Einar Mattssons utemiljögrupp skapar makalös tillväxt med hjälp av mikroorganismer

Kvarteren Härolden på Kungsholmen och Trasten i Vasastan är två exempel där Einar Mattssons fastigheter fick gårdarna helt ombyggda 2021. Förutom nya bjälklag och uppdaterade utemiljöer har gårdarna fått bevattningssystem och pimpstensjordar som gödslas med effektiva mikroorganismer som frigör näring i jorden till växterna.
Foto: Katarina Lorenz/Einar Mattsson

– Projekten har visat att kombinationen av resurseffektivare bevattning och intensiv etableringsskötsel med mikroorganismer, som gödning i pimpstensjordar, lönar sig. Torktåliga växter bidrar dessutom till den hållbara vattenhushållningen. Tillväxten på de här gårdarna har vi aldrig sett maken till förut – det är helt otroligt! Mina medarbetare har gjort ett fantastiskt jobb och de här lärdomarna tar vi förstås med oss framåt, berättar Johanna Karlsson, chef för Utemiljögruppen på Einar Mattsson Fastighetsförvaltning, EMFF.

– På flera gårdar använder vi mikroorganismer för att fermentera höstlöv så att de kan användas för jordförbättring på våren. I stället för att samla ihop löven och köra iväg dem får de fermentera i lugn och ro i vanliga sandningslådor på gårdarna. På så vis undviker vi klimatutsläpp från transporter och tung hantering för personalen. Dessutom slipper vi använda prefabricerade mull- och gödselprodukter. Kretsloppstänkande när det är som bäst.

Grönt ljus för biologisk mångfald
Utemiljögruppen arbetar målmedvetet för biologisk mångfald. Till exempel genom att växter som ger mat till pollinerarna under hela säsongen, inte minst på våren och hösten. Här är blommande växter viktiga inslag och gårdarnas växtlighet erbjuder viktiga livsmiljöer för djur och insekter. Bihotell och fågelholkar är värdefulla komplement och på flera ställen hänger trädgårdsskötarna upp vattenfat i träden för att djuren ska kunna dricka.

Våra gårdar är en del av stadens grönstruktur och måste bidra till helheten för att hjälpa pollinerarna. Vi behöver dem och de behöver oss. De behöver landningsplatser, blommor som ger näring och skydd där de kan vila och bo. Vi arbetar därför med grönstrukturen på våra gårdar och provar oss hela tiden fram för att hitta de bästa lösningarna. Vi sätter ut många bihotell och våra utvärderingar visar att de verkligen fungerar. Även fågelholkarna bidrar till ökat djurliv, något som hyresgästerna uppskattar, avslutar Johanna Karlsson.

Läs mer om Einar Mattssons utemiljöarbete:

Utemiljöerna vid nyproduktion

Utemiljöchefen brinner för helhet och hållbarhet

Trädplantering ger gröna poäng på Skebokvarnsvägen

Kan digitalisering ge grönare gårdar

Foto: Katarina Lorenz/Einar Mattsson

”Ett Einar Mattsson-hus är byggt med omsorg och av kunniga hantverkare” — fredagsporträttet med Leif Larsson14.6.2024 10:00:00 CEST | Blogginlägg

Efter 37 år på Einar Mattsson tänker trä-hantverkaren Leif Larsson nu sluta ställa väckarklockan. Det är dags att gå i pension efter att ha arbetat under tre generationer i den familjeägda koncernen Einar Mattsson. Arbetet med trästommen på befintlig byggnad i kvarteret Råttan sköt upp pensionen ett tag, men i juni är det dags att ägna mer tid för familj, hus och alla fordon.

Hur Einar Mattsson forskar kring mer hållbara fastigheter på KTH Dig-IT Lab5.6.2024 05:54:00 CEST | Nyheter

Einar Mattsson kommer i närtid att starta ett projekt tillsammans med EQUA för att utveckla energiberäkningsmodeller. Fastighetskoncernen Einar Mattsson äger 102 fastigheter från olika tidsepoker – och har därför många tekniska installationer att testa olika modeller på – vilket blir en väldigt bra testplattform för båda parter. Einar Mattssons motiv till att delta är för att minska klimatpåverkan.

”Jag gillar att hjälpa människor så vardagen fungerar bättre” — fredagsporträttet med Jonas Nylén31.5.2024 10:00:00 CEST | Blogginlägg

En kampsportande före detta besiktningsman som varit schackspelare. Så kan vi beskriva fastighetstekniker Jonas Nylén. Han är ganska ny i Einar Mattsson-koncernen och uppskattar både kunskapsbredden och den trevliga kulturen. Spårskruvmejseln är en klar favorit bland verktygen i det dagliga. Lär känna Jonas lite mer i dagens fredagsporträtt från Einar Mattsson: