Einar Mattssons förvaltningsperspektiv på utemiljöer i nyproduktion

Vid Einar Mattssons nyproduktioner är det arkitekter och landskapsarkitekter som ritar och ger förslag på utformningen av utemiljöerna. Även planteringar och byggnation av utemiljön sker inom ramen för projekten. Där är det viktigt att koncernens Utemiljögrupp kommer in och kompletterar med det viktiga förvaltningsperspektivet.
Foto: Åke Gunnarsson /VUE

– Det är jättebra att arkitekterna tar ansvar för de tekniska aspekterna som till exempel avrinning. Vår roll är att tillföra ett förvaltarperspektiv på växtval och den framtida driften av gårdarna. I det tidiga projektskedet får landskapsarkitekterna alltid ett gestaltningsförslag av oss, och när ritningar finns granskar vi dem och ger våra synpunkter. Är det rätt slags växter på rätt plats? Går det att röja snö effektivt och var kan snön läggas upp? Kommer snöröjarnas maskiner in på gården? Finns det tillräckligt många vattenutkastare med lagom långa avstånd mellan dem? Hur tar vi tillvara regnvatten? Det vi tittar på landar i tid, pengar och arbetsmiljö, men givetvis också i trivsel och hållbarhet. Det handlar, som sagt, om att få helheten att fungera så att vi kan göra ett bra arbete i den långsiktiga förvaltningen, berättar Johanna Karlsson, chef för Utemiljögruppen.

Utemiljögruppen har för att nämna några nyproduktioner i närtid varit inblandade i kvarteret Persikan på Södermalm, Telefoncentralen vid Telefonplan och Elddonet i Täby Park. Telefoncentralen är speciell så till vida att ”gårdarna” utgörs av två takterrasser med milsvid utsikt. Här blir det snart lika grönt som på en vanlig gård, med planteringar och odlingslådor för de boende.

– Jag tycker det är en häftig möjlighet att bygga trädgårdar på taken och på så vis gestalta staden på nya sätt. I grund och botten är det ingen skillnad på att sköta en takterrass jämfört med en vanlig innergård. Däremot blir det lite mer blåst och mindre skugga vilket innebär snabbare avdunstning. Med andra ord behöver vi vattna mer på en takplantering, avslutar Johanna.

Läs mer om Utemiljögruppens arbete här

Foto: Åke Gunnarsson /VUE

”Ett Einar Mattsson-hus är byggt med omsorg och av kunniga hantverkare” — fredagsporträttet med Leif Larsson14.6.2024 10:00:00 CEST | Blogginlägg

Efter 37 år på Einar Mattsson tänker trä-hantverkaren Leif Larsson nu sluta ställa väckarklockan. Det är dags att gå i pension efter att ha arbetat under tre generationer i den familjeägda koncernen Einar Mattsson. Arbetet med trästommen på befintlig byggnad i kvarteret Råttan sköt upp pensionen ett tag, men i juni är det dags att ägna mer tid för familj, hus och alla fordon.

Hur Einar Mattsson forskar kring mer hållbara fastigheter på KTH Dig-IT Lab5.6.2024 05:54:00 CEST | Nyheter

Einar Mattsson kommer i närtid att starta ett projekt tillsammans med EQUA för att utveckla energiberäkningsmodeller. Fastighetskoncernen Einar Mattsson äger 102 fastigheter från olika tidsepoker – och har därför många tekniska installationer att testa olika modeller på – vilket blir en väldigt bra testplattform för båda parter. Einar Mattssons motiv till att delta är för att minska klimatpåverkan.