Efter dödsolyckorna: Krav på omedelbara åtgärder mot a-traktorfusket
Sedan nya regler infördes år 2020 har antalet a-traktorer ökat kraftigt. Antalet fordon har dubblerats på bara 2,5 år. En effekt av regeländringen är att det blivit enklare att trimma a-traktorerna till olagliga hastigheter. Manipulerade a-traktorer har på senare tid varit inblandade i allvarliga trafikolyckor.
Möjligheten att bygga om personbilar till a-traktorer bör pausas tills Transportstyrelsen upprättat ett regelverk som inte gör det så lätt att fuska och köra för fort med en a-traktor, menar Riksförbundet M Sverige.
– Stat och myndigheter måste ha ett mer omfattande ansvar när det gäller våra unga. I detta fall måste reglerna skyndsamt ändras. Det är uppenbart att dagens regelverk utsätter ungdomar för livsfara, säger Tony Gunnarsson, sakkunnig i trafiksäkerhet på Riksförbundet M Sverige.
Det var tidigare infrastrukturminister Tomas Eneroth som förra året krävde att Transportstyrelsen skulle utreda en rad frågor om a-traktorer. Detta efter att M Sverige kort tid dessförinnan belyst alla de problem som 2020 års nya regelverk gett upphov till.
Senast 1 november ska uppdraget redovisas. M Sverige vill att myndigheten agerar mot fusket, inför bälteskrav för alla åkande och ser över om a-traktorernas maxhastighet kan höjas till 45 kilometer i timmen. Hastighetsbegränsningar på 30 kilometer i timmen stoppar upp trafiken, stressar a-traktorförarna och ökar risken för upphinnandeolyckor.
– 45 kilometer i timmen kan vara en rimlig hastighet, vilken även gäller för exempelvis mopedbilar. Det kan också medverka till att färre försöker fuska om traktorn kan hålla jämn takt med vännerna som kör moped klass 1 eller mopedbil, Tony Gunnarsson.
A-traktorn innebär många fördelar i vardagen och är i många fall den första erfarenheten av individuell mobilitet. Den kan innebära en stor frihetskänsla för många ungdomar, särskilt i ett glest befolkat land som Sverige.
– Om en a-traktor framförs på ett säkert sätt är den en frihetsmaskin som ökar möjligheten att ta sig till fritidsaktiviteter och extrajobb. Men med tanke på de många allvarliga olyckorna den senaste tiden krävs nu omedelbara åtgärder. Vi vill se att a-traktorerna kompletteras med system som gör det fysiskt omöjligt för dem att hålla en högre fart än vad som är lagligt, säger Tony Gunnarsson.
– Hela samhället måste ha ett ansvar för våra unga. Vi är skyldiga att garantera dem en nivå av trafiksäkerhet som motsvarar deras förarutbildning och omdöme. Föräldrar måste säkerställa att ungdomarna inte kör manipulerade fordon och att de färdas på ett säkert sätt.
Nyckelord
Kontakter
Tony Gunnarssonpressekreterare, sakkunnig trafiksäkerhet
Tel:072-076 23 09tony.gunnarsson@msverige.seCarl-Erik Stjernvallteknisk expert
Tel:072-076 73 40carl-erik.stjernvall@msverige.seLänkar
Om
Riksförbundet M Sverige är med 90 000 medlemmar Sveriges största konsumentorganisation för bilister och andra trafikanter. Under sin nästan 100 år långa historia har organisationen gett sina medlemmar stöd, råd och inspiration för säkrare och roligare bilresor. M Sverige arbetar för en hållbar, säker och tillgänglig mobilitet. Samtidigt fortsätter engagemanget för trafiksäkerhet och bilkonsumenters rättigheter.
Följ M Sverige
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från M Sverige
Nykter körning i påsk16.4.2025 07:00:00 CEST | Pressmeddelande
Påsken är äntligen här. Men med storhelgen kommer också risker. Riksförbundet M Sverige uppmanar alla att bidra till nykterhet i påsktrafiken.
Ta det lugnt i påsktrafiken14.4.2025 07:00:00 CEST | Pressmeddelande
Under påsken är trafiken intensiv och det blir trångt på vägarna. Många åker till hembygden, stugan eller kanske till fjällen. Det gäller att vara beredd på att det kommer vara mycket trafik och att planera sin resa.
Orimligt att smitning från viltolycka räknas som jaktbrott9.4.2025 07:00:00 CEST | Pressmeddelande
I nuläget finns ingen statistik över hur många som döms för smitning från viltolycka, det drabbar både jägarkåren och trafiksäkerheten. – När smitning från viltolycka registreras som jaktbrott, inte trafikbrott, saknas kunskap om mängden smitningar, säger Jacob Sidenvall, Riksförbundet M Sverige.
Trängselskattens påminnelseavgift är på tok för hög1.4.2025 07:00:00 CEST | Pressmeddelande
Politikerna kan inte bygga infrastrukturbudgeten på att människor råkar göra fel.
Vägunderhållet helt i Riksförbundets smak27.3.2025 07:00:00 CET | Pressmeddelande
Riksförbundet M Sveriges arbete för att få politiken att koppla greppet om vägunderhållet ser ut att bära frukt.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum