Nytt rekordår för Elgiganten

– Vi summerar ett annorlunda år när vi stänger böckerna för räkenskapsåret 2020–2021. Vi har precis som resten av samhället påverkats av pandemin. Men elektronikbranschen är en av de branscher som gått mot strömmen och som ökat sin försäljning under året. Att Elgiganten går ännu starkare och redovisar nya rekord, en stark tillväxt och en ökad marknadsandel är något som vi är både tacksamma och ödmjuka inför, säger Niclas Eriksson, vd på Elgiganten.
Elgiganten har tagit marknadsandelar i fem av sex produktkategorier. I försäljningsutfallet syns tydliga effekter av pandemin. Produkter som kopplas till hemmakontor ökade med 142 procent mot föregående verksamhetsår. Försäljningen av espressomaskiner hade också en fin försäljningsutveckling och ökade hela 63 procent. Tillgång till bra kaffe hemma har alltså varit viktigt för oss svenskar när vi spenderar mer tid i hemmet. Många andra mer traditionella produktergrupper har också haft en enormt stark tillväxt under året. Samtidigt backar andra kategorier som exempelvis strykjärn och hårklippare.
Flexibla och innovativa lösningar
Elgiganten strävar efter att varje dag ge sina kunder den bästa upplevelsen, oavsett hur de väljer att handla. Under det senaste året har Elgiganten gjort en snabb omställning för att möta nya behov. Fler människor än tidigare har valt att handla online vilket lett till att e-handeln ökat med 74%. För att möta den ökade efterfrågan har Elgiganten implementerat fler flexibla leveransalternativ under året. Bland annat har tjänsten Boka och Hämta ökat i popularitet och växt med 75% jämfört med föregående verksamhetsår. Utöver det har nya tjänster som Drive-In och Live Video Shopping lanserats och tagits emot rekordsnabbt. Det är många kunder som väljer Drive-In som leveransmetod och dagligen tar Elgiganten emot flera hundra Live Video-samtal, något som möjliggör rådgivning även på distans. Tjänsterna är ett led i att ge kunderna en sömlös och personaliserad kundupplevelse och stärker därmed Elgigantens omnikanal-erbjudande. Detta har också bidragit till att öka kedjans intäkter i samtliga kanaler.Här har kombinationen mellan Elgigantens fysiska närvaro och deras digitala plattform spelat en avgörande roll.
– Jag är otroligt stolt över våra 3500 medarbetare som har hjälpt våra kunder i både befintliga och nya kanaler för att tillhandahålla digitala produkter, som är av extra stor relevans i tiden vi befinner oss i. Intresset för våra nya, innovativa tjänster har varit stort och de har växt kraftigt på kort tid. Jag är övertygad om att samspelet mellan e-handel, varuhusen och våra kunniga medarbetare är ett vinnande konceptet även i framtiden. De här framgångarna är tveklöst resultatet av våra medarbetares engagemang, innovativa lösningar och ett gott samarbete, säger Niclas Eriksson.
Verksamhetsåret 2020–2021 i korthet:
- Verksamhetsåret sträcker sig från 1 maj 2020 till 30 april 2021
- Försäljningsintäkterna för året var 15,8 miljarder kronor, en ökning med 17,4 procent
- Rörelseresultatet för året var 365 miljoner kronor, en ökning med 72,2 procent
- E-handel ökar kraftigt med hela 74 procent under året
- Både B2B- och B2C-försäljningen ökade
- I oktober lanserade Elgiganten ett initiativ för att fördubbla återvinningen av mobiltelefoner i Sverige
- Under Retail Awards 2020 utsågs Elgiganten till ”Årets Arbetsgivare”
- Elgigantens kundklubb når 2,7 miljoner medlemmar
Kontakter
Linnea Cederquist
Tel:0701803269linnea.cederquist@elgiganten.seKundtjänst
Tel:0771115115hello@elgigaten.seBilder





Om
Elgiganten är Sveriges ledande återförsäljare av hemelektronik, vitvaror och kök. Bolaget är en av de aktörerna som omsätter mest inom detaljhandeln. Elgiganten etablerades i Sverige 1994 och har i dag närmare 4 000 anställda och över 170 butiker och varuhus över hela landet. Här ingår även Elgiganten Phonehouse-butikerna som finns i såväl stadskärnor och gallerior.
LÄS MER OM:
Elgigantens sortiment och bolagets hållbarhetsarbete.
Följ Elgiganten
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Elgiganten
Elgiganten bjuder in alla till digitalt julfirande18.12.2025 07:30:00 CET | Pressmeddelande
På julafton öppnar Elgiganten dörrarna till ett digitalt julfirande för alla som vill känna gemenskap – oavsett om man är ensam, sjuk eller bara vill ha sällskap innan sitt eget firande. Tillsammans med gamingprofilen L22 bjuder man in till fyra timmar av julstämning, julklappsutdelningar och samtal.
Elgigantens fond donerar julklappar till lokalsamhällen17.12.2025 07:30:00 CET | Pressmeddelande
Inför julen ökar behovet av stöd dramatiskt, det rapporterar flera hjälporganisationer i landet. Många oroar sig för att inte ha råd att fira jul eller ge julklappar till sina barn. Samtidigt fortsätter Elgiganten en mångårig tradition med att under julen minska digitalt utanförskap genom projektet Julfonden. Där får bolagets varuhus och butiker över hela landet donerar produkter till hjälporganisationer för att skapa en bättre jul.
Teknikprylarna som väntas bli julens stora favoriter10.12.2025 07:30:00 CET | Pressmeddelande
Efter en rekordstark Black Friday har Elgiganten analyserat sin egen försäljningsstatistik för att förutse vad som kommer ligga under granen i år. Trenden är tydlig: hårda klappar dominerar – från spelkonsoler och LEGO till hörlurar, smart belysning och glassmaskiner.
Black Friday-succé för Elgiganten – ökar omsättningen med 20 procent1.12.2025 08:00:00 CET | Pressmeddelande
Trots rapporter om en dämpad Black Friday i Sverige visar Elgiganten motsatsen. Årets kampanj blev den starkaste någonsin för hemelektronikkedjan, med en omsättningsökning på 20 procent. Vad som drivit omsättningen har varit en kombination av attraktiva erbjudanden, hög tillgänglighet och ett starkt intresse hos svenskarna att uppgradera hemmet med ny teknik.
Elgiganten ser rekordförsäljning av komponenter under Black Friday27.11.2025 07:30:00 CET | Pressmeddelande
Under årets Black Friday ser Elgiganten en historisk trend: årets satsning på komponenter för att bygga egna gamingdatorer har visat sig vara helt rätt. Från blygsam försäljning i fjol har segmentet exploderat och är nu näst största produktgruppen inom datorer – större än både konsoler och färdigbyggda datorer. Samtidigt slår gamingmarknaden rekord i Sverige och globalt.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum
