Majoritet emot miljözoner för personbilar
Störst är motståndet mot de nya miljözonerna bland de som behöver bilen dagligen, där 80 procent är negativa och 15 procent positiva.
Stockholm stads vilja att införa miljözoner har länge varit omstridd. Tidigare trafikborgarråd Daniel Helldén (MP) fick på sin tid omfattande kritik för hur han banade väg för förslaget och bland annat försökte lägga en mörk filt över stadens egen utredning i frågan. En utredning som visade att någon miljözon för personbilar inte skulle behövas.
– Behovet av en miljözon ifrågasätts i utredningen bland annat eftersom de luftkvalitetsproblem som finns i Stockholm framför allt handlar om PM10, alltså stora partiklar. Det är en förorening som inte primärt kommer från vare sig förbränningsmotorer eller personbilar, utan från sand som använts på trottoarer, säger Carl-Erik Stjernvall, hållbarhetsexpert på Riksförbundet M Sverige.
Ett annat skäl emot nya miljözoner som lyftes i utredningen var att fordonsutvecklingen inom bara några år gör att utsläppen ändå väntas sjunka. Enligt en sammanställning av insamlad data från mätstationer som Stockholm stad låtit utföra i november 2022 är luften renare än på 30 år.
– Förutom att den faktiska nyttan av en miljözon kan ifrågasättas skulle kostnaden för stadens invånare i att köpa nya elbilar samtidigt bli orimligt hög. Kostnaden har beräknats uppgå till mer än 9,4 miljarder kronor. Den totala besparingen i att införa en miljözon skulle samtidigt bli låga 0,3 miljarder. Det är en kostnad och en besparing som står så långt ifrån varandra att miljöbalkens proportionalitetsprincip sannolikt skulle göra ett införande svårt av strikt juridiska skäl, säger Carl-Erik Stjernvall.
Den politiska majoriteten i Stockholms stad arbetar ändå för att införa en miljözon för personbilar med start 2024.
– Självklart ska utsläpp, på de platser och tider där gränsvärden ändå överträds, hanteras. Ytterligare miljözoner är dock en dyr metod som drabbar alla som inte har råd att köpa nya elbilar. Vi föreslår att de nya miljözonerna skrotas och att staden i stället skärper kontrollen av de nuvarande miljözonerna, tidigarelägger sandsopningen och förbjuder matleveranser på tvåtaktsmopeder, säger Carl-Erik Stjernvall.
Riksförbundet M Sveriges förslag för lägre partikelhalter:
Förbjud matleveranser med tvåtaktmoped
Tjänsteutbudet utvecklas och moderniseras ständigt. Matleveranser har blivit ett vanligt inslag i Stockholmstrafiken. Dessvärre allt för ofta med inte fullt så moderna tvåtaktsmopeder. Det är en motortyp som vi vet av forskning har en undermålig förbränning och släpper bland annat ut 124 gånger mer flyktiga organiska föreningar jämfört med en personbil. Inför ett förbud mot tvåtaktsmopeder.
Sandsopa tidigare på våren
Det kan knastra ordentligt i munnen när vinter övergår i vår och dammolnen sveper över torra blåsiga gator. Stockholm stad kan genom att vara mer proaktiva med sandsopningen förebygga en stor del av de utsläpp man själva ser som ett problem – PM10.
Se till att miljözoner för tung trafik efterlevs
Det finns redan betydande problem med efterlevnaden av nuvarande miljözoner. Utsläppen på många platser skulle bli lägre om kontrollen förbättrades så att tung trafik, alltså bussar och lastbilar, levde upp till de krav som ställs på dem i de miljözons-regler som gäller redan i dag.
Nyckelord
Kontakter
Carl-Erik Stjernvallteknisk expert
Tel:072-076 73 40carl-erik.stjernvall@msverige.seTony Gunnarssonpressekreterare, sakkunnig trafiksäkerhet
Tel:072-076 23 09tony.gunnarsson@msverige.seLänkar
Om
Riksförbundet M Sverige är med 70 000 medlemmar Sveriges största konsumentorganisation för bilister och andra trafikanter. Under sin 100 år långa historia har organisationen gett sina medlemmar stöd, råd och inspiration för säkrare och roligare bilresor. M Sverige arbetar för en hållbar, säker och tillgänglig mobilitet. Samtidigt fortsätter engagemanget för trafiksäkerhet och bilkonsumenters rättigheter.
Följ M Sverige
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från M Sverige
Extraljus – för trafiksäkerheten?22.12.2025 07:00:00 CET | Pressmeddelande
Extraljus har blivit en populär utrustningsdetalj på bilen. Men bidrar det till säker körning, eller är det mest för utseendets skull?
Årets smartaste bilköp 2025: En begagnad Toyota med Toyotas begagnatgaranti18.12.2025 16:24:14 CET | Pressmeddelande
Riksförbundet M Sverige utser en begagnad Toyota med Toyotas begagnatgaranti till årets smartaste bilköp. Det är första gången som priset inte går till en helt ny bilmodell. – Det är väldigt vanligt att hushåll väljer att köpa en nästan ny bil, säger Carl-Erik Stjernvall, teknisk expert på Riksförbundet M Sverige.
Chans till riktigt säker jultrafik15.12.2025 07:00:00 CET | Pressmeddelande
Med en julafton som infaller på en onsdag har många möjlighet att vara flexibla med sina resor inför storhelgen. – Årets jul kan bli en av de minst olycksdrabbade om vi alla hjälps åt, säger Heléne Lilja, vd Riksförbundet M Sverige.
Tio år av släckta bilar ute i trafiken12.12.2025 07:00:00 CET | Pressmeddelande
Släckta bakljus kommer att finnas med i trafiken under lång tid. – Släckta bakljus på bilar i trafik är farligt och irriterande, säger Jacob Sidenvall på Riksförbundet M Sverige.
Alla som kör för färdtjänst får Årets hjulklapp av M Sverige för hur man med omsorg bistår med individuell mobilitet11.12.2025 07:00:00 CET | Pressmeddelande
Riksförbundet M Sveriges utmärkelse Årets hjulklapp 2025 tilldelas alla som kör för färdtjänst, för det samhällsuppdrag man utför dagligen genom sitt arbete att bistå med individuell mobilitet. – Vi vill uppmärksamma vad den här yrkeskåren bidrar med i samhället, säger Heléne Lilja, vd på M Sverige.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum