Volkswagen Personbilar

En halv miljon ID.-bilar har levererats – Volkswagen når milstolpe ett år tidigare än planerat

Dela
Sedan de första exemplaren av ID.3 överlämnades till kunder i oktober 2020 har Volkswagen levererat 500 000 exemplar av modeller inom eldrivna ID.-familjen över hela världen, varav 23 000 i Sverige.
500 000 ID.-bilar har nu levererats runt om i världen.
500 000 ID.-bilar har nu levererats runt om i världen.
  • Volkswagen gör snabba framsteg världen över genom att elektrifiera sin fordonsflotta trots en ansträngd försörjningssituation
  • Orderstocken är fortsatt stor: 135 000 (+65 procent jämfört med 2021) beställda bilar tillverkas i så snabb takt som möjligt
  • Över 23 000 nya ID.-bilar har registrerats i Sverige
  • Den elektriska färdplanen accelererar: Tillverkningen av ICE-modeller i Europa upphör 2033. Tio nya eldrivna modeller lanseras till år 2026

Elbilssatsningen är en framgångssaga för Volkswagen

Volkswagen är på god väg med elektrifieringen av sin fordonsflotta. Ett år tidigare än planerat har märket nått ytterligare en milstolpe i implementeringen av sin ACCELERATE-strategi för att bli en utsläppsfri, mjukvarudriven mobilitetsleverantör.

– En halv miljon levererade ID.-bilar bekräftar att de eldrivna modellerna tas emot väl av våra kunder över hela världen. Vi är på rätt väg med vår satsning på elektrisk mobilitet och vår framgångssaga fortsätter. Vårt fokus är oförändrat – vi vill göra Volkswagen till det mest eftertraktade märket för hållbar fri rörlighet, säger Imelda Labbé, styrelsemedlem på Volkswagen med ansvar för försäljning, marknadsföring och servicemarknad.

Volkswagens orderstock är fortsatt stor.
– Vi gör vårt yttersta för att så snabbt som möjligt leverera de cirka 135 000 ID.-bilar som våra kunder har beställt. Men på grund av den ihållande pressade situationen när det gäller komponentförsörjningen måste vi hela tiden justera produktionen, fortsätter Labbé.

Volkswagen kommer endast att tillverka elbilar i Europa år 2033. Redan 2030 står helt eldrivna bilar för minst 70 procent av Volkswagens totala försäljning i Europa. I USA och Kina siktar företaget på att ha en andel elbilar på över 50 procent under samma period.

– Norge är föregångare inom elektrisk mobilitet. ID.4 toppade registreringsstatistiken där i oktober. Detta exempel visar att ID.-familjens produktportfölj matchar våra kunders behov, säger Labbé.

ID.4 populäraste elbilen i Sverige

Även i Sverige är ID.-familjen en stor framgång. År 2020 blev ID.3 den mest registrerade elbilen på den svenska marknaden och året efter var det ID.4 som toppade listan. ID.4 är elbilsetta även hittills i år, januari-oktober, och placerar sig på en total sjätteplats. Av Volkswagens 26 828 nyregistrerade personbilar hittills i år på den svenska marknaden är 8 483 en ID.-modell, det vill säga 31,7 procent.

– Tittar vi på orderingången väljer redan runt hälften av våra kunder en ID.-modell där ID.4 är den klart populäraste. Efter Regeringens plötsliga beslut att avskaffa klimatbonusen finns förstås risken att elektrifieringen nu bromsas då bonusen har varit en viktig del i kalkylen för många bilköpare. Men vi tror ändå att omställningen är här för att stanna och med våra modeller – nuvarande och kommande – tror vi att vi kommer att kunna erbjuda attraktiva alternativ för våra kunder, säger Sten Forsberg, chef Volkswagen Sverige.

Sedan hösten 2020 till och med oktober 2022 har 23 068 nya ID.-bilar registrerats på den svenska marknaden:

  • ID.4: 13 419 bilar (lanserades vintern/våren 2021)
  • ID.3: 8 747 bilar (lanserades hösten 2020)
  • ID.5: 902 bilar (lanserades sommaren 2022)

Tio nya elbilar till 2026

Volkswagen siktar på att ha marknadens bredaste utbud av elbilar. Fram till år 2026 planeras tio nya helt eldrivna modeller på den globala marknaden. Volkswagen kommer då att erbjuda en modell i alla relevanta segment, från en mindre instegsmodell till det nya flaggskeppet Aero B.

Närmast på tur står den efterlängtade eldrivna "folkabussen" ID. Buzz och transportbilsversionen ID. Buzz Cargo som lanseras av Volkswagen Transportbilar i slutet av detta år. Under 2023 är det världspremiär och lansering av den produktionsklara versionen av sedanmodellen Aero B, som sedan kommer att följas av en kombiversion. En uppdatering av ID.3 är också på gång.

