Allt fler åker tåg

Tågresor blir alltmer efterfrågade och lättare att erbjuda. För resebranschen är det fortfarande en utmaning att erbjuda kunderna en smidig resväg, om flyget ska väljas bort. Inte bara anslutningar ska vara smidiga och i rätt tid, utan även bagage och sittplatser, ombokningar och större grupper måste kunna hanteras.
Hinterzarten © GNTB/Francesco Carovillano

På torsdag morgon (10 november 2022), innan fackmässan Travel News Market öppnar, bjuder Tyska Turistbyrån in till en inspirations- och kompetenshöjande föreläsning på temat tågresor. Här pratas om hur vi ska kunna koppla ihop flera tågbolag, statliga och privata, små och stora. Hur fungerar det? Vad ska jag tänka på? Hur är det att boka kombinationen flyg och tåg? Hur ser framtiden ut för tågresor? Vilka sträckor lönar det sig att åka tåg på (och vilka inte)?

Vi har märkt en ökning av resenärer från Sverige till Tyskland med tåg, säger Iris Müller, som ansvarar för Tyska Turistbyrån i Sverige. I juli 2022 – vilket var årets starkaste tågmånad – var det 19,1% av alla resor från Sverige till Tyskland som gjordes med tåg. Under förra årets starkaste tågmånad – november 2021 – belöpte sig motsvarande siffra på 7,7% av alla resorna. Även om man räknar bort, att inte alla resenärer stannade i Tyskland, märker vi ett avsevärt ökat intresse för denna typ av resa. Med tanke på att det fortfarande finns ett begränsat utbud gällande direktförbindelser från Sverige till Tyskland så kommer den siffran antagligen att öka när det finns ett ännu bredare utbud, och därmed lägre priser, menar Iris Müller.

Att ordna ett frukostseminarium där resebranschen kan öka sina kunskaper om paketering och bokning av tågresor till Tyskland – och även till kontinenten – känns därför som en logisk följd i denna utveckling. Några av resebranschens mest kunniga inom tågresor kommer under morgondagens seminarium att delaa med sig av sin kompetens.

Inbjudna föreläsare är

Lottie Knutson, journalist och inspiratör

Ulrich Albrechtsen, Togrejse.dk

Ivar Karlsson, Kalmar Resecenter

Marko Wramén, författare

Per J Andersson, författare och redaktör på Vagabond

Ny tågbiljett för hela Tyskland under 2023

Inför nästa år har Tysklands federala och delstatliga regeringar enats om en gemensam fortsättning på den framgångsrika 9-eurobiljetten. Starten av den nya biljetten är planerad till den 1 januari 2023. Biljetten kommer att kosta 49 euro och vara tillgänglig både digitalt och som plastkort. Den kommer att gälla i en månad i taget.

Biljetten gäller för alla vanliga bussar, tunnelbanor, förortståg och spårvagnar, samt för andra klass lokaltåg och regionaltåg. Den är inte giltig på fjärrtåg som ICE eller IC. I Hamburg har försäljningen redan börjat.

Hinterzarten © GNTB/Francesco Carovillano
Köln: Katedralen och Hohenzollern-bron © GNTB/Francesco Carovillano

För mer information, kontakta Helen Wiberg på Helen.wiberg@germany.travel. 08-665 1885