Stångåstaden satsar på solceller

Stångåstaden satsar på att utöka andelen förnyelsebar energi och har ambitiösa hållbarhetsmål. När det gäller solenergi är målet att 5 % av elen bolaget använder ska komma från egen solenergi senast 2025. Därför har Stångåstaden beslutat att installera solceller på studentbostadsområdet Irrblosset.
Studentbostadsområdet Irrblosset i Linköping ska få nya solpaneler

-          Att satsa på solenergi är ett led i vårt långsiktiga hållbarhetsarbete. Tillsammans med andra satsningar vi gör, tar det oss närmare vårt övergripande klimatmål som är att minska andelen köpt energi med 25 % till år 2025, säger Fredrik Törnqvist, vd på Stångåstaden.

Under året har en kartläggning gjorts över vilka tak som ansetts lämpliga att installera solpaneler på. Ungefär 30 procent av taken bedömdes lämpliga utifrån graden av solstrålning och de 10 fastigheter med bäst förutsättningar utreddes vidare. Valet föll slutligen på studentbostadsområdet i Valla, kallat Irrblosset. I området har Studentbostäder idag närmare 800 studentbostäder. Produktionen från de nya solcellerna kommer motsvara drygt 40% av Irrblossets genomsnittliga elanvändning.

Den föreslagna anläggningen producerar drygt 0,7 GWh om året. Tillsammans med övriga solcellsanläggningar ger det en produktion som motsvarar ungefär 4% av Stångåstadens totala elanvändning. Kostnaden för investeringen uppgår till totalt 15,2 mkr.

Studentbostadsområdet Irrblosset i Linköping ska få nya solpaneler

Byggkris i Sverige. Vad kan vi göra?27.2.2024 11:43:33 CET | Blogginlägg

Förutsättningarna för bostadsbyggande har på kort tid helt förändrats. Nästan alla drar i handbromsen just nu vilket leder till en överhängande risk för att vi får en förvärrad bostadsbrist i många städer om några år. Stångåstaden är ett av de bostadsbolag som lyckats hålla igång en hög produktionstakt. Det kan vi göra tack vare stark finansiell ställning, låg belåning och att vi verkar i en stark kommun. Men vi och alla andra städer behöver reformer och bättre förutsättningar för att vi ska klara av både bostadsförsörjning och nödvändiga renoveringar de kommande åren.