En rökfri framtid är enda vägen framåt – 2021 års hållbarhetsrapport för Philip Morris International i Norden

Som ett av världens ledande tobaksbolag är hållbarhetsarbetet en naturlig och prioriterad del av Philip Morris (PMI) verksamhet. För tredje året i rad presenterar PMI nu en hållbarhetsrapport som fokuserar på den nordiska marknaden och hur verksamheten kan göra störst skillnad lokalt, men också visar hur PMI i Norden kan bidra till att nå de globala målen.

Det viktigaste vi kan göra för att nå de globala hållbarhetsmålen är att underlätta för rökare som annars skulle fortsätta röka att byta till mindre skadliga alternativ. PMI har som mål att år 2025 ska minst 50 procent av de globala intäkterna komma från rökfria produkter och redan idag har miljontals rökare världen över gått från cigaretter till mindre skadliga alternativ. En omställning som är bättre för folkhälsan och också för samhället i stort, jämfört med alternativet fortsatt rökning. Detta är vårt enskilt viktigaste bidrag till FNs hållbarhetsmål och sedan 2021 finns PMI:s rökfria produkter på alla nordiska marknader – Danmark, Finland, Island, Norge och Sverige.

– Att vara en stor global aktör medför stort ansvar. I takt med att världen förändras behöver även företag som PMI förändras. Bland det viktigaste vi kan göra är att underlätta för rökare, som inte l slutar, att byta till mindre skadliga alternativ. En omställning som är bättre för folkhälsan är även bättre för samhället i stort, och det är vårt viktigaste bidrag till FN:s globala hållbarhetsmål, säger Anette Rosengren, koncernchef för PMI i Norden.

PMI ser kontinuerligt över livscykeln på produkter och förpackningar, hela vägen från materialval och produktion till återvinning och avfall. Av de elektroniska enheterna som lämnas in återvinns 100 procent och i Finland har ett återvinningsprogram lanserats under 2021. PMI samarbetar även med återförsäljare, ideella organisationer, företag, myndigheter och beteendevetare i hela Norden för att hitta nya lösningar för att bekämpa nedskräpning av städer och natur. Bland annat genomfördes test, tillsammans med lokala organisationer i både Göteborg och Oslo, för att se hur nedskräpning av cigarettfimpar kan minska med hjälp av så kallad nudging. På Grønland Torg i Oslo målades gula fotsteg på marken, för att påkalla uppmärksamhet, och som ledde fram till specialutformade behållare för att slänga fimpen i. Resultatet blev en 145-procentig ökning av soptunnans användning. Även i Göteborg målades marken med budskap för att visa var de tre soptunnorna som ingick i testet fanns. På dessa platser minskade nedskräpningen med 61 procent.

PMI:s tredje nordiska hållbarhetsrapport lyfter fram arbetet som görs i Sverige, Danmark, Finland, Island och Norge och är ett komplement till den internationella, årliga hållbarhetsredovisningen (PMI Integrated Report). Den nordiska rapporten följer PMI:s globala strategi men fokuserar på hur vi kan göra störst skillnad lokalt – som till exempel hälsa, nedskräpning, anställningsvillkor och illegal handel. Under 2021 har PMI tagit nästa steg i hållbarhetsarbetet, bland annat en väsentlighetsanalys med ett nytt ramverk utifrån insikter från nyckelintressenter, samt nya strategier och mätmetoder för att nå målen. Exempelvis lanserades ”the Low-Carbon Transition Plan” under året och beskriver hur PMI ska nå målet om att vara koldioxidneutrala i den egna produktionen (scope 1, 2) till år 2025 och inom hela värdekedjan (scope 1, 2 och 3) till år 2040.

Philip Morris International: Levererar en rökfri framtid

Philip Morris International (PMI) leder en omvandling av tobaksindustrin för att skapa en rökfri framtid och slutligen ersätta cigaretter med rökfria produkter till förmån för vuxna som annars skulle fortsätta röka, samhället, företaget och dess aktieägare.

PMI är ett ledande internationellt tobaksföretag som tillverkar och säljer cigaretter, rökfria produkter och tillhörande elektroniska produkter och tillbehör samt andra nikotinhaltiga produkter på marknader utanför USA. PMI bygger en framtid på en ny kategori av rökfria produkter som, även om inte riskfria, är ett mycket bättre val än att fortsätta röka.
Genom multidisciplinära möjligheter inom produktutveckling, toppmoderna anläggningar och vetenskaplig underbyggnad syftar PMI till att säkerställa att dess rökfria produkter uppfyller vuxna konsumentpreferenser och strikta regelverkskrav.

PMI:s rökfria produktportfölj omfattar system för uppvärmd tobak, s.k.heat-not-burn, och nikotinprodukter. Per den sista december 2021 uppskattar PMI att cirka 15,3 miljoner vuxna rökare runt om i världen redan har slutat röka och skiftat till PMI:s produkt som värmer tobak, som för närvarande är tillgänglig för försäljning på 70 marknader i viktiga städer eller rikstäckande under varumärket IQOS.

För mer information, besök www.pmi.com och www.pmiscience.com.

Marknaden för olagliga cigaretter fortsätter växa i EU4.9.2023 11:00:33 CEST | Pressmeddelande

Enligt en ny studie från KPMG fortsatte den olagliga cigarettmarknaden i den Europeiska Unionen (EU) att växa 2022. Ökningen är cirka 0,7%, huvudsakligen drivet av ökningar i Frankrike och Belgien. Den största olagliga marknaden inom EU finns i Frankrike och står nu för 47% av den totala olagliga cigarettkonsumtionen i regionen. En uppskattning är att 8 miljarder olagliga cigaretter som konsumerades i Frankrike var förfalskade produkter vilket är mer än hela den svenska cigarettmarknaden som omsätter cirka 5 miljarder cigaretter.

Den illegala marknaden fortsätter att växa i EU enligt en ny studie från KPMG28.6.2022 13:51:13 CEST | Pressmeddelande

Konsumtionen av illegala cigaretter i EU har under 2021 ökat med uppskattningsvis 3,9 % – eller 1,3 miljarder cigaretter – och nådde 35,5 miljarder konsumerade cigaretter. Mängden motsvarar 8,1% av den totala konsumtionen cigaretter i regionen. Samtidigt har den totala cigarettkonsumtionen i EU minskat under samma period. Detta visar KPMG:s årliga studie om konsumtionen av illegala cigaretter som genomförs på Philip Morris International (PMI) uppdrag.