Nordiskt samarbete för en ökad cirkularitet av textilier
I Norden slängs enorma mängder kläder och hemtextilier och det många gånger i onödan. Norden är en stor konsument av textilier. I Sverige konsumerar vi runt 14 kg kläder och hemtextilier per år och person. Även om delar av dessa cirkuleras inom familjen, bland vänner, via andrahandsförsäljning eller doneras till ideella secondhandaktörer så slängs majoriteten av våra begagnade textilier. Bara i Sverige slängs ungefär åtta kilo textilier per person och år som går direkt till förbränning trots att över hälften skulle kunna återanvändas eller återvinnas om det samlades in separat. Av det som samlas in separat så exporteras det mesta utomlands för sortering och återanvändning. En liten del återvinns men för tillfället handlar det främst om så kallad ”downcycling” där materialet blir till trasor eller isoleringsmaterial.
Projektet SATIN syftar till att utveckla och testa logistiklösningar kopplat till insamling och sortering. Detta av VTI ledda projekt har pågått under perioden 26 augusti 2020 till 1 december 2022 och i den deltog 24 organisationer och företag med säte i Sverige, Norge, Danmark och Finland. Enligt EU:s avfallsdirektiv ska alla medlemsländer samla in textilier separat från annat avfall senast 1 januari 2025, vilket kommer innebära att större volymer måste hanteras. Samtidigt är det allt svårare att hitta en avsättning för dessa volymer, ett 40-tal länder har redan stoppat importen av begagnade kläder och med de ökade volymerna kommer också kvaliteten på textilierna att minska. Detta innebär att Norden måste bli bättre på att samla in textilier från konsumenter och organisationer, återanvända mer lokalt samt öka återvinningen av textilier som inte kan återanvändas.
– Det finns stora utmaningar kopplat till just återvinning och det är i dagsläget svårt att få ekonomi i dessa flöden. För att kunna återvinna textilier behöver de sorteras efter fibertyp och ofta i färg, vilket är kostsamt och det saknas en organiserad insamling av textilier som inte kan återanvändas men förhoppningsvis skulle kunna återvinnas. Det positiva i sammanhanget är att det pågår flera initiativ inom området, inte minst i Norden, och många automatiserade sorterings- och återvinningsanläggningar är på gång, säger Linea Kjellsdotter Ivert, senior forskare på VTI och projektledare för SATIN.
I projektet analyserades data från nio pilotstudier av olika insamlingslösningar där tanken har varit att förstå vilka för- och nackdelar insamlingslösningarna har fört med sig och när de är lämpliga att använda.
– Det blev väldigt tydligt att det inte finns en bästa lösning utan insamlingsmetoder är olika lämpliga i olika kontexter. Vad som är generellt är att konsumenten har en otroligt viktig roll i insamlingssystemet. Idag krävs det en hel del av konsumenten och det är inte alltid tydligt hur man ska göra för att lämna ifrån sig sina begagnade textilier. Det måste vara lätt att göra rätt, menar Linea Kjellsdotter Ivert.
I projektet har forskarna undersökt om Norden har tillräckligt med kapacitet i automatiserad sortering och återvinning för att möta de kommande volymerna av textilier som kan återvinnas. Resultatet visar att den planerade kapaciteten i automatiserade sorterings- och återvinningsanläggningar inom Norden kommer att vara tillräcklig för att hantera den totala återvinningsbara fraktionen, med undantag för vissa syntetiska fibrer, som genereras i Norden. Det finns dock obalanser inom enskilda länder, vilket gör att det finns ett behov av samarbete.
– I Sverige kommer vi till exempel att få en överkapacitet på återvinning av bomull men vi saknar kapacitet för att kunna återvinna polyester, som däremot Norge håller på att bygga upp. Det är därför viktigt att vi samarbetar avseende sortering och återvinning så att inte enskilda länder tar onödiga investeringar men också att man ser Norden som en region och minskar onödiga transporter genom att exportera textilier utomlands när de kan tas omhand här, säger Linea Kjellsdotter Ivert.
Medverkande i SATIN:
Aalborg University, Aalto University, Avfall Norge, Avfall Sverige, Better World Fashion, BjörkåFrihet, Chalmers Industriteknik, Convert, DHL, Fastighets AB Balder, Kretslopp och vatten Göteborgs stad, Göteborgsregionen, Integrate, Kruse Vaskeri, Kungälv kommun, Mölndals stad, NTNU (Norwegian University of Science and Technology), Nudie Jeans, Röda korset, Trasborg, TRV Gruppen, UFF, VESAR, VTI (Statens Väg och Transportforskningsinstitut).
SATIN är finansierat av Nordic Innovation.
Rapporten SATIN – Project End Report (2022 Digitala Vetenskapliga Arkivet DiVA)
Nyckelord
Kontakter
Linea Kjellsdotter IvertSenior forskare
Tel:031-750 26 33linea.kjellsdotter@vti.seBilder
Om
VTI, Statens väg- och transportforskningsinstitut, är ett oberoende och internationellt framstående forskningsinstitut inom transportsektorn. Vår huvuduppgift är att bedriva forskning och utveckling kring infrastruktur, trafik och transporter. Vi arbetar för att kunskapen om transportsektorn kontinuerligt ska förbättras och är på så sätt med och bidrar till att uppnå Sveriges transportpolitiska mål. VTI har kontor i Linköping, Stockholm, Göteborg och Lund.
Följ VTI, Statens väg- och transportforskningsinstitut
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från VTI, Statens väg- och transportforskningsinstitut
Transportforum: Pressträffar sänds online13.1.2025 14:37:54 CET | Pressmeddelande
En påminnelse om att pressträffarna på Transportforum i år även sänds online. Anmäl er senast tisdag 14/1 för att få tillgång till sändningen.
Missa inte: Transportforum 20259.1.2025 06:00:00 CET | Pressmeddelande
Hur klarar det svenska transportsystemet krig och andra allvarliga kriser? Hur ska Sverige på allvar ställa om till ett hållbart transportsystem? Transportforum 2025 har två tydliga teman: resiliens och cirkularitet. Nu är det knappt en vecka kvar - välkommen!
Fler barn skadas på elsparkcykel – så kan olyckorna minska19.12.2024 06:00:00 CET | Pressmeddelande
Antalet skadade barn på elsparkcykel har ökat kraftigt och utgör nu en fjärdedel av alla skadade personer på elsparkcykel. I en ny rapport från VTI föreslås en rad åtgärder för att minska olycksrisken – bland annat åldersgräns och hjälmkrav oavsett ålder.
Pressinbjudan Transportforum 202512.12.2024 13:09:20 CET | Pressmeddelande
Hur klarar det svenska transportsystemet krig och andra allvarliga kriser? Hur ska Sverige på allvar ställa om till ett hållbart transportsystem? Transportforum 2025 har två tydliga teman: resiliens och cirkularitet. Välkommen att bevaka konferensen!
Visioner om cirkularitet blir verklighet i Helsingborg28.11.2024 15:44:13 CET | Pressmeddelande
Varje år körs stora mängder byggavfall, slaggrus och restasfalt till deponi. Ett forskningsprojekt, lett av RISE, Sveriges Forskningsinstitut, ska göra det möjligt att återvinna och ge materialen nytt liv. Precis i dagarna har en så kallad testbädd byggts i Helsingborg, bestående av 4 stycken 27 meter långa avsnitt där de olika materialens långsiktiga prestanda och miljöpåverkan ska undersökas, den första testbädden i sitt slag.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum