Sweco Sverige AB

Utsläpp och onödiga kostnader när svenska byggen missar återanvändning av massor

Dela
I en ny rapport visar Sweco att det är möjligt att minska råmaterialkostnader på uppemot 60 miljarder kronor årligen i Europa genom cirkulär masshantering. Dessutom ger nya cirkulära metoder fördelar i minskade utsläpp. Trots detta sker återanvändning av massor i låg grad, både i Sverige och i övriga Europa.
Gettyimages
Gettyimages

Varje år producerar Europa 4,2 miljarder ton massor – en volym tillräcklig för att täcka Sverige med ett 6 centimeter djupt lager årligen. Massor består av jord, kross och annat material från exempelvis anläggningsarbeten och underhåll av infrastruktur. Trots att det är en dold resurs för återanvändning, betraktas massorna ofta som avfall.

Det finns stora klimatmässiga och ekonomiska fördelar med att återanvända massor. I den nya Urban Insight-rapporten Circular materials in infrastructure – The road to a decarbonised future visar Sweco att det är möjligt att minska råmaterialkostnader på uppemot 60 miljarder kronor årligen genom cirkulär masshantering i Europa.

Tyvärr är Sverige bland de europeiska länder som är sämst på cirkulär masshantering – här återanvänds endast en procent av massorna. Skälen är bland andra att det i Sverige finns gott om sten och sand, vilket gör det lätt att använda nytt råmaterial i stället för att återanvända. Även bristande samverkan inom branschen, långa vägar mellan byggprojekt och få lagringsplatser gör att nya täkter samt deponi blir enklare alternativ. Dessutom saknas lagstiftning och vägledning kring återanvändning och lagring av massor.

-        Den stora mängden byggmassor orsakar onödigt mycket buller, damm och utsläpp, framför allt från kostsamma tunga transporter med nytt eller använt material. Denna effekt skulle minska rejält vid en övergång till en mer cirkulär hantering, säger Valon Hasanaj, Affärsenhetschef Geoteknik och berg på Sweco.

Enligt branschorganisationen European Aggregates Association återbrukas endast 7 procent av massorna, trots att det finns en potential till hela 20 procents cirkularitet. Ett välskött system med en högre grad av återanvändning, särskilt i tätorter med ytor avsatta för materialhantering, kan bidra till att minska tung trafik. Mark som tas upp av stenbrott och deponier skulle också kunna användas för andra ändamål.

-        Bara i Region Stockholm ligger masshantering bakom ungefär 28 procent av länets klimatutsläpp från tunga transporter. Nya cirkulära metoder ger enorma fördelar för klimat, ekonomi och närmiljö. Det är inte hållbart att ta den enklaste vägen och missa konsekvenserna av masshanteringen, säger Valon Hasanaj.

För att snabba på detta viktiga skifte har Sweco tagit fram en handlingsplan med tre huvudområden:

  • Reglering och vägledning, upphandling och specifikation.
  • Samverkan, dataanvändning och digitala verktyg.
  • Finansiella instrument och incitament och planering.

Läs Swecos Urban Insight-rapport Circular materials in infrastructure – the road towards a decarbonised future

Nyckelord

Kontakter

Bilder

Gettyimages
Gettyimages
Ladda ned bild
Valon Hasanaj, Sweco Foto Håkan Sjöström
Valon Hasanaj, Sweco Foto Håkan Sjöström
Ladda ned bild
Valon Hasanaj, Sweco Foto Håkan Sjöström
Valon Hasanaj, Sweco Foto Håkan Sjöström
Ladda ned bild

Dokument

Länkar

Om

Sweco Sverige AB
Sweco Sverige AB



Sweco planerar och utformar framtidens hållbara samhällen och städer. Tillsammans med våra kunder utvecklar våra 22 000 arkitekter, ingenjörer och andra experter lösningar för att hantera urbaniseringen, ta vara på digitaliseringens möjligheter och göra framtidens samhällen mer hållbara. Sweco är det ledande konsultföretaget inom teknik och arkitektur i Europa med en omsättning på cirka 29 miljarder SEK. Företaget är noterat på Nasdaq Stockholm. För ytterligare information, Välkommen till Sweco Sverige.

Följ Sweco Sverige AB

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Sweco Sverige AB

Sweco Sverige presenterar stark tillväxt, ökad effektivitet och stabilt resultat16.7.2024 15:00:00 CEST | Pressmeddelande

Idag presenterade Swecokoncernen kvartalsrapporten för det andra kvartalet 2024. För affärsområdet Sweco Sverige uppgick den organiska tillväxten till 8 procent och EBITA ökade 4 procent, justerat för kalendereffekter, båda främst drivet av högre genomsnittliga arvoden. Marknaden var stabil där den gröna omställningen och klimatanpassningar drev på efterfrågan i många segment. Bostäder och kommersiella fastigheter förblev svaga.

Sweco får uppdrag från Trafikverket värt 400 miljoner för projektering av ny järnväg på delar av Ostkustbanan mellan Uppsala och Stockholm11.7.2024 08:30:00 CEST | Pressmeddelande

Sweco ska bistå Trafikverket med en rad konsulttjänster för en omfattande utbyggnad av delar av Ostkustbanan mellan Uppsala och Stockholm. Ordervärdet för Sweco är uppskattat till cirka 400 miljoner. Uppdraget som pågår från 2024 fram till 2035 omfattar projektering inom järnväg, väg- och anläggning, byggnadskonstruktion, arkitektur, vatten och avlopp samt rådgivning inom miljö och digitala lösningar. Syftet med utbyggnaden ”Fyra spår till Uppsala” är att möta det ökade behovet av hållbar person- och godstrafik i området mellan Uppsala och Stockholm.

Ny Sweco-rapport: värmeböljor på uppemot 60 dagar kan bli verklighet inom 80 år26.6.2024 06:30:00 CEST | Pressmeddelande

Klimatförändringarna påverkar Sverige snabbare än det globala genomsnittet. Antalet dagar med värmebölja stiger och 2023 hade Europa rekordmånga dagar med extrem hetta. Europa är den kontinent där värmen ökar mest, och Stockholm en av städerna med snabbast stigande temperaturer. Rekordåret 2018 uppmättes i Stockholm 25 dagar med värmebölja*. År 2100 kan rekordet öka med 150 procent, där vi riskerar närmare två månader – över 60 dagar – av värmebölja.**

Nu är klimatpositiva stadsdelar möjliga – Sweco presenterar framtidens stadsutveckling13.6.2024 08:10:00 CEST | Pressmeddelande

Swecos klimatkalkyl för Sjöstaden i Trelleborg, en ny stadsdel i det gamla hamnområdet, visar att klimatpositiva stadsdelar är möjliga. Kalkylen inkluderar byggnader och dess driftenergi, markanvändning och mobilitet för att undersöka hur nära klimatpositivitet man kan komma. Med fokus på kolsänkor i stadsmiljö, cykel- och samtransport samt förbättrade byggmetoder visar kalkylen att det är möjligt att skapa klimatpositiva stadsdelar. – Mig veterligen är det den första i sitt slag där vi modellerat en hel stadsdel, säger Gunilla Wembe, ansvarig arkitekt på Sweco Architects.

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye