Inställd reform har kostat bilister 45 miljarder kronor
Kostnaderna för Sveriges bilister har ökat markant på kort tid. Höga bränsleskatter och moms, höjd malusskatt samt slopandet av klimatbilsbonusen bidrar till ett rekordhögt kostnadsläge.
Riksförbundet M Sverige kräver att regeringen skyndsamt ser över vilka stöd som kan vara till hjälp för att lindra utvecklingen. En självklar åtgärd är att skatten på trafikförsäkringen tas bort.
– Bilen har blivit mycket dyrare på senare tid, att slopa trafikförsäkringsskatten skulle ge bilägaren ungefär 700 kronor per år. Det är en av flera viktiga åtgärder för att minska kostnaderna för bilister, säger Caroline Drabe, vd på Riksförbundet M Sverige.
När skatten infördes var budskapet att pengarna skulle återföras till bilisterna. I förarbetet angav skatteutskottet att reformen skulle belöna ett trafiksäkert beteende. Vad som åsyftades med detta är oklart eftersom den enda påtagliga effekten av skatten blivit ökade kostnader för fordonsägaren.
– Kostnaden måste upphöra nu. Skatten har ingen som helst koppling till trafiksäkerhet och bilister är trötta på överbeskattningen, det har blivit för dyrt att ha bil och det drabbar allra mest dem som inte har några alternativ till den, säger Caroline Drabe.
Nyckelord
Kontakter
Caroline Drabevd
Tel:070-936 98 60caroline.drabe@msverige.seTony Gunnarssonpressekreterare, sakkunnig trafiksäkerhet
Tel:072-076 23 09tony.gunnarsson@msverige.seLänkar
Om
Riksförbundet M Sverige är med 70 000 medlemmar Sveriges största konsumentorganisation för bilister och andra trafikanter. Under sin 100 år långa historia har organisationen gett sina medlemmar stöd, råd och inspiration för säkrare och roligare bilresor. M Sverige arbetar för en hållbar, säker och tillgänglig mobilitet. Samtidigt fortsätter engagemanget för trafiksäkerhet och bilkonsumenters rättigheter.
Följ M Sverige
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från M Sverige
Experten reder ut: för- och nackdelar med privatleasing4.10.2024 06:50:00 CEST | Pressmeddelande
Privatleasing har under 2000-talet varit ett populärt sätt för privatpersoner att ha tillgång till bil, men under de senaste åren har färre valt att teckna leasingavtal. Ränteläget har höjt månadskostnaden och antalet tvister såväl som anmälningar till Allmänna Reklamationsnämnden, ARN, har ökat. Carl-Erik Stjernvall, teknisk expert på Riksförbundet M Sverige, reder ut vad som gäller angående privatleasing.
Nya skrotningspremien redan en flopp27.9.2024 05:50:00 CEST | Pressmeddelande
Den 20 augusti infördes en skrotningspremie riktat till den som skrotar en äldre bil med förbränningsmotor och byter till en elbil. Regeringen valde att gå vidare med den villkorade skrotningspremien trots kritik från flera remissinstanser, däribland M Sverige. De pengar som avsatts för 2024 räcker till ungefär 5 000 premier per månad. När den första månaden summeras noterar dock Boverket endast 24 färdiga ärenden.
Nya krav på dubbfria däck i vinter20.9.2024 05:50:00 CEST | Pressmeddelande
Under perioden 1 december till 31 mars ska personbilar, tunga fordon och släpvagnar vara försedda med vinterdäck eller likvärdig utrustning när det råder vinterväglag. Inför årets däckbyte är det viktigt att vara uppmärksam då nya krav avseende dubbfria däck börjar gälla den 30 november.
Halvering av antalet privatleasade bilar13.9.2024 05:50:00 CEST | Pressmeddelande
Under 2010-talet skedde en kraftig tillväxt i antalet privatleasade bilar. Men sedan 2022 har intresset vänt nedåt. Riksförbundet M Sverige har sammanställt statistik från analysföretaget Vroom och kan visa att antalet privatleasade bilar nästan halverats under de senaste tre åren.
Varningsklockor kring privatleasing, Hedin Bil agerar i strid med avtal6.9.2024 06:50:00 CEST | Pressmeddelande
Privatleasing har de senaste åren varit ett populärt sätt för privatpersoner att ha tillgång till bil. Men ränteläget har höjt månadskostnaden och antalet tvister såväl som anmälningar till Allmänna Reklamationsnämnden, ARN, har ökat. Dessutom har den stora återförsäljaren Hedin Bil fakturerat kunder för olika kostnader i samband med återlämningen, vilket strider mot avtalet. Först efter granskning från M Sverige har företaget ändrat sig.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum