Mer prestanda och exklusiv design. Audi RS 6 Avant performance och RS 7 Sportback performance.

”Performance” betyder mer prestanda. Större turboladdare och en ökning av laddtrycket från 2,4 till 2,6 bar i 4,0-liters V8 biturbo TFSI-motorn ger en ökning av motoreffekten med 30 hk och 50 Nm högre vridmoment jämfört med standardversionen. Det betyder en effektökning från 600 till 630 hk och en ökning av det maximala vridmomentet från 800 till 850 Nm. Performance-modellerna gör 0 till 100 km/h på 3,4 sekunder, vilket är 0,2 sekunder snabbare än standardversionen av RS 6 / RS 7.
Mindre är ibland mer
Minskad isolering mellan motorrummet och innerutrymmet, och i bakpartiet ger en ljudupplevelse på en helt ny nivå samtidigt som det gör bilen 8 kg lättare. RS 6 Avant har en total tjänstevikt på 2 090 kg medan RS 7 Sportback performance väger 2 065 kg.
Ny självspärrande mittdifferential för ännu bättre kördynamik
Kraften från 4.0 TFSI-motorn leds via en 8-stegad tiptronic-växellåda med snabbare växlingstider till den permanenta fyrhjulsdriften quattro. Den mekaniska mittdifferentialen fördelar motorkraften till bakaxeln i förhållandet 40:60, och vid slirning läggs mer drivmoment automatiskt på den axel som har bäst grepp – upp till 70 procent kan ledas till framaxeln och upp till 85 procent till bakaxeln. Den självspärrande mittdifferentialen är lättare och mer kompakt, förbättrar kördynamiken och ger märkbart mer distinkt kurvtagning, vilket innebär mindre understyrning vid gränsområdet. Som en ytterligare förbättring är styrresponsen mer exakt vilket ger en ännu mer agil körupplevelse.
22-tums lättviktsfälgar med högprestandadäck
Nya RS 6 Avant och RS 7 Sportback performance rullar av bandet på 22" gjutna aluminiumfälgarna i 5-V-ekrad design och 285/30 däck. För en ännu sportigare körupplevelse erbjuds dessutom 22-tums lättviktsfälgar i blanksvart, mattgrå, mattsvart eller matt neodymguld. Den luftiga 5-Y-ekerdesignen är inspirerad av motorsporten och bidrar till kylningen av bromsarna. Fälgen tillverkas i en högteknologisk smidesprocess och väger ca 5 kg mindre än de nuvarande 22"-fälgarna. Tack vare viktminskningen på totalt 20 kg av den ofjädrade massan förbättras responsen.
Nya högprestandadäck i form av Continental ”Sport Contact 7” 285/30 spelar en viktig roll för att minska vikten i de nya hjulen. Däcken ger bättre grepp på både torra och våta vägar och minskar understyrning vid kurvtagning i hög hastighet, vilket ger mer exakta köregenskaper över hela hastighetsområdet. Dessutom är bromssträckan upp till två meter kortare med de nya hjulen vid inbromsning från 100 till 0 km/h.
Det dynamiska kördynamiksystemet Audi drive select låter föraren styra bilens karaktär. Det finns sex olika profiler att välja mellan: efficiency, comfort, auto, dynamic, samt två justerbara RS-specifika RS1- och RS2-lägen.
I performance-modellerna är körlägena ännu mer differentierade. Coasting-läget aktiveras nu automatiskt i efficiency-läget i upp till 160 km/h, vilket innebär att den stänger av förbränningsmotorn och rullar fritt utan bränsleförbrukning eller släpmoment från motorn. Finjusteringen av motorstyrenhetens programvara möjliggör dessutom tätare lastväxling i S-läget när det ”dynamiska” körläget eller körläget S är aktivt, vilket ytterligare ökar körkänslan. Den uppdaterade programvaran i växellådsstyrenheten möjliggör snabbare växlingstider och en märkbart större spridning mellan de olika körlägena.
RS Dynamikpaket som standard
RS Dynamikpaket är standardutrustning även i RS 6 och RS 7 performance. Det inkluderar bland annat en ökning av topphastigheten till 280 km/h, dynamisk fyrhjulsstyrning (där den RS-specifika programuppdateringen hjälper föraren med aktiva korrigeringar av styrningen på fram- och bakaxeln) och quattro sportdifferential på bakaxeln.
Som tillval finns även RS Dynamikpaket plus, som utöver RS Dynamikpaket höjer topphastigheten till 305 km/h och inkluderar ett RS-keramiskt bromssystem. Bromsoken finns att beställa i grått, rött eller blått och skivorna mäter 440 mm (fram) och 370 mm (bak). Det keramiska bromssystemet RS väger totalt ca. 34 kg mindre än stålmotsvarigheten och minskar därmed den ofjädrade massan.
Fräscha exteriörfärger och optikpaket
Nya RS 6 Avant och RS 7 Sportback performance finns i totalt 16 exteriörfärger – för första gången i Ascariblå metallic och mattlackering samt mattlackerad Dew Silver. Performance-modellerna sticker ut med RS-detaljer i mattgrått, däribland sidobackspeglarna, frontspoilern, de främre sidoklaffarna, instegslisterna, takrelingen och listerna på sidorutorna och diffusorn bak. Ett matt kolfiber/svart optikpaket är också ett tillval där takrelingen och dekoren på sidorutorna är svarta. Audi-ringarna och modellnamnet kan väljas i krom eller svart.
Nya interiördetaljer och finesser
Invändigt har de välbekanta RS-designpaketen i grått och rött utökats med blått. Rattkransen i Alcantarasvart pryds av kontrasterande Mercato-blå sömmar, liksom golvmattorna, sidan av mittkonsolen och växelspaksdamasken har kontrasterande blå sömmar. Säkerhetsbältena är havsblå med dekorinlägg i kolfibertwill med blå dekor som tillval. Växelspaksknoppen och sidan på mittkonsolen är tillverkade i Dinamica-mikrofiber, som till ca 45% består av återvunna PET-fibrer, och sportstolarna är klädda i högkvalitativt Valcona-läder med bikakeformade sömmar och kontrasterande Mercato-blå sömmar. En annan detalj är LED-belysningen i framdörrarna som projicerar texten ”RS performance” på marken bredvid bilen.
Som tillval till RS designpaket finns dekorinlägg, dörrarmstöd och mittarmstöd i Dinamica microfiber. Exklusivt för denna variant är sätets mittsektion med ett grått, rött eller blått inlägg, där färgen även framgår i de perforerade sportstolarna och ryggstöden som pryds av RS-prägling i matchande färger.
För att designa sin egen bil finns det nya visualiseringsverktyget ”Audi Exclusive Customizer” med tusentals individuella kombinationer där kunden kan skapa sin egen skräddarsydda specialversion. I utbudet finns ett brett urval av individuella lacker, läder och sömmar i olika färger. Visualiseringen sker live i en 3D-modell. Testa konfiguratorn här.
Displayerna på den standardmonterade 12,3-tums Audi virtual cockpit plus bjuder på nya finesser, som t.ex. en blinkande växelindikator i läget för manuell växellåda som ändrar visningen av varvtalet från grönt till gult till rött och blinkar på samma sätt som i motorsporten för att visa när det är dags att växla. Nya trafikljusikoner signalerar dessutom det perfekta ögonblicket för att accelerera vid Launch Control, för att utnyttja accelerationspotentialen hos RS 6 Avant och RS 7 Sportback performance till fullo.
Traditionsrik prestanda. Från RS 6 Avant plus till i dag
RS 6 Avant och RS 7 Sportback performance i C8-generationen är en fortsättning på Audis mångåriga sportstrategi med plus- och prestandamodeller. Allt började med RS 6 Avant plus i C5-generationen som quattro GmbH (numera Audi Sport GmbH) lanserade i en begränsad serie på 999 exemplar strax före produktionsslutet 2004. Motoreffekten steg med 30 hk till 480 hk och modellen var den första Audi sedan RS 2 som officiellt körde snabbare än 250 km/h. Audi Sport begränsade RS 6 plus till 280 km/h, vilket gjorde den till den snabbaste sportvagnen. Utan motorstyrning nådde den en topphastighet på över 300 km/h.
Plusvarianten i C6-generationen kom ut på marknaden 2008 och var begränsad till 500 exemplar. Till skillnad från sin föregångare hade den ingen extra effekt – V10 bibehöll sina 580 hk. Men Audi begränsade topphastigheten för specialversionerna Avant och Sedan till 303 km/h – den enda snabbare bilen på den tiden var R8.
I C7-generationen kom ”plus” att bli ”performance” - Audi RS 6 Avant och RS 7 Sportback performance rullade av linan 2016, med en lätt justerad motor, ökade effekten till 605 hk, 45 hk mer än i grundmodellen. I körläget ”Dynamic” ökade överboostfunktionen kortvarigt till 750 Nm och beroende på utrustning var hastigheten begränsad till 250, 280 eller 305 km/h.
Fler bilder och filmer på Audi Media Center
Bränsle-/elförbrukning och utsläppsvärden för ovanstående modeller:
Audi RS 6 Avant – performance
Bränsleförbrukning, blandad körning (l/100 km): 12,9–12,5 (WLTP)
CO2-utsläpp, blandad körning (g/km): 293–284 (WLTP)
Audi RS 7 Sportback – prestanda
Bränsleförbrukning, blandad körning (l/100 km): 12,9–12,5 (WLTP)
CO2-utsläpp, blandad körning (g/km): 293–284 (WLTP)
Uppgifter om bränsleförbrukning och CO2-utsläpp i intervall beror på vald fordonsspecifikation. De angivna förbruknings- och utsläppsvärdena har fastställts enligt lagstadgade mätmetoder. Uppgifterna gäller ej enskilda, specifika fordon och utgör inte en del av erbjudandet utan är endast till för att möjliggöra jämförelser mellan de olika fordonstyperna. Extrautrustning och tillbehör (påbyggnadsdelar, olika däckformat osv.) kan ändra relevanta fordonsparametrar, som t.ex. vikt, rullmotstånd och aerodynamik, och i kombination med väder- och trafikförhållanden och individuell körstil kan detta påverka bilens bränsleförbrukning, elförbrukning, CO2-utsläpp och prestanda.
Nyckelord
Kontakter
Irene BernaldKommunikationschef
Tel:+46 (0)8-553 865 51Tel:+46 (0)705386551irene.bernald@audi.seBilder













Länkar
Om
Audi är en internationell tillverkare av premiumbilar och levererade drygt 1,9 miljoner nya bilar 2023. Audi-koncernen omsatte 61,8 miljarder euro 2022 och har 87.000 medarbetare runt om i världen, varav ca 60.000 i Tyskland. Audi är aktivt på mer än hundra marknader globalt med produktion i 16 anläggningar i 11 länder. Audi fokuserar på nya produkter och hållbar teknik för framtidens mobilitet. Automobili Lamborghini S.p.A, sportmotorcykeltillverkaren Ducati Motor Holding S.p.A och Audi Sport GmbH är helägda dotterbolag till Audi AG. Audi Sverige ingår i Volkswagen Group Sverige AB.
Följ Audi
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Audi
Premiär för Nya Audi A5 med laddhybridteknik och quattro fyrhjulsdrift25.3.2025 11:15:18 CET | Pressmeddelande
Nya Audi A5 som lanserades vid årsskiftet får nu sällskap av två eftertraktade drivlinor för den svenska marknaden. Denna vecka startar försäljningen av två laddhybrider med beteckningen e-hybrid och effektnivåer på 220 respektive 270 kW. Båda versionerna är fyrhjulsdrivna med Audis välkända quattrosystem. I samband med lanseringen introduceras Audi A5 dessutom med praktisk "sportback"-baklucka. Med en ny generation högvoltsbatterier och smart regeneringsstrategi är den elektriska räckvidden upp till ca 11 mil.
Ledning och företagsråd i överenskommelse om framtiden18.3.2025 18:37:52 CET | Pressmeddelande
Ökad motståndskraft, tydligt teknikfokus och säkrade jobb: Med en överenskommelse för framtiden har Audis ledning och företagsråd har satt en milstolpe som kommer att framtidssäkra de tyska anläggningarnas konkurrenskraft på lång sikt. Som en del av överenskommelsen förlänger Audi anställningsskyddsplanen till slutet av 2033, reducerar personalkostnaderna och positionerar sina tyska anläggningar så att de är robusta och flexibla i övergången till elmobilitet. Avtalet gäller med omedelbar verkan och ligger till grund för fortsatt utveckling.
Räkenskapsåret 2024: Audi driver på transformationen och modelloffensiven18.3.2025 16:54:25 CET | Pressmeddelande
Audi-koncernen levererade ett stabilt resultat under räkenskapsåret 2024 trots utmanande marknadsförhållanden. Under de senaste tolv månaderna uppgick omsättningen till 64,5 miljarder euro, rörelseresultatet till 3,9 miljarder euro och rörelsemarginalen till 6 procent. Nettokassaflödet uppgick till 3,1 miljarder euro. Audi kommer att fortsätta leverera under 2025 – modell för modell. I slutet av året kommer företaget att ha den yngsta produktportföljen i sina marknadssegment.
Premiär för nya Audi A6 Avant. Business-klass i sportigt format.4.3.2025 14:12:48 CET | Pressmeddelande
Nya Audi A6 Avant sätter nya designstandards och står för kvalitet och komfort i premiumklassen. Den imponerar med genomtänkt design och många valmöjligheter med gott om utrymme för vardagen och krävande fritidsaktiviteter. Oavsett om det är på långresor eller stadskörning ger tillval som den adaptiva luftfjädringen och fyrhjulsstyrningen både hög komfort och sportiga köregenskaper. Audi A6 Avant är baserad på PPC (Premium Platform Combustion) med moderna förbränningsmotorer som är mer effektiva och dynamiska tack vare mildhybridtekniken MHEV plus. Senare i år kommer även laddhybridmodeller med förbättrad batteri- och drivteknik erbjudas. Andra höjdpunkter är intuitiva manöver- och infotainmentkoncept, ny digital ljusteknik och intelligenta förarassistanssystem.
Audi ökar tydligheten genom global standardisering av modellnamn4.2.2025 14:35:42 CET | Pressmeddelande
Global standardisering och tydlig orientering för alla kunder: Audi stärker det alfanumeriska formatet i sin nomenklatur. Framöver kommer det att representerar storleken och positioneringen av varje modell på ett enhetligt och transparent sätt globalt. Den tidigare skillnaden mellan elbilar och modeller med förbränningsmotor enligt deras nummer gäller inte längre.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum