Slopad klimatbonus missgynnar privatpersoner
Regeringen har meddelat att bonusen i bonus-malus-systemet slopas med omedelbar verkan. Beskedet kom mycket plötsligt och utan sedvanlig remittering av förslaget. I stället konstaterar politikerna själva att elbilen nu har liknande prisbild som en bensin- eller dieselbil, men i själva verket är elbilarna fortfarande hundratusentals kronor dyrare i bilhallen.
Riksförbundet M Sverige är kritiska mot den abrupta förändringen, eftersom det tvära kastet kommer att öka bilisternas kostnader och försvåra omställningen av fordonsflottan.
– Vi är förvånade över att regeringen har tagit detta drastiska beslut. Varken vi konsumenter, bilbranschen eller näringslivet förstår vad det är som pågår, annat än att politikerna verkar mena att satsningen kostar för mycket pengar, säger Carl-Erik Stjernvall, sakkunnig i teknik & hållbarhet på Riksförbundet M Sverige.
Elektrifieringen av fordonsflottan och en påtagligt ökad andel elbilar är en central del av regeringens strategi för nå Sveriges klimatmål år 2030. Samtidigt har samtliga partier i regeringsunderlaget uttryckt att man vill sänka bilisternas kostnader.
– På mycket kort tid har regeringen både tappat förtroendet från dem som hoppats på billigare bensin eller diesel, eftersom man bara gjorde en symbolisk skattejustering, men också från dem som höjt tempot i omställningen genom investeringar i dyr ny teknik. Med indragen klimatbonus och slopad reduktionsplikt är det svårt att förstå var regeringens klimatpolitiska ambition har tagit vägen.
För en privatperson som tänkt köpa en elbil den närmaste tiden ökar kostnaden avsevärt. En elbil blir 50 – 70 000 kronor dyrare. För företagen är läget annorlunda. De kan fortfarande erbjuda elbilar till sina anställda för ett reducerat förmånsvärde. Från 1 juli 2022 sätts förmånsvärdet ner till 350 000 kronor. Anledningen är att dessa har ”ett högre nybilspris än en jämförbar bil utan miljöteknik”, enligt Skatteverket. Även i lagrådsremissen från i år anges att ”reglerna infördes för att underlätta introduktionen av miljöanpassade bilar på bilmarknaden”. En introduktionsfas som regeringen nu alltså menar är över.
– Om regeringen menar att kostnaden är densamma för de olika bilarna ska nedsättningen av förmånsvärdet självfallet också tas bort, annars slår den slopade klimatbonusen bara mot oss privatpersoner, medan företagen fortsatt gynnas, vilket nog för många känns som ett svek, säger Carl-Erik Stjernvall.
Nyckelord
Kontakter
Carl-Erik Stjernvallteknisk expert
Tel:072-076 73 40carl-erik.stjernvall@msverige.seTony Gunnarssonpressekreterare, sakkunnig trafiksäkerhet
Tel:072-076 23 09tony.gunnarsson@msverige.seLänkar
Om
Riksförbundet M Sverige är med 70 000 medlemmar Sveriges största konsumentorganisation för bilister och andra trafikanter. Under sin 100 år långa historia har organisationen gett sina medlemmar stöd, råd och inspiration för säkrare och roligare bilresor. M Sverige arbetar för en hållbar, säker och tillgänglig mobilitet. Samtidigt fortsätter engagemanget för trafiksäkerhet och bilkonsumenters rättigheter.
Följ M Sverige
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från M Sverige
Var rädd om eftersöksjägarna9.5.2025 07:00:00 CEST | Pressmeddelande
Eftersöksjakten är en viktig del av trafiksäkerheten, och beroende av att kunniga personer ställer upp.
M Sverige och Honda i samarbete för ökad trafiksäkerhet5.5.2025 07:00:00 CEST | Pressmeddelande
När sommaren kommer rullar återigen M Sveriges vägombud ut på vägarna. Med start den 3 juni kommer årets patrullbilar från Honda att synas över hela landet, utrustade för att hjälpa bilister och samla in viktig kunskap om trafiksäkerheten.
I dag börjar nationella potthållsveckan1.5.2025 07:00:00 CEST | Pressmeddelande
Under de kommande sju dagarna uppmanar vi från Riksförbundet M Sverige allmänheten att hålla utkik efter och rapportera in potthål och vägskador till Trafikverket.
Regeringen borde ha satsat på bredd i skrotningspremien29.4.2025 07:00:00 CEST | Pressmeddelande
Om klimatministern vill att pengarna som avsatts till skrotning av de sämsta bilarna ska gå åt måste premien nå fler än elbilsköpare när den nu förbättras.
Nationella potthålsveckan 1-7 maj28.4.2025 07:00:00 CEST | Pressmeddelande
Det är återigen dags för Nationella Potthålsveckan då vi tillsammans försöker ta ett krafttag för att förbättra vägarna i hela landet. Potthål skadar fordon och ökar riskmomenten i trafiken. I år är utsikterna för att bli av med dem ljusare än på länge.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum