Volkswagen Personbilar

Volkswagen spurtar – tar ledningen i det svenska elbilsracet

Dela
I november registrerade Volkswagen 1 562 nya elbilar på den svenska marknaden. Det innebar över hälften av de totala registreringarna. Under månaden gick Volkswagen också upp i ledningen som det största elbilsmärket hittills under 2022. Modellen ID.4 är fortsatt i topp som den populäraste elbilen på marknaden.
ID.4, här i GTX-versionen, är Sveriges populäraste elbil hittills under 2022.
ID.4, här i GTX-versionen, är Sveriges populäraste elbil hittills under 2022.

November blev en ljus månad för Volkswagen. Enligt statistik från Mobility Sweden registrerade märket 1 562 nya elbilar: ID.4 (911 bilar), ID.5 (318 bilar), ID.3 (239 bilar) och ID. Buzz (94 bilar). Totalt registrerades 2 897 nya Volkswagen personbilar i november (+29 procent jämfört med samma månad förra året), vilket innebar att elbilsandelen var hela 54 procent.

Under november tog sig Volkswagen också upp i ledningen som det märke som registrerat flest nya elbilar på den svenska marknaden hittills under 2022. Under januari-november har Volkswagen registrerat 10 060 nya elbilar: ID.4 (7 153 bilar), ID.3 (1 588 bilar), ID.5 (1 220 bilar) och ID. Buzz (99 bilar).

Dessutom har 210 exemplar registrerats av transportbilsversionen ID. Buzz Cargo, som går under kategorin "Lätta lastbilar". Det är Volkswagen Transportbilar som ansvarar för både ID. Buzz och ID. Buzz Cargo på den svenska marknaden.

Med 7 153 exemplar behåller modellen ID.4 sin position som den mest registrerade elbilen hittills under 2022.

– Det är såklart jätteroligt att se ID.4 i fortsatt topp och att Volkswagen som märke tar klivet upp som elbilsetta inför den sista månaden på året. Vi gör förstås allt vi kan för att leverera så många elbilar som möjligt innan årsskiftet till förväntansfulla kunder, säger Sten Forsberg, chef Volkswagen Sverige.

Nyckelord

Kontakter

Bilder

ID.4, här i GTX-versionen, är Sveriges populäraste elbil hittills under 2022.
ID.4, här i GTX-versionen, är Sveriges populäraste elbil hittills under 2022.
Ladda ned bild

Länkar

Om

Volkswagen Personbilar
Volkswagen Personbilar



År 2021 levererade Volkswagen 4,9 miljoner personbilar till kunder i över 150 länder. Volkswagen är ledande importmärke och det största elbilsmärket i Sverige. På den svenska marknaden inregistrerade Volkswagen totalt 37 902 nya personbilar under 2021, vilket gav en marknadsandel på 12,6 procent. Av dessa var 28 procent en helt eldriven bil. Den eldrivna SUV:en ID.4 blev Sveriges populäraste elbil. Bland elbilarna nådde Volkswagen en marknadsandel på 18,7 procent.

Modellerna som marknadsförs täcker de flesta segment på bilmarknaden: ID.3, ID.4, ID.5, T-Cross, Taigo, Golf, Golf Sportscombi, Golf Alltrack, T-Roc, T-Roc Cabriolet, Tiguan, Tiguan Allspace, Touran, Passat Sportscombi, Passat Alltrack, Arteon, Arteon Shooting Brake, Sharan, Touareg, Caddy, Multivan och Amarok.

Volkswagen bedriver ett kontinuerligt arbete med att vidareutveckla tillverkningen av bilar. Elektrisk mobilitet, smart mobilitet och digital omställning av varumärket är de viktigaste strategiska frågorna inför framtiden.

Följ Volkswagen Personbilar

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Volkswagen Personbilar

Volkswagen firar GTI-världspremiär med fansen vid 24-timmarsloppet på Nürburgring24.3.2025 13:18:58 CET | Pressmeddelande

Golf GTI fyller snart 50 år och detta vill Volkswagen fira tillsammans med alla GTI-fans. Det finns inget bättre sätt att göra det än på Nürburgring i samband med 24-timmarsloppet i juni. Den legendariska racerbanan och GTI-beteckningen står för körglädje, dynamisk prestanda och sportighet. Även i år bjuder Volkswagen på flera höjdpunkter under tävlingshelgen. På agendan står bland annat världspremiären för en ny GTI-specialmodell.

Brand Experience 2025: Volkswagen inspirerar sina återförsäljare världen över12.3.2025 13:59:07 CET | Pressmeddelande

Ungefär 11 000 Volkswagen-återförsäljare från 86 länder i hela världen, inklusive Sverige, deltar i ”Brand Experience 2025” i Düsseldorf fram till slutet av mars. Avsikten är att sprida en känsla av optimism och ge återförsäljarna en exklusiv förhandstitt på modellutbudet för de kommande åren. – Våra återförsäljare är viktiga ambassadörer för vårt varumärke, säger Martin Sander, medlem ledningsgruppen för märket Volkswagen med ansvar för försäljning.

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye