Elgiganten blir ny huvudpartner till Läxhjälpen

Under förra läsåret gick 15 % av Sveriges högstadieelever ut grundskolan utan gymnasiebehörighet, något som riskerar att leda till sämre förutsättningar för en bra framtid. Den ökade distansundervisningen under pandemin har dessutom blottat ett tekniskt och digitalt utanförskap, som särskilt drabbar elever i socioekonomiskt utsatta områden. Brist på uppkoppling, rätt utrustning, teknisk kunskap och tillgång till en ostörd studiemiljö är några av de saker som Elgiganten vill bidra till att åtgärda genom sitt fördjupade engagemang i Läxhjälpen.
– Att minska det tekniska och digitala utanförskapet är en sann hjärtefråga för oss på Elgiganten. Samarbetet med Läxhjälpen är ett viktigt steg, där vi kommer att bidra med utrustning, teknisk support och monetärt stöd för att fler ungdomar ska nå gymnasiebehörighet. Vi vet att ojämlik tillgång till och kunskap om teknik skapat klasskillnader i samhället, och vi är stolta att långsiktigt kunna bidra på olika sätt för att minska effekten som dessa klasskillnader har på elevers studier, säger Niclas Eriksson, vd på Elgiganten i Sverige.
– Vi ser fram emot att samarbeta med en så stor, väletablerad och omtyckt aktör som Elgiganten är. Med sin expertis, sin engagerade och kunniga personal samt med sin geografiska spridning är vi övertygade om att samarbetet kommer att ge goda förutsättningar att sprida och utveckla Läxhjälpsprogrammet runt om i landet, säger Henrik Szabo, Generaldirektör på Stiftelsen Läxhjälpen.
Enligt en undersökning genomförd av YouGov på uppdrag av Elgiganten* uppger endast var tredje (33 %) förälder med barn över 7 år att de har tillräcklig teknisk kunskap för att kunna hjälpa sina barn med skolarbetet. Samtidigt menar en av fyra (24 %) att de inte har den utrustning som behövs för att arbeta eller studera hemma på ett optimalt sätt.
Läxhjälpen startade 2007 och har 370 anställda läxhjälpare med nationell spridning över landet. Som en direkt följd av ökad distansundervisning har Läxhjälpens fysiska närvaro kompletterats med digital läxhjälp, något som kommer underlättas av samarbetet med Elgiganten. Samarbetet möjliggör utveckling och förbättring av programmet, samt ökar tillgängligheten så att stödet kan spridas till fler.
Om undersökningen
Digitalt utanförskap är en årlig undersökning som genomförs av Elgiganten i Norge, Sverige, Danmark och Finland. Undersökningen genomfördes av en online-panel av forskningsinstitutet YouGov under perioden 6 - 22 maj. Totalt genomfördes 4055 CAWI-intervjuer med personer över 18 år, varav 1018 i Sverige. Mer om undersökningen finns att läsa här: https://elkjopnordic.com/tech-trouble-2020.
Kontakter
Linnea Cederquist
Tel:0701803269linnea.cederquist@elgiganten.seKundtjänst
Tel:0771115115hello@elgigaten.seBilder





Om
Elgiganten är Sveriges ledande återförsäljare av hemelektronik, vitvaror och kök. Bolaget är en av de aktörerna som omsätter mest inom detaljhandeln. Elgiganten etablerades i Sverige 1994 och har i dag närmare 4 000 anställda och över 170 butiker och varuhus över hela landet. Här ingår även Elgiganten Phonehouse-butikerna som finns i såväl stadskärnor och gallerior.
LÄS MER OM:
Elgigantens sortiment och bolagets hållbarhetsarbete.
Följ Elgiganten
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Elgiganten
Elgiganten gör kreativ installation på Sergels torg24.4.2025 08:30:00 CEST | Pressmeddelande
Elgiganten sätter upp en installation på Sergels torg där förbipasserande ser sig själva på storbildsskärm – med en virtuell Elgiganten-påse i handen och roliga tankar kopplade till sitt köp. Med hjälp av teknologier som Augmented Reality (AR) och skeleton tracking skapar Elgiganten en interaktiv, engagerande och minnesvärd upplevelse för de förbipasserande.
LEGO flyttar in hos Elgiganten15.4.2025 08:30:00 CEST | Pressmeddelande
LEGO-produkterna har introducerats till Elgigantens butikshyllor, men under den kommande tiden kommer sortimentet att bli ännu mer synligt i varuhusen. Kunderna kan se fram emot ett brett utbud som sträcker sig från DUPLO till den mycket populära Botanical-serien. Samtidigt kick-startar Elgiganten med flera stora event under våren i Stockholm som visar upp set från LEGO:s nya partner Formula 1.
PC-gamers lockas till Elgigantens nya butikskoncept för komponenter13.3.2025 08:20:27 CET | Pressmeddelande
Elgiganten fortsätter att satsa på sitt erbjudande för teknik- och gaming-entusiaster och lanserar ett nytt butikskoncept med datorkomponenter. Produkter från leverantörer som Nvidia, Intel, AMD, ASUS, MSI och Corsair blir viktiga byggstenar när kunderna ska komma in för att uppgradera till nya delar, levla upp eller bara inspireras av det senaste på marknaden. Först ut med konceptet är Elgigantens varuhus i Barkarby och på Kungsgatan i Stockholm, med premiär den 14 mars 2025.
Varje blomma är en gamechanger – Elgiganten i nytt samarbete med Majblomman10.3.2025 08:35:00 CET | Pressmeddelande
Snart är det dags för den årliga försäljningen av majblommor som samlar in pengar till barn i ekonomiskt utsatta situationer. Nu blir Elgiganten partner till barnrättsorganisationen för att alla barn ska ha en meningsfull fritid oavsett ekonomi. Samtidigt inleder Majblomman och Elgiganten ett nytt samarbete för att peppa barnen att sälja majblommor ända fram till sista dagen – så att insamlingen kan hjälpa ännu fler.
Elgigantens kunder samlar in 830 00 kr till Sverige för UNHCR18.2.2025 08:00:00 CET | Pressmeddelande
Elgiganten har tillsammans med sin betalleverantör, fintech-plattformen Adyen, aktiverat en givarfunktion i alla kedjans kassor till förmån för välgörenhet. Över 10 000 kunder donerade i samband med sitt köp och totalt samlades 830 000 kr in. Alla bidrag går oavkortat till Sverige för UNHCR:s viktiga arbete för att hjälpa människor på flykt från krig och katastrofer.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum