lof.se/

Löf – En patientförsäkring för alla

Löf är Sveriges ledande försäkringsbolag inom patientförsäkringar. Inom vårt samhällsuppdrag ingår både att utreda men också lämna ersättning till de patienter, våra kunder, som skadas inom den svenska vården.

Löf har dessutom ett särskilt uppdrag från sina ägare, landets 21 regioner, att verka för att på olika vis förebygga antalet skador inom den svenska vården. De skadeförebyggande insatserna kan handla om alltifrån att genomföra olika former av nationella utbildningsinsatser, till att stötta olika forskningsprojekt. Löf har dessutom ett nära samarbete med vårdens olika professioner.

Under 2021 tog Löf emot över 18.000 skadeanmälningar, och betalade ut strax över 600 miljoner kronor i ersättning till patienter och efterlevande.

För vidare information - besök https://www.lof.se

Följ Löf

Senaste pressmeddelandena från Löf