Feedback från kunderna omvandlas till nya fordonsfunktioner

ID.-familjen är också en föregångare när det gäller mjukvaruintegration och digital kundupplevelse. Volkswagen kommer kontinuerligt att tillhandahålla ID.-ägare med ”over the air”-uppdateringar, vilket säkerställer att bilen alltid är uppdaterad under hela livscykeln och att den hela tiden förbättras av nya funktioner.

– Vår erfarenhet av detta under de senaste månaderna har varit mycket positiv. Fördelen är att vi snabbt och direkt kan omvandla feedback från kunderna till nya funktioner, som till exempel ökad laddningskapacitet eller ett meddelande om batterikapacitet på förardisplayen, säger Imelda Labbé.

MEB är ryggraden i elbilssatsningen

MEB-plattformen (Modular Electric Drive Matrix) är en avgörande faktor för att den globala elbilssatsningen under märkets ACCELERATE-strategi ska påskyndas ännu mer. Denna fordonplattform, som är speciellt framtagen för Volkswagens elektriska drivsystem, erbjuder lång räckvidd, gott om utrymme invändigt och möjlighet till trådlösa mjukvaruuppdateringar samt skalfördelar vid tillverkningen. MEB utgör den tekniska grunden för alla de helt eldrivna och fullt uppkopplade modellerna i ID.-familjen.

Nyckelord

Kontakter

Bilder

500 000 ID.-bilar har nu levererats runt om i världen.
500 000 ID.-bilar har nu levererats runt om i världen.
Ladda ned bild
ID.4 är den populäraste elbilen hittills i år.
ID.4 är den populäraste elbilen hittills i år.
Ladda ned bild
ID.6 är en modell som endast erbjuds på den kinesiska marknaden.
ID.6 är en modell som endast erbjuds på den kinesiska marknaden.
Ladda ned bild

Länkar

Om

Volkswagen Personbilar
Volkswagen Personbilar



År 2021 levererade Volkswagen 4,9 miljoner personbilar till kunder i över 150 länder. Volkswagen är ledande importmärke och det största elbilsmärket i Sverige. På den svenska marknaden inregistrerade Volkswagen totalt 37 902 nya personbilar under 2021, vilket gav en marknadsandel på 12,6 procent. Av dessa var 28 procent en helt eldriven bil. Den eldrivna SUV:en ID.4 blev Sveriges populäraste elbil. Bland elbilarna nådde Volkswagen en marknadsandel på 18,7 procent.

Modellerna som marknadsförs täcker de flesta segment på bilmarknaden: ID.3, ID.4, ID.5, T-Cross, Taigo, Golf, Golf Sportscombi, Golf Alltrack, T-Roc, T-Roc Cabriolet, Tiguan, Tiguan Allspace, Touran, Passat Sportscombi, Passat Alltrack, Arteon, Arteon Shooting Brake, Sharan, Touareg, Caddy, Multivan och Amarok.

Volkswagen bedriver ett kontinuerligt arbete med att vidareutveckla tillverkningen av bilar. Elektrisk mobilitet, smart mobilitet och digital omställning av varumärket är de viktigaste strategiska frågorna inför framtiden.

Följ Volkswagen Personbilar

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Volkswagen Personbilar

Volkswagen firar GTI-världspremiär med fansen vid 24-timmarsloppet på Nürburgring24.3.2025 13:18:58 CET | Pressmeddelande

Golf GTI fyller snart 50 år och detta vill Volkswagen fira tillsammans med alla GTI-fans. Det finns inget bättre sätt att göra det än på Nürburgring i samband med 24-timmarsloppet i juni. Den legendariska racerbanan och GTI-beteckningen står för körglädje, dynamisk prestanda och sportighet. Även i år bjuder Volkswagen på flera höjdpunkter under tävlingshelgen. På agendan står bland annat världspremiären för en ny GTI-specialmodell.

Brand Experience 2025: Volkswagen inspirerar sina återförsäljare världen över12.3.2025 13:59:07 CET | Pressmeddelande

Ungefär 11 000 Volkswagen-återförsäljare från 86 länder i hela världen, inklusive Sverige, deltar i ”Brand Experience 2025” i Düsseldorf fram till slutet av mars. Avsikten är att sprida en känsla av optimism och ge återförsäljarna en exklusiv förhandstitt på modellutbudet för de kommande åren. – Våra återförsäljare är viktiga ambassadörer för vårt varumärke, säger Martin Sander, medlem ledningsgruppen för märket Volkswagen med ansvar för försäljning.

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye