Elgiganten engagerar sig i digitalt utanförskap

- Den tekniska utvecklingen går för fort för somliga och det skapar klyftor och utanförskap i samhället. Det handlar dels om tillgång till teknik, dels om kompetens att kunna nyttja den – till exempel har många teknikprodukter hemma med funktioner som de inte vet hur man ska använda. På Elgiganten har vi en ambition att försöka minska det tekniska och digitala utanförskapet som råder i samhället, säger Niclas Eriksson, VD på Elgiganten.
På Elgiganten har man med tiden tillägnat mycket kunskap om teknik och om hur den kan bidra till en bättre vardag. Elgiganten vill vara med och bidra till ett mer inkluderande samhälle genom att arbeta för att minska det digitala utanförskapet. Att allt fler ska få ta del av den magiska världen av teknik, med alla praktiska fördelar, glädje, kunskap och gemenskap som den ger.
Sedan 2008 har de därför genomfört en nordisk undersökning som heter ”Digitalt utanförskap” som handlar om attityder, kunskap och beteende kopplat till teknik och elektroniska produkter i hemmet. Rapporten är en omfattande nordisk kartläggning av det digitala och tekniska utanförskapet i Sverige, Norge, Danmark och Finland.
En miljon svenskar i digitalt utanförskap
Undersökningen från 2022 visar att drygt en miljon svenskar lever helt eller delvis utanför det digitala samhället, där över en tredjedel av respondenterna även medger att de tycker att det är svårt att hänga med i den tekniska utvecklingen som gått i en rasande fart. Utvecklingen har sina fördelar, men även sina nackdelar. Hela 34 procent anser att skillnaden i tillgång till teknik har skapat en ny klassbarriär i vårt samhälle. Detta kan förklaras med att lika många tycker att tekniken är för dyr vilket leder till att många i samhället inte kan hänga med i utvecklingen och ha tillgång till teknik för att man inte har de ekonomiska förutsättningar som krävs.
Studien visar även att över hälften av föräldrarna upplever att de saknar tillräcklig digital kompetens för att hjälpa sina barn med skolarbetet. Alla dessa olika anledningar till att man inte har tillgång till och/eller saknar kunskap om teknik, gör att man hamnar i ett digitalt utanförskap.
I sommar närvarade Elgiganten för andra gången på Almedalen för att diskutera det digitala utanförskapet som råder och lyfta problematiken kring det. Under vistelsen lanserades rapporten ”Digitalt Utanförskap” som man valde att belysa för att uppmärksamma problematiken och hur vi tillsammans kan arbeta för att minska det.
Enligt undersökningen så är statusen i Sverige att 65 procent tycker att det är svårare att hänga med i den tekniska utvecklingen idag jämfört med för fem år sedan. I rapporten har man granskat hur bristen på tillgång till, och kunskap om, teknik och digitala verktyg kan leda till samhällsklyftor och utanförskap. Med åren som går kan man konstatera att allt fler människor får svårare att hänga med i den digitala utvecklingen som ständigt ökar på. Elgiganten vill bidra till att öka inkluderingen genom en rad olika initiativ som delas i rapporten. Men även uppmana fler att vara med i arbetet om att minska det tekniska och digitala utanförskapet.
- Vår uppmaning till politiker och beslutsförfattare är att inrätta ett nytt mål om att minska det digitala utanförskapet men också genomföra ett kunskapslyft kring digitaliseringen i samhället. Vi uppmanar även att man förser svenskarna med kunskap om teknikens möjligheter som vi ser är brist på utifrån vår undersökning. Tillsammans kan vi minska det digitala utanförskapet, säger Niclas Eriksson.
Rapporten i sin helhet finns tillgänglig här:
Relaterade länkar
Kontakter
Linnea Cederquist
Tel:0701803269linnea.cederquist@elgiganten.seKundtjänst
Tel:0771115115hello@elgigaten.seBilder
Om
Elgiganten är Sveriges ledande återförsäljare av hemelektronik, vitvaror och kök. Bolaget är en av de aktörerna som omsätter mest inom detaljhandeln. Elgiganten etablerades i Sverige 1994 och har i dag närmare 4 000 anställda och över 170 butiker och varuhus över hela landet. Här ingår även Elgiganten Phonehouse-butikerna som finns i såväl stadskärnor och gallerior.
LÄS MER OM:
Elgigantens sortiment och bolagets hållbarhetsarbete.
Följ Elgiganten
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Elgiganten
Elgiganten bjuder in alla till digitalt julfirande18.12.2025 07:30:00 CET | Pressmeddelande
På julafton öppnar Elgiganten dörrarna till ett digitalt julfirande för alla som vill känna gemenskap – oavsett om man är ensam, sjuk eller bara vill ha sällskap innan sitt eget firande. Tillsammans med gamingprofilen L22 bjuder man in till fyra timmar av julstämning, julklappsutdelningar och samtal.
Elgigantens fond donerar julklappar till lokalsamhällen17.12.2025 07:30:00 CET | Pressmeddelande
Inför julen ökar behovet av stöd dramatiskt, det rapporterar flera hjälporganisationer i landet. Många oroar sig för att inte ha råd att fira jul eller ge julklappar till sina barn. Samtidigt fortsätter Elgiganten en mångårig tradition med att under julen minska digitalt utanförskap genom projektet Julfonden. Där får bolagets varuhus och butiker över hela landet donerar produkter till hjälporganisationer för att skapa en bättre jul.
Teknikprylarna som väntas bli julens stora favoriter10.12.2025 07:30:00 CET | Pressmeddelande
Efter en rekordstark Black Friday har Elgiganten analyserat sin egen försäljningsstatistik för att förutse vad som kommer ligga under granen i år. Trenden är tydlig: hårda klappar dominerar – från spelkonsoler och LEGO till hörlurar, smart belysning och glassmaskiner.
Black Friday-succé för Elgiganten – ökar omsättningen med 20 procent1.12.2025 08:00:00 CET | Pressmeddelande
Trots rapporter om en dämpad Black Friday i Sverige visar Elgiganten motsatsen. Årets kampanj blev den starkaste någonsin för hemelektronikkedjan, med en omsättningsökning på 20 procent. Vad som drivit omsättningen har varit en kombination av attraktiva erbjudanden, hög tillgänglighet och ett starkt intresse hos svenskarna att uppgradera hemmet med ny teknik.
Elgiganten ser rekordförsäljning av komponenter under Black Friday27.11.2025 07:30:00 CET | Pressmeddelande
Under årets Black Friday ser Elgiganten en historisk trend: årets satsning på komponenter för att bygga egna gamingdatorer har visat sig vara helt rätt. Från blygsam försäljning i fjol har segmentet exploderat och är nu näst största produktgruppen inom datorer – större än både konsoler och färdigbyggda datorer. Samtidigt slår gamingmarknaden rekord i Sverige och globalt.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum

