Majoritet emot miljözoner för personbilar
Störst är motståndet mot de nya miljözonerna bland de som behöver bilen dagligen, där 80 procent är negativa och 15 procent positiva.
Stockholm stads vilja att införa miljözoner har länge varit omstridd. Tidigare trafikborgarråd Daniel Helldén (MP) fick på sin tid omfattande kritik för hur han banade väg för förslaget och bland annat försökte lägga en mörk filt över stadens egen utredning i frågan. En utredning som visade att någon miljözon för personbilar inte skulle behövas.
– Behovet av en miljözon ifrågasätts i utredningen bland annat eftersom de luftkvalitetsproblem som finns i Stockholm framför allt handlar om PM10, alltså stora partiklar. Det är en förorening som inte primärt kommer från vare sig förbränningsmotorer eller personbilar, utan från sand som använts på trottoarer, säger Carl-Erik Stjernvall, hållbarhetsexpert på Riksförbundet M Sverige.
Ett annat skäl emot nya miljözoner som lyftes i utredningen var att fordonsutvecklingen inom bara några år gör att utsläppen ändå väntas sjunka. Enligt en sammanställning av insamlad data från mätstationer som Stockholm stad låtit utföra i november 2022 är luften renare än på 30 år.
– Förutom att den faktiska nyttan av en miljözon kan ifrågasättas skulle kostnaden för stadens invånare i att köpa nya elbilar samtidigt bli orimligt hög. Kostnaden har beräknats uppgå till mer än 9,4 miljarder kronor. Den totala besparingen i att införa en miljözon skulle samtidigt bli låga 0,3 miljarder. Det är en kostnad och en besparing som står så långt ifrån varandra att miljöbalkens proportionalitetsprincip sannolikt skulle göra ett införande svårt av strikt juridiska skäl, säger Carl-Erik Stjernvall.
Den politiska majoriteten i Stockholms stad arbetar ändå för att införa en miljözon för personbilar med start 2024.
– Självklart ska utsläpp, på de platser och tider där gränsvärden ändå överträds, hanteras. Ytterligare miljözoner är dock en dyr metod som drabbar alla som inte har råd att köpa nya elbilar. Vi föreslår att de nya miljözonerna skrotas och att staden i stället skärper kontrollen av de nuvarande miljözonerna, tidigarelägger sandsopningen och förbjuder matleveranser på tvåtaktsmopeder, säger Carl-Erik Stjernvall.
Riksförbundet M Sveriges förslag för lägre partikelhalter:
Förbjud matleveranser med tvåtaktmoped
Tjänsteutbudet utvecklas och moderniseras ständigt. Matleveranser har blivit ett vanligt inslag i Stockholmstrafiken. Dessvärre allt för ofta med inte fullt så moderna tvåtaktsmopeder. Det är en motortyp som vi vet av forskning har en undermålig förbränning och släpper bland annat ut 124 gånger mer flyktiga organiska föreningar jämfört med en personbil. Inför ett förbud mot tvåtaktsmopeder.
Sandsopa tidigare på våren
Det kan knastra ordentligt i munnen när vinter övergår i vår och dammolnen sveper över torra blåsiga gator. Stockholm stad kan genom att vara mer proaktiva med sandsopningen förebygga en stor del av de utsläpp man själva ser som ett problem – PM10.
Se till att miljözoner för tung trafik efterlevs
Det finns redan betydande problem med efterlevnaden av nuvarande miljözoner. Utsläppen på många platser skulle bli lägre om kontrollen förbättrades så att tung trafik, alltså bussar och lastbilar, levde upp till de krav som ställs på dem i de miljözons-regler som gäller redan i dag.
Nyckelord
Kontakter
Carl-Erik Stjernvallteknisk expert
Tel:072-076 73 40carl-erik.stjernvall@msverige.seTony Gunnarssonpressekreterare, sakkunnig trafiksäkerhet
Tel:072-076 23 09tony.gunnarsson@msverige.seLänkar
Om
Riksförbundet M Sverige är med 70 000 medlemmar Sveriges största konsumentorganisation för bilister och andra trafikanter. Under sin 100 år långa historia har organisationen gett sina medlemmar stöd, råd och inspiration för säkrare och roligare bilresor. M Sverige arbetar för en hållbar, säker och tillgänglig mobilitet. Samtidigt fortsätter engagemanget för trafiksäkerhet och bilkonsumenters rättigheter.
Följ M Sverige
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från M Sverige
M Sverige välkomnar EU:s beslut om A-traktorer25.3.2025 14:30:00 CET | Pressmeddelande
Länge såg det ut som att A-traktorerna skulle få 16-årsgräns, till skillnad från mopedbilen som får köras när man är 15 år. Nu ser det ut som att Sverige får ett undantag från körkortsdirektivet, något som Riksförbundet M Sverige välkomnar.
Årets däcktest: Flera bra alternativ men även två däck att undvika20.3.2025 13:36:29 CET | Pressmeddelande
Bra däck på bilen är såväl en trafiksäkerhets- som en plånboksfråga. Bra däck är inte bara säkrare och bekvämare, de lönar sig dessutom ofta bättre än billiga och sämre däck som måste bytas oftare, menar Riksförbundet M Sverige som nu presenterar årets stora däcktest.
UPPDATERAT: Nytt krav på gasolkontroll i Tyskland i år17.3.2025 07:00:00 CET | Pressmeddelande
Från och med 19 juni gäller ett nytt krav på gasolkontroll i Tyskland. För den som planerar en Europa-semester gäller det att utföra gasolkontrollen, förslagsvis i samband med besiktningen av husbilen eller husvagnen, och att ha kontrollintyget med sig under färd.
Bakslag för klimatet när vägtrafikens utsläpp ökar12.3.2025 17:00:00 CET | Pressmeddelande
Idag rapporterar bränsle- och drivmedelsbolagen organisation Drivkraft Sverige att utsläppen från bensin och diesel ökade med 22 procent 2024 jämfört med 2023. Alltså den bransch som omfattades av den tuffa reduktionsplikten men vars medlemmar samtidigt såg fördelarna med att tvingas sänka sina utsläpp och utveckla framtidens bensin och diesel.
Bättre skyltning ökar säkerheten kring A-traktorer27.2.2025 07:00:00 CET | Pressmeddelande
Ett höjt bötesbelopp för felaktig skyltning är helt rätt när A-traktorerna blir fler.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum