Nu kan tyskarna dricka mjölk från Småland
– De senaste åren har vi gjort stora investeringar i mejeriet för att bli en strategiskt viktig anläggning inom Arla. Nu är vi ett av kooperativets största mejerier för mjölk med lång hållbarhet och har blivit godkända för internationell export. I torsdags började vi för första gången producera svensk mjölk för tyska kunder, säger Martin Drobena, Arlas mejerichef i Jönköping.
I oktober slutfördes projektet med att installera två nya steriltankar på mejeriet. Med de nya tankarna kan kapaciteten för mjölk i kategorin ESL, Extended Shelf Life/lång hållbarhet, öka med 50 procent till totalt 90 miljoner kilo. Syftet är att göra det möjligt att exportera ESL- och laktosfri mjölk till Tyskland, vilket mejeriet godkändes för redan i september.
De nya steriltankarna och exporten till Tyskland är en del av Arlas plan att göra mejeriet i Jönköping till en strategiskt viktig anläggning för kooperativet. Totalt har det investerats drygt 100 miljoner kronor under de senaste åren i bland annat de nya steriltankarna, emballagelager, en förpackningsmaskin, trågpackare och pallastare för ESL-produkter.
– Vi är framtidens mejeri. Varje dag tar vi hand om 500 000 kilo mjölk som kommer in från Arlagårdar i Småland. Av den näringsrika mjölken gör vi produkter som konsumeras lokalt, nationellt och nu även internationellt. Det är häftigt när man tänker på det, säger Martin Drobena.
Fakta om Jönköpings mejeri
- Antal medarbetare: 450
- Mjölkinvägning: cirka 200 miljoner kilo per år
- Mjölken till mejeriet kommer från 280 Arlagårdar i Småland
- Mejeriet är ett av Europas modernaste färskvarumejerier
- Mejeriet förser hela södra Sverige med mjölk, fil och grädde
- Mejeriet är en strategiskt viktig anläggning för mjölk med lång hållbarhet (ESL)
- Mejeriet är 100 procent fossilfritt med förnybar el och energi.
Nyckelord
Kontakter
Arla Sveriges presstjänst
Tel:070-884 42 90Bilder
Om
Arla – böndernas eget mejeri
Arla är ett internationellt mejeriföretag och en kooperativ förening som ägs av cirka 8 000 mjölkbönder i Sverige, Danmark, Tyskland, Storbritannien, Belgien, Luxemburg och Nederländerna. Arla Sverige är hem åt klassiska varumärken som Arla Ko, Bregott, KESO® och Pucko. Arla är världens största producent av ekologiska mejeriprodukter och en av de starkaste aktörerna i den internationella mejerivärlden med försäljning i 146 länder. Arlas elva mejerier i Sverige köper 100 procent förnybar el och alla egna tunga transporter är fossilfria.
Följ Arla
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Arla
Nu kan du anmäla dig till Arla Guldko 20254.11.2024 06:00:00 CET | Pressmeddelande
Sedan år 2000 har Arla Guldko hyllat Sveriges viktigaste restauranger, som serverar Sveriges viktigaste matgäster. I dag öppnar anmälan till tävlingens stora 25-årsjubileum.
Ny höjning av mjölkpriset till Arlabönderna31.10.2024 13:00:00 CET | Pressmeddelande
Arla höjer mjölkpriset till bönderna för sjunde månaden i följd. Ersättningen stiger med cirka 34 öre per kilo både för konventionell och ekologisk mjölk.
Förändringar i Arlas direktion och koncernledning30.10.2024 15:04:12 CET | Pressmeddelande
Peter Giørtz-Carlsen lämnar Arla för att tillträda som koncernchef för danska DLG. Koncernfinanschef Torben Dahl Nyholm har utsetts till medlem av direktionen. Mark Boot blir ny chef för Arla Europa och ingår därmed i koncernledningen.
Arla lanserar nytt receptverktyg för hållbar och näringsriktig skolmat29.10.2024 06:00:00 CET | Pressmeddelande
Nu blir det enklare att servera goda, klimatsmarta och näringsriktiga skolluncher. I dag presenterar Arla sitt nya receptverktyg Goda Mål, som ska underlätta för skolkök att planera måltider som passar såväl elevernas smaklökar som skolornas budgetar och hållbarhetsmål.
Arla i Di: Missa inte tillväxten i Västafrika22.10.2024 16:30:09 CEST | Pressmeddelande
Arla – genom Anna Månsson, chef för Västafrika, och Cecilia Kocken, vd i Sverige – har i dag signerat en debattartikel i Dagens industri. De skriver att livsmedel och lantbruk är helt centrala för utvecklingen i Afrika och ligger högt upp på de flesta afrikanska regeringars agenda. Business Sweden och svenska företag får inte missa nya möjligheter till export. Debattartikeln publicerades i dag på Dagens industri. Den kan även läsas nedan.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum