Fem tips inför verkstadsbesöket
Carl-Erik Stjernvall, teknisk rådgivare på Riksförbundet M Sverige delar med sig av sina fem bästa tips.
Jämför erbjudanden från olika verkstäder
Kostnaden för service- och reparationsarbeten kan skilja väsentligt mellan märkesverkstäder, större kedjor eller enskilda aktörer. Kostnaden för arbete kan också vara betydligt lägre på mindre orter jämfört med i större städer. Jämför olika alternativ och ta reda på om något skiljer de olika offerterna åt. Ofta ingår ett års vägassistans – men kanske behöver du inte det? Giltighetstiden på garantier för reservdelar och arbete kan också variera från ett år till tre år mellan olika verkstäder. Kom även ihåg att fråga om när verkstaden har nästa lediga tid. Ibland kan väntetiden vara lång.
Se till att få en prisuppgift
Verkstaden är skyldig att lämna en exakt eller ungefärlig prisuppgift till dig som konsument. Lämnas en ungefärlig uppgift får den faktiska kostnaden inte avvika med mer än 15 procent. En del arbeten som exempelvis avancerad stegvis felsökning eller diagnos kan vara undantagna, och i stället tillämpas en löpande prissättning i de olika stegen. När arbetet är färdigt ska den totala kostnaden aldrig komma som en överraskning.
Avtala om när jobbet ska vara klart
Vanliga service- och reparationsarbeten ska vara klara inom skälig tid. Det saknas dock riktlinjer som gör det möjligt att förstå vad som kan vara skäligt för en service, eller till exempel byte av stötdämpare. Var därför noga med att avtala om och få en skriftlig bekräftelse från verkstaden när bilen ska vara klar. Uppstår det förseningar kan verkstaden bli ansvarig för eventuella merkostnader av att vara utan sin bil.
Låt verkstaden felsöka
Undvik att lämna en direkt order om ett arbete, som att byta startmotor ifall bilen inte startar. Låt verkstaden själva felsöka och komma med förslag på rätt åtgärd. Har verkstaden gjort en felaktig bedömning har du vanligen rätt att få tillbaka utlägg för åtgärder som skett i onödan efter att ett fel slutligen avhjälpts. Begär du själv vad som ska utföras saknas den möjligheten.
Fråga om begagnade delar
I takt med att en bil blir äldre kan verkstadsjobb kosta mer än vad bilen är värd. I så fall är verkstaden skyldig att avråda från att genomföra arbetet. Ett alternativ kan vara att fråga om begagnade reservdelar. Verkstäder tjänar pengar på alla reservdelar som säljs, och vill förstås helst sälja nya delar. För en del reparationer kan det dock räcka gott med en begagnad reservdel. Be verkstaden köpa in materialet i så fall, och tänk på att garantin kanske inte har samma omfattning.
Nyckelord
Kontakter
Carl-Erik Stjernvallteknisk expert
Tel:072-076 73 40carl-erik.stjernvall@msverige.seTony Gunnarssonpressekreterare, sakkunnig trafiksäkerhet
Tel:072-076 23 09tony.gunnarsson@msverige.seLänkar
Om
Riksförbundet M Sverige är med 70 000 medlemmar Sveriges största konsumentorganisation för bilister och andra trafikanter. Under sin 100 år långa historia har organisationen gett sina medlemmar stöd, råd och inspiration för säkrare och roligare bilresor. M Sverige arbetar för en hållbar, säker och tillgänglig mobilitet. Samtidigt fortsätter engagemanget för trafiksäkerhet och bilkonsumenters rättigheter.
Följ M Sverige
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från M Sverige
Årets smartaste bilköp 2025: En begagnad Toyota med Toyotas begagnatgaranti18.12.2025 16:24:14 CET | Pressmeddelande
Riksförbundet M Sverige utser en begagnad Toyota med Toyotas begagnatgaranti till årets smartaste bilköp. Det är första gången som priset inte går till en helt ny bilmodell. – Det är väldigt vanligt att hushåll väljer att köpa en nästan ny bil, säger Carl-Erik Stjernvall, teknisk expert på Riksförbundet M Sverige.
Chans till riktigt säker jultrafik15.12.2025 07:00:00 CET | Pressmeddelande
Med en julafton som infaller på en onsdag har många möjlighet att vara flexibla med sina resor inför storhelgen. – Årets jul kan bli en av de minst olycksdrabbade om vi alla hjälps åt, säger Heléne Lilja, vd Riksförbundet M Sverige.
Tio år av släckta bilar ute i trafiken12.12.2025 07:00:00 CET | Pressmeddelande
Släckta bakljus kommer att finnas med i trafiken under lång tid. – Släckta bakljus på bilar i trafik är farligt och irriterande, säger Jacob Sidenvall på Riksförbundet M Sverige.
Alla som kör för färdtjänst får Årets hjulklapp av M Sverige för hur man med omsorg bistår med individuell mobilitet11.12.2025 07:00:00 CET | Pressmeddelande
Riksförbundet M Sveriges utmärkelse Årets hjulklapp 2025 tilldelas alla som kör för färdtjänst, för det samhällsuppdrag man utför dagligen genom sitt arbete att bistå med individuell mobilitet. – Vi vill uppmärksamma vad den här yrkeskåren bidrar med i samhället, säger Heléne Lilja, vd på M Sverige.
Varning för risker med prova-på-försäkringen3.12.2025 07:00:00 CET | Pressmeddelande
Den som köper bil hos en bilhandlare får ofta en 14-dagars prova-på-försäkring i samband med köpet, och kan sen i lugn och ro ta reda på vilken försäkring man ska välja därefter. Men det finns en okänd risk med att byta bolag - rättsskyddet kan sättas ur spel. – Det kan få stora konsekvenser, säger Carl-Erik Stjernvall.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum