Det kostar att få ner inflationen

Industriarbetsgivarna har tagit emot Riksbankens besked om att höja räntan till 2,5 procent. Det är en tydlig markering att Riksbanken har full fokus på att få ner inflationen.

”Att Riksbanken stampar på bromsen snabbt och kraftigt är inte optimalt, det slår hårt mot både hushåll och företag men att inte pressa tillbaka inflationen till målet är en ännu mindre attraktiv väg framåt”, säger Kerstin Hallsten chefekonom Industriarbetsgivarna.

Det kan hända att Riksbanken behöver ta i mer än vad som annonseras i dag om inflationen biter sig fast.

”Riksbanken bedömer att det då krävs en kraftig penningpolitisk åtstramning för att få tillbaka inflationen till målet, vilket ger stora påfrestningar för realekonomin. De bedömer att BNP-tillväxten då  blir tydligt lägre och arbetslösheten betydligt högre än i deras huvudscenario”, säger Kerstin Hallsten

Även fast vi har fått se fallande elpriser under hösten är fortfarande elpriserna en central förklaring till att inflationen är hög i Sverige.

”Det handlar dels om stora direkta effekter, dels om stora indirekta effekter då energi behövs till i princip allt. Samtidigt finns en risk att energipriserna tar fart igen liksom försvagningen av kronan. Detta beror i hög grad på en dålig strukturpolitik”, säger Kerstin Hallsten.

Industriarbetsgivarna är arbetsgivarorganisationen för stål-, metall-, gruv-, massa-, pappers-, sågverks-, byggnadsämnes- och buteljglasindustri samt svetsmekanisk industri. Industriarbetsgivarna företräder drygt 1000 medlemsföretag med cirka 90 000 anställda.

Industriekonomerna om räntebeskedet: ”Rimligt att Riksbanken nu signalerar att räntan kan komma att sänkas tidigare”1.2.2024 10:34:50 CET | Pressmeddelande

Riksbanken kom i dag den 1 februari med besked om att lämna styrräntan oförändrad (4,0) . ”Det är rimligt och väntat att Riksbanken signalerar att styrräntan troligen kan sänkas tidigare än vad de hade i bedömningen i november. Räntebanan från november ansåg vi, Industriekonomerna, vara allt för stram”, säger Kerstin Hallsten, chefekonom på Industriarbetsgivarna.

Industriarbetsgivarna om klimathandlingsplanen: bra att regeringen prioriterar jobben och konkurrenskraften21.12.2023 13:05:20 CET | Pressmeddelande

Industriarbetsgivarna har tagit del av regeringens klimathandlingsplan i samband med dagens pressträff. Som en av de tre pelare klimathandlingsplanen ska utgå ifrån lyfts konkurrenskraft och attraktiva jobb. ”Ska industrin lyckas ställa om måste ramvillkoren komma på plats, det handlar om energi, tillstånd och kompetensförsörjning. Konkurrenskraften är utmanad, ytterst handlar det om att säkra jobben”, säger Per Hidesten vd Industriarbetsgivarna.