Dagspressens lönsamhet ökade under pandemins andra år

I årets rapport Medieekonomi 2022 kan vi se att allmänhetens informationsbehov om covid-19 var starkt även under det andra pandemiåret, 2021. Mediekonsumtionen var därför fortsatt hög, och digitala användar- och publikintäkter ökade för många av landets tidnings- och tv-bolag. Samtidigt slog reklaminvesteringar nytt rekord och dagspressen ökade sin lönsamhet.
- Det är glädjande att dagspressen fortsatt klarat pandemin så väl. Under en kris blir tillgången till nyheter, särskilt från tillförlitliga källor, ännu viktigare, säger Charlotte Ingvar-Nilsson generaldirektör för MPRT.
Dagspressens lönsamhet
De svenska tidningsföretagens sammanlagda omsättning ökade till cirka 13,8 miljarder kronor under 2021. Tidningsbolagens samlade rörelseresultat – företagens vinst före räntor och skatter - uppgick till 845 miljoner kronor. Det är en tydlig förstärkning jämfört med 2020 års negativa resultat på -50 miljoner. Några av skälen till förbättringen var minskade kostnader, ökade reklaminvesteringar och växande digitala intäkter.
- Förra året var första gången sedan 2014 som tidningsbranschens omsättning ökade. Sedan mitten av 2010-talet har intäkterna minskat för varje år som gått, så förra året var något av ett trendbrott, säger Tobias Lindberg, forskare vid Nordicom och en av rapportens författare.
Reklaminvesteringar slog nytt rekord
Efter det att reklaminvesteringarna fallit under pandemins inledande år vände dessa kraftigt uppåt under 2021. Tillväxten innebar att det investerades drygt 46 miljarder kronor i reklam under år 2021. Aldrig tidigare har det investerats ett lika stort belopp i reklam under ett enskilt år. Mer än 70 procent av de digitala reklaminvesteringarna gick till utomnordiska bolag där den största delen av ökningen gick till digitala plattformar som Facebook och Google.
Om rapporten
Medieekonomi är en del i vår rapportserie Medieutveckling som tar upp de samband som finns mellan konjunkturen, reklammarknaden, mediekonsumtionen och de svenska medieföretagens ekonomi. Rapporten har tagits fram i samverkan med Nordicom vid Göteborgs universitet. För analysen svarar Tobias Lindberg, forskare, och Ulrika Facht, medieanalytiker, vid Nordicom.
Läs och ladda ner hela rapporten i länklistan nedan. På vår webbplats kan du läsa fler analyser av medieutvecklingen.
Nyckelord
Kontakter
Presskontakt
Tel:08-580 070 00presskontakt@mprt.seBilder
Dokument
Länkar
Om
Granskningsnämnden för radio och tv är ett självständigt organ inom Myndigheten för press, radio och tv som har till uppgift att pröva om de som sänder radio och tv följer de regler som gäller för sändningarna. Program som prövas av nämnden kan antingen frias, frias med kritik eller fällas.
Myndigheten för press, radio och tv lyder under regeringen och tillhör Kulturdepartementets ansvarsområden. Vi arbetar för yttrandefrihet samt stödjer möjligheterna till mångfald och tillgänglighet inom press, radio och tv.
Följ Mediemyndigheten
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Mediemyndigheten
Mediemyndigheten lanserar utbildning för att stärka befolkningen5.11.2025 10:30:00 CET | Pressmeddelande
Är du en medveten medieanvändare? Mediemyndigheten lanserar idag webbutbildningen Mediemedveten.se - en nationell satsning som ska stärka individer som medvetna medieanvändare i en tid av artificiell intelligens och desinformation.
P1 Morgon fälls för partiskt inslag om Mossad3.11.2025 11:32:16 CET | Pressmeddelande
I ett inslag i P1 Morgon om den israeliska underrättelsetjänsten Mossad beskrevs Mossad på ett värderande sätt. Inslaget fälls av granskningsnämnden eftersom det stred mot kravet på opartiskhet.
Svenska nyhetsmedier ökar sina intäkter23.10.2025 10:00:00 CEST | Pressmeddelande
Under 2024 ökade svenska nyhetsmedier sina intäkter med cirka 1 procent till 13,9 miljarder kronor. Bakom ökningen står bland annat växande prenumerationsintäkter. Det visar Mediemyndighetens nya rapport Svensk marknad för nyheter.
TV4:s Förrädarna fälls - tröjtryck gynnade varumärke20.10.2025 11:27:41 CEST | Pressmeddelande
I ett avsnitt av TV4 programmet Förrädarna bar en av deltagarna en tröja med ett tryck som föreställde en vinmärkesetikett. Ovanför trycket stod även en del av vinmärkets namn. Enligt granskningsnämnden innebar detta ett otillbörligt gynnande av varumärket.
EU:s förordning om politisk reklam börjar nu gälla10.10.2025 09:25:12 CEST | Pressmeddelande
Idag börjar EU:s förordning om politisk reklam att tillämpas i Sverige. Syftet är ökad transparens kring politiska reklamtjänster och att harmonisera reglerna för tillhandahållande av politiska reklamtjänster inom EU. Mediemyndigheten står för den huvudsakliga tillsynen av förordningen.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum

