Fusk och fel med reseavdrag kostar 3,1 miljarder kronor per år och missgynnar resenärer i kollektivtrafiken

Sveriges Bussföretag vill att regeringen när man nu vill backa reseavdraget också tar initiativ till en översyn av reseavdraget med fokus på hur fusket och felen med reseavdrag ska minskas och hur de ökade skatteintäkterna ska användas för att öka andelen resande med tåg, buss, cykel och samåkning i bil för att klimatutsläppen ska minska.
- Vi vill ju helst att det förslag som riksdagen i våras klubbade införs - en skattereduktion istället för ett skatteavdrag ökar kollektivtrafiken och gynnar klimatet enligt den modell som beslutades i riksdagen i våras. Vill vår nya regering gynna landsbygden mer än vad som gjordes genom riksdagsbeslutet kan man skruva på nivåer och gränser i den modellen, men att som regeringen nu gör, drastiskt försämra villkoren för landets kollektivtrafikresenärer samtidigt som man låter dagens fuskande få fortgå är fel väg för ett framtida hållbart Sverige. Därför föreslår vi att det görs en översyn av befintlig modell i syfte att minska fusket och se till att alla som reser klimatsmart med kollektivtrafiken får samma möjligheter till ekonomisk kompensation som den som väljer att resa med bil, menar Anna Grönlund, Branschchef Sveriges Bussföretag.
Underlätta för klimatsmart resande med kollektivtrafiken
I dag är det näst intill omöjligt för Skatteverket att kontrollera nästan 900 000 deklarationer som innehåller reseavdrag, men det skulle vara fullt möjligt om man gör som Skatteverket skriver i sitt remissvar, det vill säga behålla regeln från riksdagsbeslutet i juni om att arbetsgivare ska lämna uppgift om arbetsplatsernas adresser i arbetsgivardeklarationen. Genom uppgiften om avståndet mellan bostaden och arbetet blir det möjligt för Skatteverket att kontrollera och få bort de värsta orimligheterna med personer som gör fel med tidsvinstregeln. För att uppnå en tidsvinst för bil jämfört med buss eller tåg på en timme åt varje håll krävs det nämligen en tämligen lång sträcka.
Sveriges Bussföretag lanserade tillsammans med Svensk Kollektivtrafik och Tågföretagen i juni i år ett gemensamt program för Nystart kollektivtrafiken. En av de åtgärder man där gemensam förordar är införandet av neutral skattereduktion oavsett färdmedel. Läs mer på kollektivtrafiken.se
För vidare information, kontakta:
Anna Grönlund, Branschchef och vice vd på Sveriges Bussföretag
anna.gronlund@transportforetagen.se +46 8 762 71 74
Nyckelord
Kontakter
Yasemin CelebiKommunikatör Sveriges Bussföretag
yasemin.celebi@transportforetagen.seBilder
Om
Transportföretagen är transportnäringens bransch- och arbetsgivarorganisation och samlar 9 200 medlemsföretag med cirka 200 000 anställda.
Följ Transportföretagen
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Transportföretagen
Flygteknikeravtalet klart11.12.2025 16:00:00 CET | Pressmeddelande
Svenska Flygbranschen, som ingår i Transportföretagen, har idag tecknat Flygteknikeravtalet med Svenska Transportarbetareförbundet och Svensk Flygteknikerförening. Avtalet följer det märke som industrins parter tecknat med ett samlat avtalsvärde på 6,4 procent över 2 år. Flygteknikeravtalet omfattar 21 företag och omkring 250 flygtekniker med typcertifikat.
Låg betalningsvilja och otydlig politik hindrar transporternas omställning10.12.2025 06:00:00 CET | Pressmeddelande
Transportföretagens hållbarhetsrapport 2025 visar en bransch som är redo att ställa om, men som bromsas av två tydliga bromsklossar: kunder som inte vill betala och otillräckliga förutsättningar från politiken.
Circle K vinner Transportföretagens Hållbarhetspris 20258.12.2025 18:56:42 CET | Pressmeddelande
Årets vinnare av Hållbarhetspriset är Circle K. Priset delades på måndagen ut på Transportföretagens årliga hållbarhetsevenemang i Stockholm, och övriga finalister var APM Terminals Gothenburg och Maserfrakt.
Skenande väntetider för tillstånd hotar drönarbranschen5.12.2025 14:01:56 CET | Pressmeddelande
Sveriges drönarbransch bromsas av allt längre väntetider för tillstånd från Transportstyrelsen. Situationen har blivit så ohållbar att företag nu uppger att de kan tvingas pausa projekt, flytta utomlands eller till och med avveckla verksamheten. Det kan få negativa konsekvenser för bland annat klimatomställningen, infrastruktur, forskning och Sveriges civila försvar.
Offentliga aktörer tränger undan transportföretag - utan att följa reglerna4.12.2025 17:05:23 CET | Pressmeddelande
Allt fler kommuner och regioner tar över transportverksamhet i egen regi, utan att alltid följa de regler som gäller för privata aktörer. Nu varnar Transportföretagen för en växande trend som hotar konkurrensen på transportmarknaden.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum

