Woodsafe Timber Protection AB

Sergelhusen tilldelades LEED Platina-certifikat

Detta är det fjärde LEED V4 BD+C certifierade projektet i Sverige och det andra svenska projektet som nått Platina. LEED anses vara det internationellt mest kända bedömningssystemet, utvecklat och administrerat av U.S. Green Building Council

Sergelhusen är utvecklade med stort fokus på social och miljömässig hållbarhet och är på många sätt banbrytande.

Bevarande av befintliga betongstommar, vattenbesparing och innovativa energilösningar är några anledningar till det höga betyg som projektet nu fått.

Lösningar som implementerats för att nå så höga poäng är omhändertagande av regnvatten som används för bevattning och toalettspolning, stora takterrasser med fantastisk utsikt över staden, försedda med växter och plantor som blommar från tidig vår till sent inpå hösten samt en smart effektstyrning för att minska belastningen på elnätet.

En del av fasaderna är även cederspån WRC Shingle  (Western Red Cedar) som är brandskyddade utav Woodsafe Exterior (WFX). En fantastisk syn på Malmskillnadsgatan och fint tillslag intill Brunkebergs torgs gröna yta.

Omdaningen av kvarteret binder samman Malmskillnadsgatan med Sergels torg som gör det möjligt för människor att röra sig i nya mönster och på ett enkelt sätt komma upp till Malmskillnadsgatan och Brunkebergstorg.

Detta är det fjärde LEED V4 BD+C certifierade projektet i Sverige och det andra svenska projektet som nått Platina. Sergelhusen är en LEED campus-certifiering med tre olika byggnader. Hus S nådde 90 av 110 möjliga poäng vilket är högst poäng i en LEED v4 / v4.1 BD+C Core & Shell certifiering i världen. Hus M och H nådde 89 poäng och är därmed näst högst.

Woodsafe Timber Protection AB

Woodsafe har sedan starten 1990 växt med våra samarbetspartners och kunders förtroende.

Som legobrandimpregneringsaktör har vi ett stort ansvar att uppfylla våra intressenters förväntningar och krav på kvalitet, leveranssäkerhet och hållbarhetsarbete. I ett noggrant urval av samarbetspartners kommunicerar vi krav att råvaror för legobrandimpregnering kommer från ansvarsfullt brukade skogar med hållbara transporter.

Sedan 2015 har vi genom utökade tjänster, proaktiva insatser och tillväxt lyckats mångdubbla vår kapacitet med bibehållen kvalitét och servicegrad. I en alltmer komplicerad byggindustri med högt ställda krav på kvalitét och know-how har vi etablerat oss som ledande servicecenter för brandimpregnering.

Fabriken är belägen i Västerås och årligen hanterar Woodsafe mer än 1300 unika projekt. Med Skandinavien som huvudmarknad stärker vi successivt vår närvaro på den Europeiska marknaden.

Vår solklara ambition är att leda vår bransch framåt och vara bäst på det vi tillverkar, vilket är brandimpregnerat trä.

Följ Woodsafe Timber Protection AB

Senaste pressmeddelandena från Woodsafe Timber Protection AB