Efter dödsolyckorna: Krav på omedelbara åtgärder mot a-traktorfusket
Sedan nya regler infördes år 2020 har antalet a-traktorer ökat kraftigt. Antalet fordon har dubblerats på bara 2,5 år. En effekt av regeländringen är att det blivit enklare att trimma a-traktorerna till olagliga hastigheter. Manipulerade a-traktorer har på senare tid varit inblandade i allvarliga trafikolyckor.
Möjligheten att bygga om personbilar till a-traktorer bör pausas tills Transportstyrelsen upprättat ett regelverk som inte gör det så lätt att fuska och köra för fort med en a-traktor, menar Riksförbundet M Sverige.
– Stat och myndigheter måste ha ett mer omfattande ansvar när det gäller våra unga. I detta fall måste reglerna skyndsamt ändras. Det är uppenbart att dagens regelverk utsätter ungdomar för livsfara, säger Tony Gunnarsson, sakkunnig i trafiksäkerhet på Riksförbundet M Sverige.
Det var tidigare infrastrukturminister Tomas Eneroth som förra året krävde att Transportstyrelsen skulle utreda en rad frågor om a-traktorer. Detta efter att M Sverige kort tid dessförinnan belyst alla de problem som 2020 års nya regelverk gett upphov till.
Senast 1 november ska uppdraget redovisas. M Sverige vill att myndigheten agerar mot fusket, inför bälteskrav för alla åkande och ser över om a-traktorernas maxhastighet kan höjas till 45 kilometer i timmen. Hastighetsbegränsningar på 30 kilometer i timmen stoppar upp trafiken, stressar a-traktorförarna och ökar risken för upphinnandeolyckor.
– 45 kilometer i timmen kan vara en rimlig hastighet, vilken även gäller för exempelvis mopedbilar. Det kan också medverka till att färre försöker fuska om traktorn kan hålla jämn takt med vännerna som kör moped klass 1 eller mopedbil, Tony Gunnarsson.
A-traktorn innebär många fördelar i vardagen och är i många fall den första erfarenheten av individuell mobilitet. Den kan innebära en stor frihetskänsla för många ungdomar, särskilt i ett glest befolkat land som Sverige.
– Om en a-traktor framförs på ett säkert sätt är den en frihetsmaskin som ökar möjligheten att ta sig till fritidsaktiviteter och extrajobb. Men med tanke på de många allvarliga olyckorna den senaste tiden krävs nu omedelbara åtgärder. Vi vill se att a-traktorerna kompletteras med system som gör det fysiskt omöjligt för dem att hålla en högre fart än vad som är lagligt, säger Tony Gunnarsson.
– Hela samhället måste ha ett ansvar för våra unga. Vi är skyldiga att garantera dem en nivå av trafiksäkerhet som motsvarar deras förarutbildning och omdöme. Föräldrar måste säkerställa att ungdomarna inte kör manipulerade fordon och att de färdas på ett säkert sätt.
Nyckelord
Kontakter
Tony Gunnarssonpressekreterare, sakkunnig trafiksäkerhet
Tel:072-076 23 09tony.gunnarsson@msverige.seCarl-Erik Stjernvallteknisk expert
Tel:072-076 73 40carl-erik.stjernvall@msverige.seLänkar
Om
Riksförbundet M Sverige är med 90 000 medlemmar Sveriges största konsumentorganisation för bilister och andra trafikanter. Under sin nästan 100 år långa historia har organisationen gett sina medlemmar stöd, råd och inspiration för säkrare och roligare bilresor. M Sverige arbetar för en hållbar, säker och tillgänglig mobilitet. Samtidigt fortsätter engagemanget för trafiksäkerhet och bilkonsumenters rättigheter.
Följ M Sverige
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från M Sverige
Skydda äganderätten – förbättra ELV-förslaget20.11.2024 07:00:00 CET | Pressmeddelande
Från EU-kommissionen har presenterats ett förslag på ny förordning gällande uttjänta fordon, eller så kallade ”end of life vehicles” – ELV. Nätverk på gemensam väg har tagit del av kommissionens förslag och ställer sig positivt till förslagets grundläggande syfte. Föreslaget är dock i konflikt med artikel 7 och 17 i EU:s stadga om de grundläggande rättigheterna liksom den svenska grundlagen.
Reflexer räddar liv5.11.2024 07:00:00 CET | Pressmeddelande
Ungefär 35 gående omkommer i trafikolyckor varje år, i huvudsak i kollisionsolyckor med biltrafik. Risken är högre under vinterhalvåret, då mörkret försämrar sikten. Därför är det viktigt att bära reflex.
8 av 10 kvinnor otrygga längs vägen30.10.2024 05:50:00 CET | Pressmeddelande
En majoritet av alla bilister känner sig otrygga om de stannar på en rastplats på kvällstid, enligt en ny undersökning. Störst är den upplevda otryggheten hos kvinnor. Att folk inte vågar stanna längs vägnätet ökar risken för trötthetsolyckor, enligt Riksförbundet M Sverige.
Inför bytet till vinterdäck24.10.2024 05:50:00 CEST | Pressmeddelande
Trots att det varma vädret hängt med längre än vanligt kommer tiden för vinterdäck närmare. Som bilägare är det viktigt att fundera på om det går att köra vidare på de gamla däcken eller om det är dags för nya.
Undvik företag på svarta listan – även Tesla11.10.2024 05:50:00 CEST | Pressmeddelande
Riksförbundet M Sverige arbetar för att trygga bilägares och konsumenters rättigheter och verkar för att bilbranschen följer de lagar och regler man kommit överens om ska gälla. Det förebyggande arbetet med rådgivning och påverkansarbete för konsumentens intressen är särskilt viktigt när stora aktörer väljer att inte följa regler och villkor.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum